راز آینده‌ داری انقلاب اسلامی

استاد اصغر طاهرزاده؛
انقلاب اسلامی ایران

بسم الله الرّحمن الرّحیم

از آن‌ جایی که یک تمدن وقتی شکل می‌ گیرد که پایه‌ های تئوریک آن ریشه در اصیل‌ ترین باورهای افراد جامعه داشته باشد به انقلاب اسلامی نظر می‌ کنیم تا معلوم شود ریشه‌  در کجا دارد و به چه سمت و سویی در حرکت است.

1- معني آماده‌ شدن زمانه از نکات بسیار ظریف و عمیقی است که تحت عنوان «انتظار فرج» باید مورد توجه قرار گیرد به طوری که از شخصِ منتظِر، انسان حکیمی می‌ سازد که می‌ داند در چه زمانی باید چه اقدامی انجام دهد تا منجر به ظهور انوار توحیدی حضرت حق در جامعه گردد و انقلاب اسلامی هدیه‌ ی فرهنگ انتظار فرجِ منتظرانی بود که به کمتر از حاکمیت احکام الهی در جامعه راضی نبودند.

2- جهت حضور در فرهنگ توحیدی انبیاء، موضوع سیرِ جدايي جبهه‌ ی حق از جبهه‌ ی باطل در مسير تاريخ نکته‌ ی قابل توجهی است به طوری که مقابله با رژیم ناصرالدين شاه با این‌ كه شاهِ يك كشور شيعه بود با مقابله با نظام اسلامی كه وليّ فقيه بر رأس آن است يك شكل نیست و به یک اندازه مقابله‌ ی حق با باطل به حساب نمی‌ آید. این است معني پررنگ‌ ترشدن تقابل جبهه‌ ی حق و جبهه‌ ی باطل که حضرت صادق«علیه‌ السلام» در مورد تقابل جبهه‌ ی حق با جبهه‌ ی باطل در آخرالزمان می‌ فرمایند: «فَإِنَّهُ تَمْتَدُّ أَيَّامُ غَيْبَتِهِ لِيُصَرِّحَ الْحَقُّ عَنْ مَحْضِهِ وَ يَصْفُوَ الْإِيمَانُ مِنَ الْكَدَرِ بِارْتِدَادِ كُلِّ مَنْ كَانَتْ طِينَتُهُ خَبِيثَةً مِنَ الشِّيعَةِ‏»؛[1] غیبت قائم«عجّل‌ الله‌ ‌ تعالی‌ فرجه» طولانی خواهد شد تا حقِ محض عیان و آشکار گردد و با ارتداد شیعیانی که دارای سرشت پلید هستند، ایمان از آلودگی پاک گردد.

3- در رابطه با جهت‌ گیری عالم به سوی ولایت الهی مقایسه کنید آن وقتی را که شاه عباس تا آسمان بر سر فقها منت مي‌ گذاشت تا به شهرها نامه بنویسد که حكم شيخ بهايي و محقق کرکی را به عنوان شيخ الاسلام بپذیرند، ولی سیر تاریخی در حال حاضر به جایی رسیده است که وليّ فقيه حكم رئيس جمهور را تنفيذ و قابل اثر مي‌ كند و اين همان معني جهت گيري عالَم است به سوي غلبه‌ ی همه جانبه‌ ی ولايت حق و ظهور ولايت تامّه‌ ی الهی است که به ظهور حضرت مهدي«عجّل‌ الله‌ ‌ تعالی‌ فرجه» به پیش می‌ رود و طوری است که اگر مانعي در مقابل آن قد عَلَم کند چون آن مانع بی‌ ریشه است محكوم به فنا است و هرگز امکان ندارد جهت‌ گیری عالَم به سوی ولایت کامل الهی تغییر کند. زیرا تحقق ظهور ولايت تامّه‌ ی الهي جزء لاينفك عالم هستي است و رسول الله‌ «صلواة‌ الله‌ علیه‌ وآله» بر همین مبنا می‌ فرمایند: «لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ فِيهِ رَجُلًا مِنْ وُلْدِي‏»؛[2] اگر يك روز از عمر دنيا باقي باشد آن روز آن‌ قدر طولاني مي‌ شود تا مردی از فرزندان من برانگیخته شود. آری بر همین اساس باید متوجه بود جهت‌ گیری عالم به سوی حاکمیت توحید و نفی هرگونه شرک است.

4- معني پر رنگ‌ شدن جبهه‌ ی حق و باطل هم‌ اکنون ظاهر شده و باطل بسيار جذاب گشته و تنها از طریق حقِّ محض آن‌ هم در نهایتِ پررنگی یعنی خلوص همه‌ جانبه، قابل دفع است و منتظران واقعی کسانی‌ اند که در امر نزدیکی به حق، نهایت تلاش را در عقیده و عمل داشته باشند. اگر در يك دين‌ داري ضعیف و نيم‌ بند هستيم معلوم نيست در این شرایط که باطل این‌ چنین پُررنگ و جذاب به صحنه آمده است بتوانیم سر به سلامت ببريم. بايد به صورتی عمیق و همه‌ جانبه حساب خود را از باطلِ زمانه جدا كنيم و اگر به كفر زمانه با آن‌ همه ظاهر تكنيكي‌ اش، «نه» گفته نشود در زير سايه‌ ی ولايت امام زمان‌ «عجّل‌ الله‌ ‌ تعالی‌ فرجه» قرار نخواهيم گرفت، همچنان‌ كه انجمن حجتيه‌ اي‌ ها قرار نگرفتند، چون در عین پذیرش همه‌ ی تجملات دنياي مدرن می‌ خواستند طالب ولايت امام زمان«عجّل‌ الله‌ ‌ تعالی‌ فرجه» باشند، نتیجه آن شد که روبه‌ روي انقلاب اسلامي ايستادند.[3] شناخت خطر موجب می‌ شود تا راه نجات را به‌ خوبی بشناسیم و با همّت مضاعف از آن استقبال کنیم.

5- ظلمات آخرالزمان آن چنان غليظ است كه هرگونه غيبي را انكار مي‌ كند، در چنین شرایطی هركس نظر به امام غایب یعنی امام زمان«عجّل‌ الله‌ ‌ تعالی‌ فرجه» نداشته باشد يك نحوه نسبت و سنخيتي با ظلمات آخرالزمان پیدا خواهد کرد و به همان اندازه از حضرت مهدی«عجّل‌ الله‌ ‌ تعالی‌ فرجه» که حقیقت خالص است فاصله دارد و پیرو آن نظام ولایت فقیه را که نیابت حاکمیت حضرت صاحب‌ الأمر«عجّل‌ الله‌ ‌ تعالی‌ فرجه» است در زمان غیبت آن حضرت انکار می‌ کند، اين فكر نشانه‌ ی گرفتاری در ظلمات آخرالزمان است که حاکمیت خدا بر انسان‌ ها را انکار می‌ کند. و راه نجات از آن عبارت است از توجه جدّی به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه به جای ولایت طاغوت.

6- قرآن پس از نام‌ بردن از پیامبرانِ طول تاریخ می‌ فرماید: «أُولئِكَ الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ فَإِنْ يَكْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَكَّلْنا بِها قَوْماً لَيْسُوا بِها بِكافِرين»[4] آن‌ ها كسانى هستند كه كتاب و حكم و نبوّت به آنان داديم؛ و اگر کسانی نسبت به دین توحید الهی كفر ورزند، كسان ديگرى را نگاهبان و حافظ آن مى‏سازيم كه نسبت به آن، كافر نيستند.

طبق آیه‌ ی فوق حرکت توحیدی متوقف نمی‌ شود و اگر عده‌ ای در طول حرکت به آن کافر شدند و اهداف اصلی آن را نادیده گرفتند خداوند عده‌ ای دیگر را مسئول حفظ آن حرکت می‌ کند که به آن ایمان دارند. و افتخار دفاع از دین الهی دنیا و آخرت آن‌ ها را آباد می‌ گرداند و در این راستا اگر خواستیم در دنیا و آخرت از مسیر توحیدی عقب نمانیم امروز باید با تمام وجود وارد اردوگاه مدافع انقلاب اسلامی شویم.

7- سران فتنه‌ ی سال 88 روح توحیدی انقلاب اسلامی را نشناختند، هرچند قرآن می‌ خواندند ولی نه به عنوان آن‌ که وَحی الهی است بلکه به عنوان پروتکل خط و گروه، به همین جهت ملاحظه می‌ کنید که با منکر وَحی ائتلاف می‌ کنند و یک جبهه را می‌ سازند.

8- با توجه به امر فوق معلوم می‌ شود انقلاب اسلامی تا آن‌ جا جلو آمده که به‌ عنوان یک حرکت توحیدی اصیل، می‌ تواند جایگاه جریان‌ های سیاسی را تعیین کند تا معلوم شود کدام جریان گرایش توحیدی دارد و کدام جریان گرفتار ظلمات زمانه است. سران فتنه چون روح توحیدی انقلاب اسلامی را نمی‌ شناختند نشان دادند به‌ واقع هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی نداشته و ندارند همچنان که جریان‌ های اصول‌ گرا نیز نسبتِ متفاوت با انقلاب اسلامی دارند، آن‌ هایی که گروه و جناحشان برایشان بیشتر از روح توحیدی انقلاب اسلامی ارزش دارد از یک‌ جا به بعد در ادامه‌ ی وفاداری به اهداف انقلاب و رهبری ولیّ فقیه لنگ خواهند زد. فقط موحدین واقعی تا آخر با این انقلاب که روح توحید زمانه است، خواهند بود، آن‌ هایی که همواره تلاش می‌ کنند روح توحیدی را بر زندگی و قلب خود غالب نمایند.

9- خداوند عین بقاء است و هرچیزی به اندازه‌ ای که توحیدی و خدایی است باقی و پایدار است و برعکس، هر جبهه و حاکمیت و خانواده‌ ای به اندازه‌ ای که از توحید فاصله دارد از حضور در تاریخ حذف می‌ شود، هرچند مثل حسنی مبارک زیر پوشش «شرایط فوق‌ العاده» 30 سال خود را بر مردم مصر تحمیل کند، و لذا بر اساس بقاء و وسعت حقیقتِ توحید، انقلاب اسلامی نه‌ تنها پایدار خواهد ماند بلکه همواره وسعت می‌ یابد و هرکس هر اندازه که خود را به آن متصل گرداند آینده‌ دار است و گرفتار سرنوشتی همچون سرنوشت شاه و بن‌ علی و حسنی مبارک نخواهد بود. و این است قصه‌ ی حیات توحیدی دوران ما و راز آینده‌ داری انقلاب اسلامی.

به امید حضور هرچه بیشتر انقلاب اسلامی در مناسبات آینده‌ ی جهان جهت ایجاد زمینه‌ ی ظهور حضرت مهدی«عجل‌ الله‌ ‌ تعالی‌ فرجه».

"والسلام"

 

منبع: لب المیزان
------------------------------
پی نوشتها:
[1] - كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 356
[2] - الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 340
[3] - مقام معظم رهبری«حفظه‌ الله» می‌ فرمایند: اگر قدرت در اجتماعات انسانی دست شیطان‌ صفتان باشد دنیا به همان راهی می‌ رود که شما امروز مظاهر آن را در دنیای مدرن مشاهده می‌ کنید. هرچه دنیا مدرن‌ تر بشود خطرِآن‌ گونه حکومت‌ ها بیشتر می‌ شود(4/9/1389)
[4] - سوره‌ ی انعام، آیه‌ ی 89
.................................................

Share