شبهه افکنانی غافل از حق همسایه

سید حسین سیدی
همسایه مداری

در آموزه های دینی ما، بر حق همسایه خیلی تاکید شده است. بر این اساس، خانواده مسلمان باید در کمک به همسایه خود دریغ نکند. پیامبر اسلام در باره حق همسایه می فرماید: «إِنِ اسْتَغَاثَكَ أَغَثْتَهُ وَ إِنِ اسْتَقْرَضَكَ أَقْرَضْتَهُ وَ إِنِ افْتَقَرَ عُدْتَ عَلَيْهِ[1] اگر از تو كمك خواست كمكش كنى، اگر از تو قرض خواست به او قرض دهى، اگر نيازمند شد نيازش را برطرف سازى.» اگر خانواده های جامعه اسلامی به این گونه روایات توجه داشته باشند،  فقیر و نیازمند چندانی نخواهیم داشت، و فرصت سوءاستفاده ازدست شبهه افکنان گرفته خواهد شد.
در زمان ما که دوران آخرالزمان است، شبهات بسیاری از جانب کینه توزان و یا نا آگاهان، آموزه های دینی را به حاشیه می برد.  یکی از آن شبهات، کمک به فقیران جامعه به بهای دست شششتن از برخی آموزه های دینی است؛ در حالی که اینان بی توجه به تاکیدات دینی در زمینه کمک به دیگران هستند.  
ای کاش شبهه افکنان، به این نکته دقت کنند که آیا خود و خانواده خود، دغدغه ای نسبت به کمک به همسایه نیازمند و فامیل نیازمند خود دارند یا خیر؟ آیا این حدیث حضرت علی(علیه السلام) را مد نظر قرار داده اند که فرمود: «زَكوةُ اليَسارِ بِرُّ الجيرانِ وَ صِلَةُ الاَرحامِ[2] زكاتِ رفاه، نيكى با همسايگان و صله رحم است.» یا رسالت خود را در شبهه پراکنی می بینند.
در حدیث اخیر، حضرت، شکرانه زندگی مطلوب خانواده ها را در رسیدگی به همسایگان و فامیل و خویشاوندان می داند. این رویکرد، علاوه بر ایجاد رابطه عاطفی در میان همسایگان و ارحام، قدمهای بزرگی در برطرف ساختن مشکلات عمدتا مالی همسایه ها و ارحام برمی دارد، و نیز فرصت جولان را به شبهه افکنان نخواهد داد که نیازمندان را بهانه کرده و احکام دینی را مورد هجمه قرار دهند.


پی نوشت:
1ـــ مسكّن الفؤاد، شهید ثانی، ص 114
2ـــ الحياة، ترجمه احمد آرام ، ج‏6 ، ص 411

 

Share