بزرگتر، کوچکتری گفتند

سید حسین سیدی
احترام به بزرگترها

در اسلام، احترام به بزرگترها، تاکید شده است. بر همین اساس، معمولا در بین فامیل، کوچکترها به دیدن بزرگترها می روند. این رویه در فرهنگ اسلامی بیشتر نمود دارد؛ زیرا که در فرهنگ اسلامی، خداباوری حکمفرماست و خداوند بر بزرگداشت فضایل انسانی از جمله احترام به بزرگترها تاکید دارد؛ برخلاف منحط غرب که اصل نظام آنها را سرمایه داری تشکیل می دهد.
امام رضا(عليه السلام) می فرماید: «وَقِّرُوا كِبارَكُم وَ ارحَمُوا صِغارَكُم وَ صِلُوا اَرحامَكُم[1] به بزرگترهايتان احترام بگذاريد و با كوچكترها مهربان باشيد و صله رحم نماييد.» این حدیث، احترام به بزرگتر را در قالب احترام متقابل به کوچکتر، با تاکید بر صله رحم، یادآور می شود.
متاسفانه در عصر جدید، احترام به بزرگترها، در بین خانواده ها و به تبع آن در جامعه کمرنگ شده است. حالا نسبت به دوران قبل، کمتر به نصیحت بزرگترها گوش داده می شود. این مشکل می تواند عوامل متعددی داشته باشد؛ اما بدون شک با ورود فرهنگ منحط غربی ازطریق فیلمها و فضای مجازی،  فرهنگ حاکم بر خانواده ها، تغییر پیدا کرده است.
در فیلمهای خارجی، احترام به دیگران و بزرگترها، جایگاهی ندارد. این نکته در فیلم، شاید جزیی به نظر بیاید؛ اما متاسفانه همین نکته جزیی، تاثیرش را(حتی بر رسانه ملی) گذاشته است. اگر فیلمهای صدا و سیمای قدیم خودمان را ببینیم، چه بسا احترامات در آن فیلمها بیشتر باشد.
از عوامل دیگر کم شدن احترامات در بین ارحام، بها دادن افراد به وسایل و امکانات است(هر که سرمایه دارتر، برازنده تر). حالا دیگر قابل لمس است که در نشست و برخاستهای خانوادگی، گوشی های همراه و صد البته مغرور بودن صاحبانشان به آنها، بر فضای بزرگتری و کوچکتری، سایه افکنده است، وسایل دیگر هم همینطور، ؛ مثلا کسی که ماشین گرانتری دارد و جوانتر است، به بهانه اشتباه راننده بزرگتر، حرفهای را که نباید بزند، به او می زند.

پی نوشت:
1ــ امالی(صدوق) ص94
 

Share