نیاز منتظران به الگو و نقشه راه

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری
منتظران,فرج,اللهم عجل لولیک الفرج,گنجینه تصاویر ضیاءالصالحین

نیاز منتظران به الگو و نقشه راه
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمّد و آله الطاهرین و لعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.
اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل الساعة ولیاً و حافظاً و قائداً و ناصراً  و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه أرضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً.
وهب لنا رأفته و رحمته و دعائه و خیره، السلام علیک یا خلیفة الرحمان، السلام علیک یا امام الانس و الجان، السلام علیک و علی آبائک الطیبین الطاهرین و رحمة الله و برکاته.

هدیه به محضر آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و آباء گرامی شان به ویژه ابی عبدالله الحسین (علیه السلام)، به ویژه سیدالساجدین (علیه السلام) و به ویژه امام باقر (علیه السلام) که امروز روز ولادت این بزرگوار است، هدیه به محضر مادرشان فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هدیه به محضر انبیاء، اولیاء، صُلحاء، شهداء و علماء و امام عزیزمان، ارواح مؤمنین و مؤمنات، اساتید و معلمان ،  اموات و شهدای این جمع و این مجتمع مهدیه به ویژه شهید کافی و همه شهدای راه حقیقت، صلواتی بلند ختم کنید.
صبح جمعه است، ماه صفر، ماه حُزن آل الله،  و از طرفی روز ولادت منیر دل امام سجاد (علیه السلام)، امام باقر (علیه السلام) است. مهدیه تهران امروز پایگاه کاروان منتظران آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. پایگاهی که از گوشه و کنار دنیا برای اِعلام علاقه شان، اِعلام عهد و پیمان شان با وجود نازنین مهدی فاطمه (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به اینجا می  آیند.
امروز هم آنهایی که در سرتاسر این مملکت اسلامی و شاید در گوشه و کنار جهان، دارند همراه با مردم خوب ببینده مهدیه این برنامه نورانی هستند، بدانند در مهدیه تهران ما مهمانان قشنگی از کشورهای مختلف داریم شیعیان خوب، دوستداران اهل بیت (علیهم السلام)، از گوشه گوشه دنیا آمدند تا در مهدیه تهران به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عرض بکنند:
آقاجان! شما تنها نیستید، شما غریب نیستید، غربت یک بار بود آن هم در کربلا، شیعیان امروز نخواهند گذاشت که خط پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و آل پیغمبر (علیهم السلام) تنها و غریب باشند و امیدواریم این عرض ارادت ها،  این محبت ها، این تجمع  ها، همه ما را ان شاء الله به وعده ظهور نزدیک کند که خدا وعده داده است «و نرید أن نمنّ علی الذین استضعفوا فی  الارض و نجعلهم ائمّة و نجعلهم الوارثین»[2] صلواتی عنایت فرمائید.
نیاز منتظران به الگو و نقشه راه
منتظر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیاز به الگو دارد. نیاز به نقشه راه دارد، نیاز به یک وجودهای نازنینی دارد که با نگاه به آنها حرکت انتظار خودش را تنظیم بکند، چه کسانی می  توانند منتظر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشند و منتظر باقی بمانند؟ امروز در مهدیه تهران می  خواهم ان شاء الله به توفیق الهی این بحث را محضر همه عزیزان، مشتاقان و اعضای کاروان منتظران ظهور در سراسر ایران اسلامی و گوشه و کنار جهان تقدیم بکنیم.
محبت به اهل بیت (علیهم السلام)، موتور حرکت انتظار
موتور حرکت انتظار، محبت به محمد و آل محمد (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. ولی این موتور نیاز به شرایطی دارد، لوازمی دارد، علایمی می  خواهد و الّا هر موتوری دچار آسیب می  شود. آن شرایط لازم، آن شرایطی که می  تواند این موتور ما را به مقصد ظهور برساند چیست؟
زیباترین الگو؛ یاران امام حسین (علیه السلام) و امام خمینی رضوان الله علیه
یارانِ قشنگ امام حسین (علیه السلام) این ویژگی ها را داشتند که ان شاء الله اشاره خواهم کرد. یاران قشنگ حضرت روح الله یعنی یاران عاشورایی امام حسین (علیه السلام) در عصر ما یعنی شهدا هم این ویژگی ها را در حدّ خودشان داشتند و به ما ثابت کردند می  شود با عاشورا و کربلا 1400 سال فاصله زمانی داشت ولی با امام حسین (علیه السلام) بود و در خیمه أبی عبدالله (علیه السلام) حضور پیدا کرد. یارانی که هم می  خواهند در رکاب امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) انجام وظیفه کنند باید محبت شان این ویژگی ها را داشته باشد. من تقاضا می  کنم خوبان مهدیه به احترام مهمانان خوب مان که از 70 کشور به مهدیه آمدند قیام کنند و صلواتی را مرحمت نمایند.
هم شما و هم بینندگان عزیز خوشحالیم که سربازان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، فدائیان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از 70  کشور را می بینیم. خیلی خوشحالیم که این خبر را به شما منتظران آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در سرتاسر عالم تقدیم می  کنیم. خدا را شکر می  کنیم. کور بشود چشم دشمنان مهدی فاطمه که نمی توانند عاشقان مهدی فاطمه را ببینند و من از تصویر برداران عزیز و زحمت کشان شبکه یک سیما تقاضا می  کنم تصویر نورانی این عاشقان و سربازان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، فدائیان مهدی  فاطمه (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که از 70 کشور به مهدیه تهران امروز آمده  اند تا در جمع شما عاشقان و دوستداران مهدی  فاطمه (عجل الله تعالی فرجه الشریف) محبت شان را، عشق شان را، تسلیم شان را، اطاعت شان را به ساحت مقدس ولی الله الاعظم اعلام بکنند، تصاویر نورانی این عزیزان را خوب نشان بدهند تا کور بشود چشم دشمنان اسلام، تا کور شود آنهایی که نمی  توانند رشد اسلام را ببینند. اینها به من و شما یک درس می  دهند «الاسلام یَعلوا و لایُعلی علیه»[3] اینها به من و شما یک پیام می  دهند که «و نرید أن نمنّ علی الذین استضعفوا فی  الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین»[4] اینها به دنیا این پیام را می  دهند «و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر أنّ الارض یرثُها عبادی الصالحون»[5] اینها به من و شما یک پیام می  دهند «والعاقبةُ للمتقین»[6] ان شاء الله آقا می  آید و تمام این سربازان خوب را از گوشه و کنار دنیا در رکاب آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شاهد خواهیم بود. به برکت صلوات بر محمّد و آل محمّد.
چهار شرط محبت به اهل بیت (علیهم السلام)
   عرض کردم انتظار برای مهدی فاطمه الگو می خواهد، زیباترین الگو، یاران امام حسین (علیه السلام) در سال 61 هجری، یاران حضرت روح الله در قرن 15 هجری قمری، در دوران هشت سال دفاع مقدس، بعد از 1400 سال از واقعه عاشورا، قطعاً این دو دسته می  توانند من و شما را ان شاء الله به مقصد ظهور برسانند و اشاره کردم موتور اصلی انتظار محبّت به محمّد و آل محمّد است. امّا این موتور چهار شرط لازم دارد آن هایی که اهل یادداشت هستند، آنهایی که به دنبال این هستند که تکلیف انتظارشان را بدانند و دقیق پیگیری کنند؛ بسم الله. هم شما و هم بینندگان عزیز، حتماً یادداشت کنید تا مشق انتظارمان را خوب انجام دهیم.
شرط اول؛ معرفت
   اولین عنصری که موتور محبت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را تقویت می  کند، سرعت می  دهد، عمق می  بخشد و آن را با کیفیت می  کند معرفت است. محبّی که اهل معرفت نباشد، محبی که معرفت به امامش را نداشته باشد،  محبّی که حق امامش را نداند، محبّی که نفهمد که چگونه باید محبت بکند، آن محبت گاهی وقتها آسیب درست می  کند. لذا در زیارتها داریم کسانی می  توانند زیارت کامل و جامع انجام بدهند که «عارف بحقه»[7] باشند، حق امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) این نیست که فقط سن امام را و آباء و اجداد حضرت را، محل تولدش را، زندگی ­اش را بدانیم. حق امام زمان یک چیز است که امام هادی (علیه السلام) در زیارت جامعه فرمودند: «و مقدّمکم أمام طلبتی و حوائجی و إرادتی فی کلّ أحوالی و أموری».[8] حق امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) امامت است. او باید در تمام زندگی، امام من باشد. اگر او در این دنیا امام من باشد، در روز قیامت هم با او محشور می  شوم که «یوم ندعوا کلّ اُناس بإمامهم».[9] اولین عنصری که محبت من و شما را به امام زمان تقویت می  کند، محبت منتظر را تداوم می  بخشد معرفت است. چون خیلی ها محبت داشتند ولی مانع محبت که پیش آمد، محبت شان قیچی شد. بدانید عبدالرحمان مرادی عاشق امیرالمؤمنین (علیه السلام) بود ولی شهوت حرام، از عبدالرحمان مرادی، ابن ملجم مرادی قاتل امیرالمؤمنین (علیه السلام) درست کرد. شمربن ذوالجوشن محب امیرالمؤمنین (علیه السلام) بود، رزمنده و در کنار امیرالمؤمنین (علیه السلام) بود ولی محبت به دنیا از شمر محب امیرالمؤمنین (علیه السلام)، قاتل امام حسین (علیه السلام) درست کرد.
زن و مرد، دختر و پسر، کوچک و بزرگ! اگر محبت مان به اهل بیت (علیهم السلام) با معرفت عجین نشود این محبت معلوم نیست ما را به مقصد ظهور برساند، این محبت معلوم نیست ما را به مقصد معین برساند. قرآن می فرماید: «فلما جاء امرنا، نجینا هوداً... نجینا شعیباً... نجینا صالحاً... و الذین آمنوا معه»[10] کسانی در دنیا و آخرت اهل نجات  اند که محبت شان آنها را به معیت برساند یعنی با امام زمان شان باشند، تنها راهی که من و شما می  توانیم با امام زمان مان باشیم اینکه او امامِ ما باشد و ما مأمومِ او باشیم. رابطه  مان رابطه امام و مأموم باشد. رابطه دو تا دوست کم است، دو تا عاشق کم است. گاهی وقتها عاشق ها از هم جدا می  شوند، گاهی وقتها دوست ها از هم جدا می  شوند ولی امام و مأموم از هم جدا نمی  شوند و باید امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و آل پیغمبر (علیهم السلام)، قرآن و عترت در تمام زندگی ما باشد در ازدواج هایمان، در اعتقادمان، در اشتغال مان، توی اقتصادمان، در سیاست مان، در مدیریت مان، در تربیت مان، در تمام امورمان باشد. این اصل اول است. لازمه اول محبت برای یاران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، اول به خودم می گویم و بعد به تمام شما دوستداران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در گوشه و کنار عالم و این مملکت عرض می  کنم، اگر محبت­هایمان را به معرفت تبدیل کنیم و معرفت هم راهش پرسش گری است «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون»[11] بپرسیم از کارشناسان دین، معرفت، راهش تفکر است. باید تفکر کنیم «تفکر ساعة افضل من عبادة سبعین سنه»[12] معرفت راهش گناه نکردن است. باید گناه نکنیم «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا»[13] وقتی که گناه نکردیم چشم ما را باز می  کنند و به ما معرفت می  دهند. معرفت راهش عبادت است «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»[14] یعنی «لیعرفون» باید عبادت کنیم تا به ما معرفت بدهند، معرفت را با جیغ و داد به کسی نمی  دهند، معرفت را باید تلاش کنیم تا به ما بدهند «المعروف بالقدر المعرفۀ»[15] آن چیزهایی که از هدایای الهی پخش کردند در عالم، هر چقدر معرفت من و شما بیشتر باشد به ما بیشتر می  دهند. فدای «جُون» غلام سیاه امام حسین (علیه السلام) بشوم. امروز ولادت امام باقر (علیه السلام) بود. استاد بزرگوارمان حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رضوان الله علیه یک روایتی را نقل می  فرمودند: ظهر عاشورا امام باقر (علیه السلام) به پدر بزرگوارشان امام سجاد (علیه السلام) فرمودند، بابا این بوی عطری که در فضای کربلا پیچیده مال کیست؟ معمولاً وقتی خون روی زمین بریزد و آفتاب بتابد بوی خون بلند نمی شود. امام سجاد (علیه السلام) فرمودند: پسرم! این بوی عطر بدن جُون غلام بابایم هست. (حواستان هست چی می  گویم؟) یک کسی معرفت داشته مثل جون، غلام سیاه چهره امام حسین (علیه السلام) ولی امام حسین (علیه السلام) برایش دعا کردند، فرمودند: خدا صورت تو را نورانی کند، بدن تو را خوشبو کند.  معرفت داشته باشیم قطعاً به ما سهم بیشتری در عالم می  دهند. این اولین شرطی است که موتور محبت من و شما را جدی به حرکت در می  آورد، محبت من و شما را تعمیق می  کند و الّا (خاکم به سر که این جمله را می  گویم): آدم ببیند که محب امام حسین (علیه السلام) بعد از ماه محرم و صفر آلوده به گناه شده، عاشق امام حسین (علیه السلام) در مجلس عروسی دارد گناه می  کند، عزادار امام حسین (علیه السلام) در مغازه دارد خدای نکرده نزول می  گیرد، دروغ می  گوید، حرام می  خورد، سینه­ زن امام حسین (علیه السلام) در اداره دارد خلاف انجام می  دهد، در زندگی  اش دارد خلاف انجام می  دهد، کسی که سینه­ زن است، کسی که علاقمند است، کسی که گریه­ کن امام حسین (علیه السلام) است چرا این اتفاقها برای محبین اهل بیت می  افتد؟ به خاطر اینکه سطح معرفتم پائین است. معرفت هایمان را بیاوریم بالا، باور کنیم امام حسین (علیه السلام) در دایره محرم و صفر نیست، در همه زمانها هست، باور کنیم امام حسین (علیه السلام) فقط در دایره مهدیه و حسینیه و حَرَم نیست، در همه مکانها هست، باور کنیم که امام حسین (علیه السلام) ناظر من و شما است. «قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله والمؤمنون»[16] پیغمبر! به مردم بگو هر کاری می  خواهند بکنند، بکنند، ولی بدانند که خدا می  بیند، پیغمبر می  بیند، امام  زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می  بیند. این اولین شرطی که هم محبت من و شما را تعمیق کند و هم تداوم ببخشد.
ما این معرفت را در یاران امام حسین (علیه السلام) دیدیم، این معرفت را در یاران حضرت روح الله دیدیم، در عملیات والفجر8، دو تا بچه بسیجی پشت اروند ایستاده بودند، اروند وحشی، پر از موانع، آتش خمپاره، آتش گلوله، آتش رگبار دشمن می  آید، این بسیجی به آن بسیجی گفت: با این موانع رد شدن غیر ممکن است. قطعاً یا این طرف آب، یا آن طرف و یا وسط آب ما را می  زنند؛ خلاصه جان سالم به در نمی  بریم، معرفت را ببین، بسیجی دوم به او گفت: مهم نیست کجایِ آب ما را بزنند، مهم این است که به حضرت امام رضوان الله علیه بگویند بسیجی  ها نگذاشتند حرف شما روی زمین بماند. الله اکبر. مردم کوفه حرف امام حسین (علیه السلام) را روی زمین گذاشتند ولی مردم زمان ما نگذاشتند حرف امام مان روی زمین بماند. امروز دوستداران ولایت در ایران و سرتاسر جهان که شما بخشی از آنها را در مهدیه تهران شاهد هستید نخواهند گذاشت حرف ولایت، حرف نائب امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر زمین بماند.
شرط دوم؛ اطاعت
   شرط دومی که محبت من و شما را تعمیق می  بخشد، تداوم می  بخشد، اطاعت است. امام  باقر (علیه السلام) صاحب امروز فرمودند: «ان المحبّ لمن احبّ مطیع»[17] من اطاعت نداشته باشم نمی  توانم بگویم عاشق امام حسین (علیه السلام) هستم، عاشق امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستم، اطاعت یعنی چی؟ انجام واجبات، ترک محرمات، خدمت به مخلوقات. این سه تا را از ما خواستند، ما سربازیم، سرباز چون و چرا ندارد،  باید حرف فرمانده خودش را اطاعت کند. اگر قائل هستید فرمانده اعظم ما حضرت بقیة  الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، باید اهل اطاعت باشیم. حیا واجب است. دختر و پسری که عاشق امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستید باید اهل اطاعت باشید، حلال ­خوری واجب است. آنهایی که عاشق امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند باید اهل اطاعت باشیم. حرام­ خوری حرام است، شبهه­ خوری حرام است، باید اهل اطاعت باشیم. خدا می  فرماید: ای پیغمبر به مردم بگو «قل إن کنتم تحبّون الله فاتّبعونی یحببکم الله»[18] هر کس خدا را دوست دارد اطاعت از خدا کند، تا من هم او را دوست داشته باشم. اطاعت از چه کسی بکنم؟ «ما اتاکم الرسول فخذوه و مانهاکم عنه فانتهوا»[19] هر چه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده بگوییم چشم،  اطاعت، امام بزرگوارمان، موسای دوران دفاع مقدس، نائب امام زمان در عصر ما فرمودند: حصر آبادان باید شکسته شود. خیلی سخت بود ولی سربازان امام در ارتش و سپاه و بسیج گفتند: چشم. سرباز باید به فرماندهش چشم بگوید.
   دختران جوان! پسران جوان! روحانیت معزز! کسبه! بازاری! مدیران! کارمندان! اگر عاشق امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستید، که هستید باید به نائب امام  زمان که به مثابه چشم گفتن به خود ولی الله الاعظم است چشم بگویید. ان شاء الله. شرط دوم : اهل اطاعت باشیم. اگر اهل اطاعت باشیم ما، (با این محبتی که من در این مردم می بینم) ان  شاء الله به مقصد ظهور می  رسیم. ان شاء الله اهل اطاعت باشیم. در حوزه خانه مان، در حوزه فردی خودم، در حوزه خانوادگی، در حوزه کاری و صنفی، در حوزه اجتماعی، مسئولین بزرگوار در حوزه سیاست و اقتصاد و فرهنگ و مدیریت باید اهل اطاعت باشیم. ما قرار نیست که پیرو غرب و شرق عالم باشیم و کاری هم به آنها نداریم، ما پیرو قرآن و عترت هستیم. ما پیرو محمد و آل محمد هستیم. اگر کاری را می  خواهیم انجام بدهیم. اطاعت مبنایش این است که ببینیم آیا از قرآن و عترت و فقاهت و مرجعیت اجازه داریم یا نداریم اگر اجازه داریم انجام بدهیم و اگر اجازه نداریم انجام ندهیم. هر چی می  خواهند به ما بگویند، بگویند. آقا اگر ما این جوری عمل کنیم دنیا برای ما حرف در می  آورند. خب حرف در بیاورند مگر این کلام را از امیرالمؤمنین (علیه السلام) نشنیدید: «مَن اصلح بینه و بین الله، اصلح الله بینه و بین الناس»[20] ما باید رابطه  مان را با خدا درست کنیم، رابطه ما هم با خدا اطاعت است «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم»[21] پس شرط دومی که محبت را عمیق می  کند اطاعت است. نمی  توانم به بابایم بگویم که خیلی دوستت دارم. قربانت بشوم، بابایم بگوید برو برای من یک لیوان آب بیاور، بگویم: حال ندارم. خب این چه محبتی است؟ خواهرم! مادرم! تو می  گویی که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را دوست داری و من هم قبول دارم، می  گویی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را دوست داری و من هم قبول دارم. حضرت زهرا (سلام الله علیها) که برای من عفت و حیا می  آورد، می  گویی ندارم، می  گویی با عفت و حیا راه بروم تحویلم نمی  گیرند، بگذارید فاطمه  زهرا (سلام الله علیها) ما را تحویل بگیرد، بگذارید امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ما را قبول کند. غیر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را می  خواهم چکار کنم؟ (این شرط دوم بود).
شرط سوم؛ سبقت
   شرط سوم برای رسیدن به مقصد ظهور، این است که محبت باید در وجود من و شما سبقت درست کند. چرا؟! چون «والسّابقون السّابقون اولئک المقرّبون»[22] روز عاشورا همه یاران امام حسین (علیه السلام) عاشق بودند، همه مردم مدینه امام حسین (علیه السلام) را دوست داشتند ولی هفتاد و دو نفر در محبت شان سبقت گرفتند. همه مردم ایران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را دوست داشتند و دوست دارند ولی شهدای عزیز، رزمندگان از مردم سبقت گرفتند ولی شهداء از رزمندگان سبقت گرفتند.
در دعای عهد هم می  خوانیم «والسّابقین إلی إرادته»[23] ببینید که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از من و شما چی می  خواهد؟ در همان انجام واجبات و ترک محرمات و خدمت به مخلوقات، در صبر و استقامت و ایثار و فداکاری باید اهل سبقت باشی یعنی نفر اول باشی.
من گاهی وقتها شوخی کردم گفتم که همه  مان الحمدلله اهل نمازیم ولی گاهی وقت ها اهل سبقت در نماز نیستیم. یک خاطره برایتان بگویم که اتفاق افتاده است: دختر خانم گلی که خیلی هم سنش پایین بود ولی به سن تکلیف رسیده بود. می  گوید سوار اتوبوس شدم،  مسافر بودم یادم آمد که نماز نخواندم و اتوبوس هم ساعتی حرکت کرده بود که باید در خانه نماز می  خواندیم و برای نماز توقف نمی  کرد. رفتم به بابایم گفتم: بابا خدا مرگم بدهد من نمازم را نخواندم، بابایم گفت: خیلی خوب، نمی  توانم که بگویم اتوبوس بایستد، این لیوان آب را بردار و برو یک سطل هم بگذار زیر دستت و در آخر اتوبوس وضویت را بگیر که اتوبوس هم کثیف نشود. روی صندلی بنشین و نمازت را بخوان. زمانی که به مقصد رسیدیم قضای نمازت را هم می  خوانی. دختر خانم رفت وضو بگیرد، شاگرد راننده آمد، چکار داری می  کنی؟ گفت: آقا! می  خواهم وضو بگیرم، مواظب هستم که ماشین کثیف نشود. گفت: برو از راننده بپرس. گفت: چشم. آمد از راننده پرسید: که آقای راننده! ببخشید من نمازم را نخواندم اجازه می  دهید وضو بگیرم و نمازم را بخوانم، مواظب هستم که ماشین کثیف نشود. آقای راننده (که خدا خیرش بدهد، شیر پاک خورده بود). گفت: دخترم! تو که این قدر علاقمند به نمازت هستی که دیر شده من پنج دقیقه می  ایستم و تو نمازت را بخوان و بعد می  رویم. گفت: خدا پدرت را بیامرزد. اتوبوس ایستاد، این دختر خانم کوچولو، آمد پایین و وضویش را گرفت و ایستاد به نماز، این تکه  اش عجیب است. می گوید: وقتی نمازم تمام شد برگشتم پشت سرم را نگاه کردم دیدم 10-15 نفر از آدم بزرگها هم ظاهراً نمازشان را نخوانده بودند، آمدند پایین نماز بخوانند. ولی آنها برای انجام نمازشان سبقت نگرفتند، یک دختر بچه سبقت گرفت. همه نماز را دوست داشتند ولی منتظر بودند که یکی برود بساط را راه بیاندازد. خب بسم الله، آی بازاری! بیا تو جزء «السابقون» باش، تو بساط را راه بیانداز بقیه می  آیند، در عروسی بساط نماز را راه بیانداز بقیه هم می  آیند، در تمام محیط های زندگی  مان آن بساطی که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دوست دارد را راه بیاندازیم بقیه می  آیند. این را می  گویند سبقت. بیایید یک هزینه  ای کنیم از وجود خودمان برای آماده سازی ظهور ان شاء  الله.
   شرط چهارم را بگویم و حرفم تمام، موتور محبت به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) موتور محبت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که الحمدلله در دل همه من و شماها هست،  در دل اکثر مردم دنیا به اعتقاد بنده هست، مسلمان و غیر مسلمان، این چهار تا شرط را پیدا بکند، این محبت، آنها را به ظهور می  رساند ان شاء الله.
1. معرفت
2. اطاعت
(معرفت به حق امام پیدا بکنیم و اطاعت از امام بکنم به عنوان اطاعتی که در نماز جماعت می  کنم یعنی اقتدا کنم به ولایت) 3. سبقت؛ سبقت بگیرم از دیگران، همیشه آخر صف نمانم، خدمت به دیگران می  خواهند بکنند آقا و خانم آخر صف  اند، نمازی می  خواهند بخوانند اینها آخرین نفر ند، روزه می  خواهند بگیرند اینها آخرند، خیرات می  خواهند بکنند اینها آخرند، بیایید جزء  صف اولی  ها باشیم که «والسابقون السابقون اولئک المقربون».[24]
شرط چهارم؛ فدای جان و شهادت­ طلبی
   شرط آخر را هم بگویم که خیلی سخت است، و آن این است که باید این را به مقصد شهادت محبت من برساند شرط آخر این است که باید حاضر باشیم جانم را برای مهدی  فاطمه (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فدا کنم. حاضر باشم آبرویم را بدهم، آبرو که چیزی نیست، پول که چیزی نیست، حاضر باشم که جانم را بدهم «والمستشَهدِین بین یدی»[25] شهادت ­طلب باشم.
شهداء هم دو دسته  اند آیه قرآن می  فرماید: «من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم مَن قضی نحبه و منهم مَن ینتظر و ما بدّلوا تبدیلاً»[26] شهداء دو دسته  اند. یک دسته به شهادت از دنیا می  روند و یک دسته با فرهنگ شهادت زندگی می  کنند. ان شاء الله من و شما که سر سفره شهادت بودیم رزق شهادت گیرمان نیامد لااقل با فرهنگ شهادت زندگی کنیم تا ان شاء الله یک روزی، رزق شهادت نصیب ماها هم بشود. حاضر باشیم چون امام حسین (علیه السلام) فرمودند: «الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه ما ردت معایشهم فاذا محدث بالبلاء قلّت دیانون»[27] دوستداران دین زیادند ولی وقتی پای جان به میدان می  آید، دینداران کم می  شوند.
حواس تان باشد در دعای ندبه می  خوانیم «وقلیل من وفا لرعایة الحق فیهم»[28] آنهایی که پای جان دادن برای امیرالمؤمنین (علیه السلام) ماندند کم بودند. آنهایی که پای جان دادن برای امام حسین (علیه السلام) ماندند کم بودند، آنهایی که پای جان دادن برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار هست بمانند می  خواهیم زیاد باشند ان شاء الله نباید کم باشند، از هفتاد کشور دنیا آمادگان شهادت، مشتاقان شهادت، خیلی از ما روحانیت می  پرسند این عمامه روی سرتان چه هست؟ می  گوئیم: این عمامه روی سر ما کفن ماست. ما آماده ایم ان شاء الله تا خون ناقابل خودمان را فدای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کنیم اگر قابل باشیم که ان شاء الله آماده  ایم. امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ما را به عنوان قربانی قبول کند. خدا از حضرت ابراهیم، اسماعیلش را قبول کرد فرمود «قد صدّقت الرؤیا»[29] از زینب (سلام الله علیها) هم قربانی  اش را قبول کرد. زینب کبری (سلام الله علیها) وقتی دستهایش را برد زیر بدن امام حسین (علیه السلام) گفت: خدایا این قربانی را از ما و پیغمبر قبول بفرما. از امام حسین (علیه السلام) هم قربانیانش را قبول کرد. امیدوارم خدا از من و شما هم این قربانی های ناقابل را هم قبول کند؛ ان شاء الله.
خدایا! تو شاهدی مردم ایران حدود سیصد هزار شهید دادند. کشورهای اسلامی در نهضت بیداری اسلامی خیلی شهید دادند. خدایا! تو شاهدی اینها همه می  خواهند بگویند که ما آماده  ایم تا جانمان را فدای مهدی فاطمه (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کنیم به امید روزی که بیاید و ما سر راهش قربانی بشویم؛ ان شاء الله.
ذکر مصیبت
اما اجازه می  خواهم از امام باقر (علیه السلام) در روز ولادت شان (چون ماه صفر است و ماه حزن اهل بیت (علیهم السلام) است) روضه شام بخوانم، مخصوصاً روضه خرابه شام را بخوانم. می دانم دل امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خون است، دل اهل بیت (علیهم السلام) خون است.
از امام سجاد (علیه السلام) پرسیدند: در کجای این سفر به شما بیشتر سخت گذشت؟ فرمود: الشام، الشام، الشام. من دوست دارم همه امروز در مهدیه و همه آنهایی که از طریق گیرنده­ هایشان دارند این بحث را دنبال می  کنند، در خانه هایشان همه روضه ­خوان بشوند، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای روضه­ خوان های جدش دعا می  کند. من یک بیت می  خوانم همه  تان بلد هستید، می  دانم که می  توانید روضه خوان بشوید.
صلی الله علیک یا اباعبدالله
در شام بلا بود و بلا بود و بلا بود                             والله قسم سخت تر از کرب وبلا بود
یا حسین امروز باید همه یکپارچه ناله بزنیم:
در شام بلا بود و بلا بود و بلا بود                            ولله قسم سخت  تر از کرب و بلا بود
یکی از بلاهای شام این بود زبان حال عمه جان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) این است: (من با زبان حال می  گویم شما می  فهمید ابتلا به آن بلا چقدر سخت بوده)
نگرید روی خونش، نزنید سنگ و چوبش                 لب قاریان قرآن، نه چنین جواب دارد
حالا همه بگویید:
در شام بلا بود و بلا بود و بلا بود                          ولله قسم سخت  تر از کرب و بلا بود
می دانید شما باز زبان حال امام سجاد (علیه السلام) است:
وارد شام خرابم کردند                          خارجی زاده خطابم کردند
حسین آرام جانم                               حسین روح و روانم
السلام علی المهدی
«یا ایها العزیز مسّنا و اهلنا الضّرّ و جئنا ببضاعۀ مزجاۀ فأوف لنا الکیل و تصدّق علینا إنّ الله یجزی المتصدّقین،[30]  یا أبانا إستغفرلنا دنوبنا إنّا کنّا خاطئین» [31]
خدایا! به عظمت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) محبت ما را لایق برای وصلت در جهت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار بده.
به ما توفیق معرفت، توفیق اطاعت و تسلیم، توفیق سبقت و توفیق شهادت در رکاب امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عنایت بفرما.
خدایا! این انقلاب اسلامی، نهضت بیداری اسلامی و ولی امر مسلمین و همه خدمتگزاران به مقام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) حفظ بفرما.
خدایا! شهدای اسلام در سرتاسر عالم، اموات، امام شهیدان همه را سر سفره امام حسین (علیه السلام) میهمان بفرما.
خدایا! شرّ دشمنان به خودشان برگردان.
فرج آقایمان را برسان.
صلوات بر محمد و آل محمد


---------------------
منبع: جامعة المصطفی العالمیه
---------------------
پی نوشتها:
[1]  سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در مهدیه تهران آذر ماه 1392
[2]  قصص، آیه 5-6
[3]  نهج الفصاحه، ص25
[4]  قصص آیۀ 5-6
[5]  سورۀ انیباء آیۀ 105
[6]  اعراف ، ایۀ 128
[7]  صحیفه امام رضا (علیه السلام) ص81
[8]  مفاتیح الجنان، ص894
[9]  سورۀ اسراء آیۀ 71
[10]  هود آیۀ 94-95
[11]  نحل آیۀ 43
[12]  تفسیر برهان، ج3، ص245
[13]  انفال 29
[14]  ذاریات 56
[15]  جامع الاخبار، ص138
[16]  توبه 105
[17]  تحف العقول ، ص275
[18]  آل عمران، آیۀ 31
[19]  حشر، آیۀ 7
[20]  المحاسن، ج1، 29
[21]  سورۀ نساء آیۀ 59
[22] - سورۀ واقعه، آیۀ 10-11
[23]  مفاتیح الجنان، ص881
[24]  واقعه، آیۀ 10-11
[25]  فقه امام رضا (علیه السلام)، ص405
[26]  احزاب، آیۀ 33
[27]  کشف الغمه، ج3، ص64
[28]  المزار الکبیر، ص578
[29]  صافات، آیۀ 104
[30]  سوره یوسف آیه 88
[31]  سوره یوسف آیه 12

کلمات کلیدی: 
Share