پیاده روی اربعین، میدانی برای احیای بیشتر هویت اسلامی، ایرانی

سید حسین سیدی
هویت ایرانی، اسلامی

پیاده روی عظیم اربعین، جدا از شور و حال معنوی خود، ثمرات بسیار دیگری نیز دارد، که یکی از آنها، پرداختن به هویت اسلامی کشورمان عزیزمان ایران است. امسال در پیاده روی اربعین، عده ای از طلاب علوم دینی با اهداء عروسکهایی به نام محسن و زینب به بچه ها، مضامینی مانند نماز اول وقت و حجاب را به آنها منتقل می کنند. «حجت الاسام معلمی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب پیرامون ارزش و اهمیت پیاده ‌روی اربعین که فرمودند: «پیاده‌ روی اربعین ضامن بقای انقلاب است»، افزود: ۳ سال پیش تصمیم گرفتیم تا در مسیر پیاده‌ روی اربعین فعالیت داشته باشیم. وی ادامه داد: دلیل به فراموش سپاری عروسک‌هایی همچون «دارا و سارا» نپرداختن به هویت بخشی دو عروسک از سوی سازندگان دانست و بیان کرد: دارا و سارا دو محصول بسیار زیبا بودند که تنها به عنوان عروسک معرفی شدند، این در صورتی است که شخصیت‌ هایی همچون باربی در بازه زمانی چندساله در قالب کمیک و دیگر محصولات در کشورهای غربی به کودکان معرفی و بعد از شکل‌ دهی و هویت بخشی به این شخصیت، عروسک آن به کودکان عرضه شد.»[1]

بها دادن به هویت غربی، فراموشی هویت خودی
خداوند در قرآن می فرماید: «وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ؛ و همچون كسانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند و خدا نيز آنها را به «خود فراموشى» گرفتار كرد.»[2] این آیه، جامعه اسلامی را به بها ندادن به هویت و فرهنگ غربی، دعوت می کند؛ هویتی که گاه از طریق عروسکهایی مثل باربی، منتقل می شود.چون که دنیای غرب، علیرغم پیشرفتهای ظاهری، خدا و فطرت را فراموش کرده اند، و اگر جامعه اسلامی از این نکته مهم غفلت کند، طبعا در جهت فراموش کردن هویت خود، حرکت نموده است.
برای اینکه جامعه اسلامی از نفوذ فرهگ غربی، در امان بماند، باید برای خود هویتی مستقل تعریف کند. ساخت عروسکهایی مثل محسن و زینب، در راستای هویت بخشی به هویت ملی است؛ هویتی که با فرهنگ اسلامی جامعه گره خوره است، و پیاده روی عظیم اربعین، میدان خوبی برای احراز این هویت است.

سخن آخر
ساخت عروسکهایی مثل محسن و زینب و هویت بخشی به آنها، و تقدیم آنها به بچه ها در مراسمی بزرگ مثل پیاده روی بزرگ اربعین، می تواند جامعه اسلامی را از نفوذ فرهنگ و هویت غربی از طریق عروسکهایی مثل باربی، در امان نگاه دارد.
ان شاءالله
 

پی نوشت ها:
1ــ کلیک کنید
2ــ آیه 19 حشر

Share