بی وفایی امت به اهل بیت و گریه در دعای ندبه

حضرت آیت الله محی الدین حائری شیرازی(حفظه الله)

بی وفایی امت به اهل بیت مانند بی وفایی برادران نسبت به یوسف
در سوره یوسف آنچه بر ائمه اطهار(علیهم السلام) اتفاق افتاده، به صورت خیلی بدیع و جامع بیان شده است. مانند بی وفایی برادران نسبت به یوسف.
کسی که سوره یوسف می خواند باید به یاد بی وفایی امت به اهل بیت(علیهم السلام) بیافتد. وقتی بعد از به زندان افتادن، و شنیدن تهمت ها، عزیز شدن و به ریاست رسیدن یوسف را می بیند باید به بازگشت امام زمان(علیه السلام) و حاکمیت آینده او بیافتد. وقتی گریه یعقوب در دوری یوسف را می بیند باید یاد بگیرد که مثل یعقوب برای آن حضرت گریه کند.

گریه در دعای ندبه؛ آب پاشی خانه دل برای خداوند
این دعای ندبه لطفش در همان گریه اش است. این گریه سازنده است. خداوند این چشمه را در انسان قرار داده که وقتی این چشمه جاری شد دل انسان پاک و طاهر شود. وقتی دل انسان پاک و طاهر شد، خانه خدا شود. وقتی خانه خدا شد، همه کارش درست می شود. همه اش به این است که این خانه به صاحبش برگردد.
کاری کنیم که خداوند وارد خانه اش شود. خدا که توی آشغال دانی وارد نمی شود. انسان این آشغال ها را از دلش بیرون کند. خدا می خواهد بیاید به این خانه اما این خانه باید یک جای پاک داشته باشد. یک جایش را انسان جارو کرده باشد. یک جایش را انسان آب پاشی کرده باشد. یک جایش را مرتب کرده باشد بعد به خدا بگویید بفرمایید.

دعای ندبه برای تحَسُّس است
وقتی انسان این جمله یعقوب را ببیند: «یَا بَنِیَّ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلاَ تَیْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ»[۱]. پسران من ننشینید بیکار. پا شوید دنبال یوسف بگردید. تحَسُّس یعنی ببینم. یعنی من حس می کنم او را. یعنی بویش را می شنوم. این حس است. نورش را می بینم این حس است. صدایش را می شنوم این حس است. با دستم لمسش می کنم این حس است. می گوید حالا نیستش یک تحَسُّسی بکنید. این دعای ندبه برای تحَسُّس است. بیایید ببینید اثری ازش می بینید؟ «یَا بَنِیَّ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن یُوسُفَ وَأَخِیهِ وَلاَ تَیْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ». پا شوید و راه بیافتید و نشینید. بگردید و ببینید پیدایش می کنید. ببینید اثری ازش پیدا می کنید.
این زیارت اربعین «اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن یُوسُفَ» است. بسیجی شدن تحسس است. جانباز شدن تحسس است. آه کشیدن تحسس است. در گرفتاری ها ایشان را یاد کردن تحسس است.

تلاش در جهت تعجیل فرج
نگویید آنچه قسمت شده همان می شود. آنچه تقدیر شده نه یک روز پس و نه یک روز پیش؛ این حرف ها درست نیست. تلاش اثر دارد. کار کردن اثر دارد. تشکیل جمهوری اسلامی، این هم تحسس است. حکومت تشکیل دادن هم، این هم تحسس است. در دنیا صدا بلند کردن در مقابل این ها، اجانب حرف زدن دفاع کردن و حرف حق زدن. در سازمان ملل رفتن، گفتگو کردن، این ها همه اش تحسس است. یک کاری بکنید. این دعای ندبه هم یک کار است.

بازگشت امام زمان(عجل الله ت) در گرو بازگشت امت
به امام زمان(عجل الله) بگویید هزار سال است رفتی، هزار و صد سال است غایب شدی من یادم نرفته من مأیوس نیستم. به ما می گویند مگر می شود کسی هزار سال عمر کند. مگر کسی رفته باشد. جواب یعقوب را بهش بدهد. «وَلاَ تَیْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ». از رَوح و رحمت خدا مأیوس نباشید. او(امام زمانعجل الله) رفته تا ببیند امت کی می آید. او رفته تا ببیند امت کی برمی گردد. از این جهت می گوید: «وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا»[۲]. نگاه به عبارت بکنید. «وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا». اگر شما برگشتید ما برمی گردیم. برگشتن خودش را موکول کرده به برگشتن شما.
---------------
منبع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار و اندیشه های حضرت آیت الله محی الدین حائری شیرازی(حفظه الله)

Share