اهمیت دعای سمات

حاج شیخ جعفر ناصری
حاج شیخ جعفر ناصری

دعای سمات دعای بسیار عجیبی است. بزرگان، این دعا را عصرهای جمعه برای رفع مشکلات می خواندند. بعضی از اسرار انبیا و اهل بیت علیهم السلام در این دعا وجود دارد. نزول این دعا هنگام حمله عمالقه به بنی اسرائیل بوده است[۱]. عمالقه به قدری وحشتناک بودند که بنی اسرائیل در مواجهه با آنان، دچار ضعف شدند؛ لذا خدمت پیغمبرشان، حضرت یوشع علیه السلام رفتند و شکایت کردند. در آن وقت، مضمون اصلی این دعا، برای حضرت یوشع آمد و خداوند به حضرت یوشع امر کرد که خواص بنی اسرائیل به تعداد عمالقه ای که حمله کرده اند، کوزه های سفالین برداشته، بر دوش چپ بگذارند و این دعا را در شاخ گوسفند – که سر آن شاخ ها را سوراخ کرده اند – بخوانند به صورتی که معلوم نشود چه می گویند تا اینکه شیاطین جنی و انسی، به مضامین و اسرار این دعا منتقل نشوند. آن ها این کار را کردند و فردا صبح دیدند تمام عمالقه شکم هایشان باد کرده و مرده اند.
یکی از خطرها برای سالک این است که خواب های خوب خود را برای دیگران بیان کند. همین که این خواب را نقل کرد، شیاطینی که فقط برای انحراف این فرد هستند، مطلب را می گیرند و به اطلاعات خودشان اضافه می کنند و اثر آن از بین می رود. عمده  شیاطین جنّی آماده شنیدن این حرف ها هستند؛ زیرا آن ها به گونه ای نیستند که همه علوم را بدانند؛ بلکه آن ها هم گرسنه چنین غذاهایی هستند. این ها غذاهای نابی است که یک سالک بعد از هزار رقم خون دل خوردن، ذره ای از آن را پیدا می کند.
------------------
پی نوشت:
[۱] رُوِیَ عَنِ الْبَاقِرِ عَلَیْهِ السَّلَامُ أَنَّ یُوشَعَ بْنَ نُونٍ وَصِیَّ مُوسَى عَلَیْهِ السَّلَامُ لَمَّا حَارَبَ الْعَمَالِیقَ وَ کَانُوا فِی صُوَرٍ هَائِلَهٍ ضَعُفَتْ نُفُوسُ بَنِی إِسْرَائِیلَ عَنْهُمْ فَشَکَوْا إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَمَرَ اللَّهُ تَعَالَى یُوشَعَ عَلَیْهِ السَّلَامُ أَنْ یَأْمُرَ الْخَوَاصَّ مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنْ یَأْخُذَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ جَرَّهً مِنَ الْخَزَفِ فَارِغَهً عَلَى کَتِفِهِ الْأَیْسَرِ بِاسْمِ عِمْلِیقٍ وَ یَأْخُذَ بِیَمِینِهِ قَرْناً مَثْقُوباً مِنْ قُرُونِ الْغَنَمِ وَ یَقْرَأَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ فِی الْقَرْنِ هَذَا الدُّعَاءَ یَعْنِی دُعَاءَ السِّمَاتِ لِئَلَّا یَسْتَرِقَ السَّمْعَ بَعْضُ شَیَاطِینِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فَیَتَعَلَّمُوهُ ثُمَّ یُلْقُونَ الْجِرَارَ فِی عَسْکَرِ الْعَمَالِیقِ آخِرَ اللَّیْلِ وَ یَکْسِرُونَهَا فَفَعَلُوا ذَلِکَ فَأَصْبَحَ الْعَمَالِیقُ کَأَنَّهُمْ أَعْجازُ نَخْلٍ خاوِیَهٍ مُنْتَفِخِی الْأَجْوَافِ مَوْتَى الْخَبَرَ (بحار الأنوار، ج   ۱۳، ص۳۷۱).
-----------------
منبع : بنیاد هاد

 

Share