هیأت عاشواریی، سنگر تربیت انسان موحد در مقابل شیطان و تمدن مادی غرب و تجدد/بخش سوم

آیت الله میرباقری؛
آیت الله میرباقری

مهار حمله و هجمه شیطان بوسیله عاشورا

موج فتنه ها در این جنگ نرم که به خصوص نسل جوان را تهدید می کند، فقط با عاشورا مهار می شود. تردید نکنید کسانی که امروز به دنبال توسعه فرهنگی هستند، هدفشان جز همان چیزی که قبلا به آن نوسازی می گفتند نیست و منظور هم همان جهانی سازی سرمایه داری است. ولی اسمش را می گذارند توسعه فرهنگی. تعامل با فرهنگ ها. تردید نکنید که می خواهند فرهنگ های بومی و سنتی را در فرهنگ تجدد منحل کنند. و به صراحت هم می گویند، می خواهند ایدئولوژی امریکایی را بر جهان حاکم کنند. برای عاشورا که سد بزرگ و پولادینی در مقابل توسعه فرهنگی غرب است، می اندیشند و اتاق فکر می گذارند. برنامه ریزی می کنند که چگونه از این سد عبور کنند. اگرچه توان این کار را ندارند. ظرفیت آنها ظرفیت مقابله با عاشورا نیست ولی توانشان را به کار می گیرند. و لذا تردید نکنید که تلاش و برنامه ریزی می کنند تا دستگاه توسل به سیدالشهداء(ع) را تحریف بکنند.

وظیفه هیأت های مذهبی تشکیل سنگرهای توحیدی در مقابل پرستش دنیا

این وظیفه شما عزیزان است که مراقب باشید. یکی از مهمترین موانع توسعه غربی و اعتدالی که آنها تعریف می کنند عاشوراست. تردید نکنید. خودشان هم این را به خوبی می فهمند. بزرگترین مانع جهانی آنها عاشورا و فرهنگ عاشورایی است که هرروز هم امواجش در جهان بیش از پیش منتشر می شود. و این مأموریت شما عزیزان است. شما باید هیئات را به گونه ای اداره کنید که صد پولادینی در مقابل امواج تمدن غرب باشد. از هر کدام شما بپرسند، به خوبی با این هجوم فرهنگی و این جنگ نرم فرهنگی دشمن آشنا هستید. تنها سنگری که الان وجود دارد، سنگر هیأت هاست. یا لااقل مهمترین سنگری  که وجود دارد. باید برنامه ریزی کرد تا هیأت تبدیل به یک کانونی برای مقابله با آثار تجدد شود. اگر تجدد ذائقه مردم را تغییر می دهد و ذائقه ها را مادی می کند، باید تلاش کنیم که این ذائقه ها الهی بشود و این با عاشورا ممکن است. اگر معروف را می خواهد منکر کند و منکر را معروف، ما با عاشورا می توانیم حق را به مدارش برگردانیم. «اشهد انک قد اقمت الصلاه و اتیت الزکاه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر» همه چیز با عاشورا به مبنای خودش بر می گردد. و ما باید روی این سرمایه گذاری کنیم.

پس غیر از این که باید هیئت ها جوری برنامه ریزی کنند که پناهگاه همه، به ویژه نسل جوان در مقابل این جنگ عظیم فرهنگی و هجوم فرهنگ تمدن مادی باشند، باید مواظب باشند که یکی از کانون هایی که دشمن به شدت تلاش می کند که آن را خنثی کند هیأت است. ما در مقابل ادبیات دشمن با هر چهره ای که بیاید نباید منفعل باشیم. از دل هیأت باید انسان های مومن، ثابت قدم، کسانی که «مستشهدین بین یدیه» باشند، بیرون بیایند. کسانی که منتظرند و طالب شهادت در رکاب امام زمان هستند باید در هیأت تربیت بشوند. مقاومت در مقابل تمدن مادی را هیئات باید برنامه ریزی کنند. آنها می خواهند انسان ها را منحل بکنند. مهمترین هدف توسعه تحول در انسانهاست که آدم متناسب با توسعه بسازند. اخلاقش، فکرش، عاطفه اش در خدمت توسعه و رشد تکنولوژی باشد. در خدمت رشد سرمایه باشد. و ما به عکس باید آدمی بسازیم که در خدمت خداست. و این در هیأت واقع می شود.

پس دو تا مأموریت بزرگ را ما باید در هیئات دنبال کنیم. یک اینکه به گونه ای برنامه ریزی بشوند که کانون مقابله با حجاب تجدد، تمدن مادی و جنگ نرم فرهنگی غرب بشوند. دوم اینکه خود هیئات مصون از نقشه های پیچیده آنها بمانند. تردید نکنید اتاق های فکر فراوان در داخل و بیرون بر علیه شما هیئات کار می کنند. شک نکنید. کسی ممکن نیست دشمن را بشناسد و خیال کند که دشمن غافل است. در همین دوره اصلاحات حرف هایی در باب تحریف عاشورا زدند که نگفتنی است. که می خواستند عاشورا را قیام در مسیر دموکراسی تعریف بکنند. از آن حرفهای شیرین روزگار که واقعا به فکاهی نزدیک تر است تا به یک تحقیق. این واقعه ای است که الان هم در راه است. اولین قدمش را شما در روزنامه بهار دیدید و این ادامه دارد. شما باید نقطه مصونیت جامعه باشید. هیچ کجا به اندازه عاشورا نمی تواند جلوی این موضوع را بگیرد. ولی واویلا که خودش به این آسیب مبتلا بشود. با چشم باز نقشه های دشمن را ببینید و نگذارید هیأت به یک ابزاری در خدمت آنها تبدیل بشود. که البته هیچ وقت نمی شود. این دو مأموریت بزرگ شما عزیزان است و مهمترین رکنش این است که برنامه ریزی هایی بشود. که الحمدالله این همت شده و بزرگانی مثل حاج آقای ارضی و دیگران در کشور مشغولند.

اخلاص عامل اصلی در کار مدیریت هیئات

مهمترین امر اخلاص خود شماست، اگر شما عزیزان که سفیران فرهنگی امام حسین هستید و قلوب را بر محور امام حسین(ع) جلا می دهید، خالص باشید یا خالص تر بشوید، همه مکرهای دشمن خنثی می شود. و اگر خدایی نکرده ما از خلوص فاصله بگیریم جای نگرانی است. اگر ما از عمق معارف اهل بیت در اداره هیئات فاصله بگیریم این جای نگرانی است. امیدواریم که انشاء الله هیئات در این زمینه موفق باشند و هر محرمی که می گذرد تجلی امام حسین در هیئات ها و از طریق آنها در همه فضای عمومی جامعه افزایش پیدا بکند.

و دیگر اینکه حداقل کاری که از هیئات بر می آید این است که همینطور که احزاب مطالبات فرهنگی جامعه را، به زبان خودشان به حاکمیت منتقل می کنند، هیئات هم باید مطالبات فرهنگی مقام معظم رهبری را با ادبیات هیأت از حاکمیت مطالبه کنند. این نقش هیئات است. یعنی حداقل کار یک حزب را باید بکنند. البته اصلا هیأت در حزب نمی گنجد و خیلی فراتر از حزب است (هرچند حزب هم نیاز به تعریف دارد) و به هیچ وجه حزب، کارآمدی هیئات را ندارد. ولی حداقل هیئات باید حلقه اتصال جامعه به فرهنگ مذهب باشند و مطالبات فرهنگی رهبری، در هیأت گفتمان سازی بشود. و تبدیل به مطالبه از حاکمیت بشود.

جایگاه هیأت در فضای اجتماعی و ارتباط با حاکمیت

فرض کنید اگر مقام معظم رهبری در ارتباط با آمریکا یک نظری دارد، این حتما باید در هیئات فرهنگ سازی بشود. و از طریق هیئات به مطالبه عمومی تبدیل بشود. چطور احزاب مطالبات مردم را به ادبیات مادی خودشان ترجمه می کنند و آنها را به حاکمیت تحمیل می کنند. ما باید این مطالبات را به ادبیات مذهبی هیئات که فرهنگ مذهبی جامعه ماست، ترجمه کنیم و از حاکمیت مطالبه کنیم. و این حداقل انتظاری است که از هیئات مذهبی وجود دارد.

خب فیض آماده شده و من وقت شما عزیزان را گرفتم. باز هم در یک جمله تأکید می کنم در مقابل هجوم سنگین تجدد و حجاب تجدد، مهمترین سنگر، هیئات است. هیئت باید انسان منتظر و مستشهد تربیت بکند. سرمایه ظهور از عاشوراست و ظهور مزد عاشوراست. مگر غیر از این است که به نبی اکرم وقتی شهادت سیدالشهداء عرضه شد، چهار مزد دادند. شفای در تربتش، استجابت دعایش، امامت در نسل ایشان بماند و حضرت بقیه الله را در نسل ایشان قرار می دهند. مزد بلای عظیم نبی اکرم عصر ظهور است. ظهور مزد امام حسین است. پس اگر لشکر ظهور، لشکر امام زمان از عاشورا تجهیز می شود که «لقد عظم مصابی بک و اسأل الله الذی اکرم مقامک و اکرمنی بک ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد(ص)» ما باید این فرهنگ را بسط بدهیم.

و البته خلوص در هیئات را بالا ببریم. اگر خلوص درهیئات بالا رفت کار خودش را می کند. گریه بر امام حسین و فرهنگ عزاداری بر سیدالشهداء اکسیر اعظمی است که در هر جامعه ای برود همه کید های شیطان را خنثی می کند. شما عزیزان مادحین باید واسطه شفاعت سیدالشهداء باشید. حضرت با شفاعت خودش قلوب را جلا می دهد و به شما اجازه دادند که مصیبت حضرت را بر قلوب جاری کنید. این با هیچ کالایی قابل مقایسه نیست حتی کالای بهشت. اگر خلوص در هیئات حفظ بشود که انشاء الله حفظ می شود؛ اعم از خلوص فرهنگی و اخلاقی و هم ارتقاء هیأت را روز به روز با برنامه ریزی داشته باشیم، انشاء الله امیدواریم که فرهنگ عاشورا حجاب تجدد را کنار بزند و کیدهای شیاطین دنیا با سد پولادین عاشورا وقتی برخورد می کند انشاء الله شکست بخورد. السلام علیک یا اباعبدالله.

*****************************
منبع:
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله میرباقری
*****************************
پی نوشت ها:
(1) الكافی (ط - الإسلامیه)، ج‏4، ص: 576
(2) بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏55، ص: 39
(3) الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج‏2، ص: 494
(4) بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏24، ص: 303
(5) نهج البلاغه (للصبحی صالح)، ص: 287

Share