جایگاه خادمین زائران شهداء

استاد اصغر طاهرزاده
شهدای کربلا,عاشورا,کربلا,گنجینه تصاویر ضیاءالصالحین

اگر این نکته ی مهم را حس کنید که خداوند از طریق انقلاب اسلامی حقیقتی را به تاریخ می رساند و شما هم یک مهره از پازل آن حقیقت هستید؛ جایگاه کار خود را به عنوان خُدّام زائرین شهداء می شناسید. حضرت حق به حضرت ابراهیم و اسماعیل«علیهماالسلام» می فرماید: «أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ الْعاكِفين‏» شما دو پیغمبر این خانه ی مرا جهت عاکفین و مجاوران تمیز کنید.

 بسم رب الشهدا و الصدیقین[1]
با سلام خدمت عزیزان که متوجه هستند در چه تاریخی قرار دارند و چه کاری باید بکنند. آن چیزی که باید در این زمان پیدا کنید احساس یک حقیقتی است که در عالم در حال وقوع است. دکتر طه حسین از نویسندگان اهل سنت در رابطه با بیعت حضرت علی علیه السلام با رسول خدا صل الله وعلیه وآله وسلم می گوید: وقتی دست آن نوجوان یازده ساله در دست آن مرد چهل ساله برای بیعت قرار گرفت، تاریخ جدیدی شروع شد. این یک هنر است که آدم بداند یک تاریخی دارد شروع می شود. امیرالمؤمنین علیه السلام چون متوجه اند با ظهور اسلام خداوند به تاریخ برمی گردد، راحت می توانند همه چیزشان را در راستای دفاع از اسلام بدهند. این را از این جهت عرض می کنم که هنر تاریخ شناسی یتان را قوت ببخشید، نه از آن جهت که اطلاعات تاریخی تان را زیاد کنید، از آن جهت که بدانید در چه زمانی قرار دارید. رهبر عزیز«حفظه اللّه» و حضرت امام«رضوان اللّه تعالی علیه» روی بصیرت زیاد تأکید می کردند. بصیرت با شناخت جایگاه تاریخی حادثه ها به دست می آید. صحبت مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس خبرگان را اگر ملاحظه کنید، ایشان می فرمایند: «ما به مسائل جهانی و مسائل منطقه ای و از جمله مسائل کشورمان باید نگاه کلان و جامع داشته باشیم. این نگاه کلان به ما معرفت و بصیرت عطا می کند».[2] می فرمایند اگر جایگاه حادثه ها را درست بفهمیم صاحب معرفت و بصیرت می شویم. به نظرم رسید با همدیگر کمی روی همین موضوع فکر کنیم نکته ی بسیار ارزشمندی است. در همین رابطه عرضی  در  کتاب «جایگاه اصحاب کربلا و هنر شناختن جایگاه تاریخی حادثه ها» داشته ام . شما می بینید اصحاب امام حسین علیه السلام می فهمند جایگاه تاریخی کربلا چگونه است، ظاهراً همه شهید می شوند،با این همه آن ها چه چیزی می دانند که متوجه اند آن ایثارها چگونه با نور اسلام تاریخ آینده را تغذیه می کند؟ جز این که با نگاه کلان جایگاه حادثه ها را می شناختند؟ با این که شب قبل حضرت سیدالشهداءعلیه السلام به آن ها گفته بودند همه شهید می شوید و از سیاهی شب استفاده کنید و بروید.
شناخت زمانه طوری است که حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: «عَلَى الْعَاقِلِ أَنْ يَكُونَ بَصِيراً بِزَمَانِهِ مُقْبِلًا عَلَى شَأْنِه حَافِظاً لِلِسَانِه»؛[3] لازم است بر عاقل كه اوضاع و احوال زمان خود را بشناسد و موقعيّت خود را درك نمايد و زبان را از بيهوده‏ گويى حفظ كند. پیشنهادم برای شما این است که مساله ی شناخت زمانه ای که در آن به سر می برید را ساده نگیرید تا جایگاه خود را به عنوان خادمین زائران شهداء، با بصیرت و معرفت بفهمید.  بسترسازی برای تحقق تاریخی که در حال وقوع است خیلی عجیب است. نظر بنده این است که هرکدام از نیروهای صادق انقلاب در یک گوشه دارند تاریخ آینده ای که ظهور توحید ناب است ، می سازند و به روحانیت حضرت امام خمینی«رضوان اللّه تعالی علیه» و شهداء عزیز متصل می شوند، یعنی به توحید حضرت مهدی«عجل اللّه تعالی فرجه» . این تاریخ در حال وقوع است. قصه ی هر کدام از شما قصه ی آن کسی است که گفت:  «همچو موری اندر این خرمن خوشم»، یک خرمن چقدر بزرگ است؟ ما خیلی پهلوان باشیم یک موری در خرمن این انقلاب باشیم، بیشتر از این هم خبری نیست! متأسفانه بعضی ها بیرون از این خرمن اند. شما اگر بتوانید به لطف خدا احساس تان را مدیریت کنید، و به خود بصیرت بدهید تا درگوشه ی این حرکت تاریخی توحیدی که دارد ساخته می شود، جای گیرید. این توحیدی که بنده می گویم غیر از آن توحیدی است که شما در کتاب ها می خوانید، توحیدی که عرض می کنم توحیدی است که در صحنه می آید، توحیدی که آدم بتواند در محضر حق ذیل آن فانی شود، توحیدی که شهداء عزیز پیدا کردند. اگر این نکته ی مهم را حس کنید که خداوند از طریق انقلاب اسلامی حقیقتی را به تاریخ می رساند و شما هم یک مهره از پازل آن حقیقت هستید؛ جایگاه کار خود را به عنوان خُدّام زائرین شهداء می شناسید. حضرت حق به حضرت ابراهیم و اسماعیل«علیهماالسلام» می فرماید: «أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ الْعاكِفين‏» شما دو پیغمبر این خانه ی مرا جهت عاکفین و مجاوران تمیز کنید. «عاکف» یعنی کسی که می خواهند معتکف شوند. پیغمبرها برای این که بتوانند بستر تحقق توحید را در عالم فراهم کنند، نوکر زوّار بیت الله می شوند. حال حساب کنید چه اندازه باید در خدمت این زائرین باشید و آن ها را محترم بشمارید، تا کار پیامبری کرده باشید؟! زیر آن آسمان هیچ کس بالاتر از حضرت ابراهیم و اسماعیل«علیهماالسلام» نبود! آن ها خادم زوّار بیت اللّه شدند تا محل عبادت آن ها را تمیز کنند و آن دو پیامبر تاریخ توحید ابراهیمی را با خدمت گذاری به زوّار بیت اللّه پایه گذاری کردند.
خداوند به لطف خود چنین حیاتی را به من و شما بدهد، زیرا ادامه ی تاریخی که حضرت امام روح اللّه«رضوان اللّه تعالی علیه» شروع کردند و به حضرت مهدی«عجل اللّه تعالی فرجه» ختم می شود را، بتوانیم ظهور حضرت را با خدمت گذاری در این صحنه ها محقق کنیم، به لطف الهی و به برکت صلواتی بر محمّد و آل محمّد.

منبع: لب المیزان
..................................
پی نوشتها:
[1] - سخنان استاد اصغر طاهرزاده در جمع خادمین شهدای کربلای هویزه . فروردین 94 / خوزستان/ یادمان شهدای هویزه
[2] - سخنان مقام معظم رهبری«حفظه اللّه» در تاریخ 13/6/1393
[3] - إرشاد القلوب إلى الصواب، ج 1، ص 140.

Share