سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری به نقشه راه قوای سه گانه و نهاد های مسئول تبدیل شود

خطبه های نماز جمعه تهران؛
خطبه های نماز جمعه
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد: برای خلق یک جامعه سالم و دستیابی به اقتصاد پویا و مولد، نهادینه شدن قانون و اخلاق در جامعه، حفظ روابط صحیح اجتماعی و ساختن جامعه توحیدی و ایمانی صبر جمعی نیاز است.

به گزارش خبرنگار ضیاءالصالحین به نقل از حوزه, حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد، در خطبه های نماز جمعه امروز هفتم اردیبهشت تهران امام جمعه موقت تهران با بیان این که صبر در برابر گناه راه را برای رسیدن به یک شخصیت با ثبات هموار می کند، گفت: صبر فردی برای رشد و تکامل ضروری است ولی کافی نیست، برای خلق یک جامعه سالم و دستیابی به اقتصاد پویا و مولد، نهادینه شدن قانون و اخلاق در جامعه، حفظ روابط صحیح اجتماعی و ساختن جامعه توحیدی و ایمانی صبر جمعی نیاز است.

دولت باید از همه توان خود برای خلق اجماع و وحدت ملی استفاده کند
امام جمعه موقت تهران افزود: برای برون رفت از تنگنا های اقتصادی و معضلات اجتماعی راهی جز انتخاب مسیر علمی و خلق اجماع نخبگان سیاسی، اجتماعی و علمی نداریم، لذا باید دغدغه دلسوزان نظام رسیدن به این اجماع براساس اصول انقلاب و تحت زعامت ولایت فقیه باشد.
وی ادامه داد: اگر سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری به نقشه راه قوای سه گانه و نهاد های مسئول تبدیل شود، خلق اجماع می کند و راه را برای حرکت هماهنگ هموار می کند. دولت و ملت باید در کنار هم باشند و با هم حرکت کنند. دولت باید از همه توان خود برای خلق این اجماع استفاده کند.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد تاکید کرد: تجربه من این است که قوه مجریه با ظرفیت ها و ابزار ها می تواند راه را برای اجماع و وحدت ملی هموار کند ولی نیازمند تفکر برنامه ریزی و برداشتن قدم های استوار است، نه اینکه اگر در اولین قدم جواب سلام ما را ندادند خداحافظ. دستگاه اجرایی ظرفیت فراوانی برای خلق اجماع در مسیر اهداف انقلاب دارد.

جامعه ایرانی باید در مقابل دشمنان خود ثابت قدم و استوار باشد
امام جمعه موقت تهران جامعه ایرانی باید در مقابل دشمنان خود ثابت قدم و استوار باشد، تصریح کرد: دشمن هرگز سر دوستی با ما نخواهد داشت مگر اینکه از اصول و مبانی خود عدول کنید باطل همواره در برابر حق است باید در برابر دشمنان حق ثابت قدم و استوار بود.
خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد: میدان جنگ میدان سختی است مبادا صبر و استقامت شما از دشمن کمتر باشد اگر صبر و استواری اهل حق کمتر از اهل باطل باشد به یقین شکست می خورند.
وی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس محصول ایمان، عمل صالح و استقامت ملت ایران است، تاکید کرد: اگر دیروز نایستاده بودید و شهدای عالی قدر و با ایمان بر خاک نمی افتادند، امروز شما بر پای خویش نایستاده بودید.

کمترین اعتماد به آمریکا اشتباه بزرگ راهبردی است
امام جمعه موقت تهران در ادامه به رئیس جمهور آمریکا توصیه کرد که مشاورانی را انتخاب کند تا تاریخ ۴ دهه مقاومت ملت ایران را برایش بازگو کنند، گفت:  رئیس جمهور آمریکا فاقد تجربه سیاسی لازم است و از مشاوران مناسب بهره نگرفته است و به این سخن کوتاه اما پر محتوای رئیس جمهور فرانسه توجه کند که شما مانند گذشتگان خود در برابر ایران دچار اشتباه نشوید.
وی ادامه داد: این سخن رئیس جمهور فرانسه بدین معناست که ما ۴ دهه در برابر ایران ایستادیم و از همه ظرفیت های خود شامل دلار های نفتی، تحریم های فلج کننده، فشار های سیاسی استفاده کردیم اما هر قدم ما به خلق قدرت دیگری برای ایران تبدیل شد، تغییر نقشه غرب در برابر ایران به خاطر فهم قدرت ملت ایران بود.
خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: به دولتمردان آمریکا می گویم امروز رفتار شما موجب شد ملت ایران، مدیران ارشد و میانی به این اجماع برسند که باید شرکای خود را از کشور های قابل اعتماد انتخاب کنند و در هیچ عرصه ای نباید به نظام سلطه و بویژه آمریکا کمترین اعتماد را کرد. این راهبرد، راهبرد اسلام است و برآمده از آموزه های قرآن است و امام و مقام معظم رهبری با الهام از آموزه های قرآن به این راهبرد عمل کرده اند.
وی تاکید کرد: در این جریان باید به جبهه مقاومت اسلام، کشورهایی که در این فراز و نشیب ها تجربه موفقی را داشتند، نزدیک شد و روابط و سیاست خارجی خود را بر این اساس تنظیم کرد و ما همچنان برای رسیدن به قله های اقتدار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با الهام از جمله اصبرو و صابروا و رابطوا  باید عمل کنیم.

تنش های بازار ارز ناشی از عملکرد مسئولین دولت و قوا است
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به تنش های بازار ارز، گفت: تنش هایی که در بازار ارز و در عملکرد اقتصادی ایران در حوزه رشد اقتصادی، اشتغال، بیکاری و تورم مشاهده می شود ناشی از عملکرد مسئولین دولت و قوا است. اگر می خواهیم عملکرد اقتصادی ایران به سمت رشد و شکوفایی حرکت کند باید نسبت به عوامل موثر در اقتصاد ایران تجدیدی نظر کنیم.
وی تصریح کرد: مهمترین شاخص موثر بر اقتصاد ملی ایران درآمدهای نفتی است که خطای استراتژیک است. سال هاست که در سیاست های کلی، رهبری معظم بر لزوم قطع رابطه هزینه های جاری با در آمد های نفتی تاکید کردند، ولی این توصیه هرگز مورد توجه قرار نگرفت.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: قیمت نفت متاثر از بازار جهانی است و سیاست های جهانی بر قیمت نفت تاثیر گذار است. باید از درآمد های نفتی به عنوان پشتوانه ای برای خلق ثروت استفاده کرد.
عضو شورای حوزه علمیه تهران با بیان اینکه دومین شاخص موثر بر عملکرد اقتصاد ایران سیاست های تامین مالی دولت است، گفت: متاسفانه بدون نگاه به درآمد های واقعی هر روز شاهد افزایش هزینه های جاری دولت هستیم.

مسئولان برای افزایش حقوق و دستمزد از هم سبقت نگیرند
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با تاکید بر اینکه نامه وزیر جهاد کشاورزی به معاون اول تکان دهنده است، تصریح کرد: مسئولان از هم برای افزایش حقوق و دستمزد سبقت می گیرند. کشور توان این همه اعتبار برای هزینه های جاری را ندارد.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: یکی از مشکلات جامعه کارگری افزایش بی ضابطه حقوق و دستمزد است. اگر درآمد های پایدار دارید متناسب با ارزش کار نیروهای خود حقوق و دستمزد کارکنان خود را تعریف کنید؛ اگر منابع مالی مطمئن نیست نباید بری افزایش حقوق و دستمزد ها سبقت گرفت.
وی اظهار کرد: برخی از دستگاه ها خواستار افزایش 50 درصدی حقوق کارکنان خود شده اند، اینجا حوزه هایی است که سطح حقوق بالاتر است. هزینه ها را خلق می کنید بعد از بانک مرکزی و بانک های عامل استقراض می کنید.

استقراض دولت از بانک مرکزی سمی مهلک برای اقتصاد است
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد تصریح کرد: استقراض دولت از بانک مرکزی سمی مهلک برای اقتصاد است؛ توزیع پول باعث کاهش منابع بانک برای تزریق به تولید ملی شده و نوسانات بازار ارز را افزایش می دهد.
وی با تاکید بر این که افزایش حجم پول خطرناک است، گفت: دلار های نفتی را با اصرار به بانک مرکزی می فروشید و دارایی های خارجی بانک مرکزی را افزایش می دهید. این کار به اقتصاد ضربه می زند.
خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه سود سپرده و سود تسهیلات نقش مهمی در تولید ملی بازی می کند، گفت: این شاخص ها سیاست هایش در دست دولت و مسئولان است که می توانند با آینده نگری، اجماع و گفتگوی نزدیک آن را برنامه ریزی کنند، لذا باید در تدوین بودجه روسای کمیسیون ها و چهره های عالم مجلس مورد مشورت قرار گیرند.
وی با تاکید بر لزوم بهبود بازار کسب و کار گفت: بهبود بازار کسب و کار به معنای اجرای سیاست های مقام معظم رهبری برای استحکام تولید ملی است و باعث فراهم آوردن بستر اشتغال شده و هزینه تولید را کاهش داده و قدرت رقابت با کالا های خارجی را بالا می برد.
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه متاسفانه رتبه ما در سهولت بازار کسب و کار رتبه خوبی نیست و باید رفتار ها اصلاح شود، افزود: طبق گزارش بانک جهانی از میان ۱۸۳ کشور جهان رتبه ایران در ایجاد سهولت بازار کسب و کار رتبه  ۱۲۹ است. ما باید جزو کشور های نخست در سهولت کسب و کار باشیم. ما نیازمندیم اقتصاد را خودکفا کرده و در مقابل تکانه های غرب بایستیم و فضا را برای کار آفرینان فراهم کنیم.
خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد : ماباید از زحمات سربازان گمنام امام زمان که امروز صلابت ایران در خلق قدرت را به رخ جهانیان می کشند و جایگاه ایران را در بالاترین سطح قدرت قرار دادند، تشکر کنیم.
وی به نقش پلیس در تامین امنیت جامعه نیز اشاره کرد و با بیان این که باید از پلیس که نماد اقتدار و پاسدار امنیت کشور است و مورد احترام و تکریم ملت ایران است تشکر کنیم، گفت: پلیس و نیرو های انتظامی از ارکان کلیدی اقتدار و قانون مداری هستند، لذا در انجام وظایف و ایفای نقش قانونی خود زیباترین و پر جاذبه ترین رفتار بر آمده از ایمان را به نمایش بگذارند.

 

Share