ارزش داشته هایمان را بدانیم

سید حسین سیدی
روزه
با وجود آنکه اثرات مثبت روزه داری از نظر دانشمندان ثابت شده است، اما برخی عامداً به این عبادت، کم توجهی می کنند.

گاهی ما مسلمانان ارزش داشته هایمان را نمی دانیم؛ در حالی که دانشمندان غیر مسلمان با تحقیق بر روی آنها، به نکات علمی جالبی می رسند. یکی از آن داشته های ما مسلمانان، عبادتی به اسم روزه است.
امروزه دانشمندان غیر مسلمان، اثرات مثبت روزه داری را بر بدن، به طور مسلم اثبات کرده اند.[1] و این است معنی حدیث گهرباری که پیامبر رحمت در باره روزه بیان می کند. آن حضرت می فرماید: «صوموا تصحوا؛ روزه بگیرید تا تندرست شوید.»[2]
همچنین دانشمندان در تحقیقات خود از روزه داری متناوب سخن می گویند: «آزمایش ها نشان داده که روزه داری متناوب بر طول عمر، کاهش التهاب بافتهای بدن، کاهش خطرات بیماری های قلبی، دیابت، سرطان، افزایش توانایی های ذهنی، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری پارکینسون، موثر است و باعث بهبود علائم پیری و اختلالات وابسته به سن می شود.»[3] به همین خاطر است که در دین اسلام بغیر از روزه واجب ماه مبارک رمضان، توصیه به روزه گرفتن در ایام دیگر سال(روزه مستحبی) نیز شده است.
با وجود ثابت شدن اثرات مفید روزه داری بر بدن، باید برای کسانی متاثر شد که بدون هیچ محذوریتی، روزه نمی گیرند و بهانه آنها این است که: روزه گرفتن سبب کم شدن فلان ویتامین و فلان پروتئین از بدن خواهد شد. البته اگر دکتر متخصص نظر داده باشد که روزه گرفتن برای او ضرر دارد و کمبود فلان عنصر(کلسیم و...) سبب عود بیماری او یا تشدید بیماری او می شود؛ بحث دیگری است.
خداوند به همه ما توفیق روزه داری مطلوب بدهد.

پی نوشت:
1ــ کلیک کنید
2ــ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏59، ص 267
3ــ کلیک کنید

Share