کلاهبرداری بازاریابی تلفنی

کلاهبرداری بازاریابی تلفنی

هنگامی که شما برای شخصی که او را نمی شناسید پول می فرستید و یا اطلاعات مالی و شخصی خود را در اختیار یک فرد تماس گیرنده تلفنی ناشناس قرار می دهید شانس خود را برای تبدیل شدن به یک قربانی کلاهبرداری تلفنی افزایش داده اید.
در این قسمت نشانه هایی از کلاهبرداری بازاریابی تلفنی آورده شده است (جملاتی که تماس گیرنده، ممکن است به شما بگوید):

• شما باید الان این کار را انجام دهید و این پیشنهاد بسیار عالی است.
• شما برنده هدیه و جایزه شده اید . اما باید هزینه پست، حمل و نقل و یا سایر هزینه های آن را بپردازید.
• شما باید شماره کارت بانکی، شماره حساب، رمز دوم و یا سایر اطلاعات بانکی خود را برای پرداخت به ما بدهید.
• به شما گفته می شود لازم نیست در مورد این شرکت با فردی از جمله آشنایان، همکاران و ... صحبت کنید.
• شما نیاز به هیچ اطلاعات و یا سند و فاکتور کتبی از شرکت ندارید.
• شما نباید این پیشنهاد پر منفعت و بدون ریسک ا از دست بدهید.
اگر جملاتی شبیه به این جملات را از طریق تلفن شنیدید فقط بگویید" خیر متشکرم" و تلفن را قطع کنید.
راهکارهایی برای اجتناب از کلاهبرداری بازاریابی تلفنی 
اگر شما از طریق تلفن فریب بخورید و پولی پرداخت کنید، بازگشت پول بسیار مشکل خواهد بود پس قبل از خرید تلفنی، موارد زیر را به خاطر آورید:
• از شرکت های ناشناخته خرید نکنید. شرکت های قانونی ومشروع می دانند که شما اطلاعات بیشتری در مورد شرکت و فعالیت های آن ها می خواهید و از این که اطلاعات را در اختیار شما بگذارند خوشحال می شوند.
• در قبال توضیحات و گفته ها از فروشنده مدارک و اسناد مکتوب بخواهید. پس از ارائه کاتالوگ و اسناد مکتوب به شما، باز هم به دقت آن ها را مطالعه و بررسی کنید. زیرا ممکن است اشتباهاتی در آن وجود داشته باشد.
• شرکت های بی نام ونشان را از طریق نهادها، ادارات نظارتی و مسئول بررسی نمایید و از صحت فعالیت آن ها مطلع شوید.
• نام، آدرس پستی، شماره مجوز کسب و کار و شماره تلفن فروشنده را قبل از از انجام داد و ستد از او بخواهید. برخی افراد اطلاعات غلط به شما می دهند، صحت اطلاعات را خودتان به دقت بررسی کنید.
• قبل از این که پول را برای سرمایه گذاری یا حتی بلاعوض به یک موسسه خیریه بپردازید، مطلع شوید که چقدر از این پول به عنوان کمیسیون یا پورسانت توسط فرد دریافت می شود ومابقی به شرکت یا موسسه خیریه پرداخت می شود.
• قبل از پرداخت پول این سوال ساده را از خودتان بپرسید."چه تضمینی وجود دارد که فرد در قبال پولی که دریافت می کند به تعهدات خود عمل کند؟"
• مبلغی را به صورت پیش پرداخت، برای کالا یا خدمات پرداخت نکنید و تنها بعد از دریافت کالا یا خدمات پول را پرداخت کنید.
• مراقب شرکت هایی باشید که برای دریافت پول، پیک به خانه شما ارسال می کنند و مدعی هستندد این بخشی از خدمات آن ها برای شما است. با این شیوه در واقع آن ها از شما پول دریافت می کنند بدون آن که هیچ گونه اثری از خود برجای بگذارند.
• همیشه زمانی را برای فکر کردن و تصمیم گرفتن در نظر بگیرید و بلافاصله و عجولانه تصمیم نگیرید. شرکت های قانونی و مشروع برای تصمیم گیری،
• شما را تحت فشار قرار نمی دهند.
• برای جایزه و هدیه نباید مبلغی بپردازید. اگر تماس گیرنده به شما بگوید مبلغی را باید برای حمل و نقل، پست، مالیات و .... بپردازید، بیانگر اشکالی در کار او است.
• در مورد اطلاعات مالی و شخصی که از طریق تلفن به فرد تماس گیرنده می دهید محدودیت قائل شوید و تمامی اطلاعات خود را به فرد ندهید.
• در مورد پیشنهادهای سرمایه گذاری که به شما می شود با دوستان، فامیل، همکاران و افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. این که در مورد یک پیشنهاد با دیگران مشورت کنید هرگز کار بی ادبانه ای نیست.
• به پیشنهاداتی که به طور کامل متوجه آن ها نشده اید، هرگز پاسخ ندهید.

 

منبع: iranhoshdar

Share