مبلغ فطریه و کفاره روزه ماه رمضان 1401 + دانستنی های فطریه

مبلغ فطریه و کفاره روزه ماه رمضان 1401 + دانستنی های فطریه
دفاتر مراجع عظام تقلید، مقدار و مبلغ فطریه رمضان سال ۱۴۰۱ را اعلام کردند.

مبلغ فطریه و کفاره روزه ماه رمضان 1401 + دانستنی های فطریه

به مناسبت در پیش بودن عید سعید فطر، عید صائمین و مهمانان الهی مبلغ فطریه و کفاره روزه ماه رمضان 1401 از سوی مراجع معظم تقلید (حفظهم الله) اعلام شد....

مبلغ فطریه و کفاره روزه ماه رمضان 1401 + دانستنی های فطریه

⮜ نرخ فطریه رمضان 1401 :

فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به‌عنوان طعام محسوب می‌شوند.

بدیهی است که اگر قوت قالب شخص مسلمان خوردنی دیگری غیر از گندم باشد، مبنای محاسبه و ارزش آن هم تغییر خواهد کرد.

مبلغ فطریه و کفاره روزه ماه رمضان 1401 , دانستنی های فطریه , کفاره روزه , نرخ زکات فطره

بیشتر بخوانید: ویژه عید فطر - ویژه نامه بازگشت به فطرت

مراجع عظام تقلید، نظر خود را درباره مبلغ و مقدار فطریه رمضان 1401 اعلام کردند که بدین شرح است:

 

⮜⮜ دفتر آیت الله العظمی خامنه ای:

مکلف باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند برای هر نفر، یک صاع (تقریباً 3 کیلوگرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت یا مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد، کافی است.

ضمنا زکات فطره امسال (1401) به قیمت گندم برای هر نفر، « 40 هزار تومان » اعلام شده است.

مبلغ فطریه و کفاره روزه ماه رمضان 1401 + دانستنی های فطریه

⮜⮜ دفتر آیت الله العظمی سیستانی:

گندم: 40 هزار تومان
برنج ایرانی: 225 هزار تومان
برنج غیرایرانی: 60 هزار تومان

مبلغ فطریه و کفاره روزه ماه رمضان 1401 + دانستنی های فطریه

⮜⮜ دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

گندم: 40 هزار تومان
برنج: 150 هزار تومان

کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان معادل 80.000 ریال است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ چهارصد و هشتاد هزار تومان معادل 4.800.000 ریال است.

مبلغ فطریه و کفاره روزه ماه رمضان 1401 + دانستنی های فطریه

⮜⮜ دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی:

گندم: 40 هزار تومان
برنج: 140 هزار تومان

مبلغ فطریه و کفاره روزه ماه رمضان 1401 + دانستنی های فطریه

⮜⮜ دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

گندم: 40 هزار تومان
برنج ایرانی: 250 هزار تومان
برنج پاکستانی: 110 هزار تومان
برنج هندی: 75 هزار تومان

مبلغ فطریه و کفاره روزه ماه رمضان 1401 + دانستنی های فطریه

⮜⮜ دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی:

بسم الله الرحمن الرحیم
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین ومؤمنات، میزان زکات فطره ازسوی دفترمرجع عالیقدرحضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» به شرح ذیل اعلام شد:
شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع ( 3 کیلو) از خوراکی‌های رایج خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.
با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است تفاوت داشته باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.
دفتر معظم له مبلغ قوت غالب گندم را 40 هزار تومان و قوت غالب برنج ایرانی 150 هزار تومان اعلام می نماید که مؤمنین در پرداخت یکی از آن مخیر می باشند.

زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن

⮜ زمان کنار گذاشتن فطریه و پرداخت آن :

زمان وجوب زکات فطریه از غروب شامگاه عید فطر است و مراجع تقلید، تأخیر پرداخت آن را بعد از نماز عید فطر جایز نمی دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند.

اما با توجه به استفتای صورت گرفته از معظم له، واریز زکات فطره قبل از حلول ماه شوال، برای پرداخت های اینترنتی که وجوهات به صورت امانت دریافت می گردد، مانعی ندارد.

ولی اگر دسترسی به فقیر ندارد، می تواند مقداری از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و برای مستحقی که در نظر دارد یا برای هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را می دهد نیت فطره کند.

اما اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند(به قصد قربت) فطره را بدهد.

فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به عنوان طعام محسوب می شوند.

چه کسانی باید فطریه بدهند؟

⮜ چه کسانی باید فطریه بدهند؟

هر مسلمانی که بالغ، عاقل و هوشیار بوده و فقیر نباشد، باید در پایان ماه مبارک رمضان برای خود و نان‌خورهایش زکات فطره را پرداخت کند. در این صورت هر فردی با داشتن این شرایط چهارگانه، حتی اگر فرد غیرمسلمانی هم نان‌خور او باشد باید به ازای او نیز فطریه بدهد.

نکته قابل توجه این است ممکن است شخصی به دلایلی نتواند یک روز یا تمام ماه رمضان را روزه بگیرد، در این مورد باز هم پرداخت فطریه بر او واجب است و نگرفتن روزه، دلیل پرداخت نکردن فطریه نخواهد بود.

نکته دیگر آن است که «قوت غالب» به عنوان شاخصه پرداخت فطریه عنوان می‌شود. در این مورد باید دقت شود که قوت غالب در طول سال ملاک است، نه فقط در ماه رمضان. در عین حال بر اساس فتوای برخی از مراجع تقلید از جمله مقام معظم رهبری اگر از گندم، برنج، خرما، جو و مانند این‌ها داده شود، کفایت می‌کند و لازم نیست که حتماً قوت غالب فرد باشد.

چه کسانی از پرداخت فطریه معاف هستند؟

⮜ چه کسانی از پرداخت فطریه معاف هستند؟

طبق آموزه‌های اسلامی چند گروه از افراد از پرداخت فطریه معاف هستند، هرچند که گرفتن روزه بر این عده واجب باشد.

1. فقرا: طبق اسلام، فقیر کسی است که هزینه امرار معاش متعارف یک‌ساله خودش و نان‌خورهایش را به صورت یکجا و یا به طور متناوب نداشته باشد. پس اگر کسی در شب عید فطر خرجی یک سال را ندارد اما شاغل است و هر ماه درآمدی دارد، فقیر محسوب نمی‌شود. در عین حال کسی که بیکار است اما خرجی یک سال آینده را دارد، فقیر نیست. اما کسی که بی‌کار است و به اندازه خرجی یک سال آینده‌اش دارایی ندارد، فقیر شمرده می‌شود.

2. دختری که به خانه شوهر برود: اگر دختری قبل از غروب آفتاب آخرین روز ماه رمضان به خانه شوهر برود و به طور رسمی زندگی مشترک خود را شروع کند، فطریه‌اش بر عهده شوهر است. اما اگر بعد از غروب آفتاب آخرین روز ماه رمضان به خانه شوهر برود، پدرش باید فطریه او را بپردازد. به عبارت دیگر دختری که عقد کرده ولی در خانه پدر زندگی می‌کند، فطریه‌اش بر عهده پدر است، مگر اینکه قبل از غروب آفتاب آخرین روز ماه رمضان به خانه شوهر برود.

3. جنین: فطریه دادن برای بچه‌ای که در شکم مادر است و هنوز متولد نشده، واجب نیست چون هنوز نان‌خور کسی محسوب نمی‌شود.

4. نوزاد: نوزادی که بعد از غروب آفتاب آخرین روز ماه رمضان به دنیا بیاید، فطریه ندارد. اما اگر نوزادی در ماه رمضان و قبل از غروب آفتاب آخرین روز این ماه به دنیا بیاید، پدرش یا کسی که مخارج مادر را متحمل می‌شود باید فطریه او را پرداخت کند.

فطریه را به چه کسانی باید پرداخت کرد؟

⮜ فطریه را به چه کسانی باید پرداخت کرد؟

در مورد محل اصلی مصرف فطریه باید به نظرات مراجع عظام تقلید مراجعه کرد که دو نظر را ارائه داده‌اند. از یک طرف طبق نظر امام خمینی رحمه‌الله و بعضی از مراجع عظام تقلید، فطریه را می‌توان در تمام هشت موردی که زکات مال در آن مصرف می‌شود پرداخت کرد. یعنی شامل:

  • فقیران
  • مسکینان: یعنی افرادی که وضعیت اقتصادی‌شان از فقیران هم بدتر است.
  • مسافرانی که در راه مانده و خرج برگشت به شهر خود را ندارند.
  • بدهکارانی که نمی‌توانند قرض خود را بپردازند.
  • در راه خدا: یعنی در تمام کارهای خیری که سود و نفع آن به عموم مسلمین برسد. مانند ساختن و تعمیر مسجد، راه، پل، مدرسه و بیمارستان و ...
  • کافرانی که با دادن زکات به اسلام ترغیب می‌شوند یا در جنگ به مسلمانان کمک می‌کنند.
  • پرداخت به نائب امام یا کارمندان حکومت اسلامی که مأمور جمع‌آوری زکات و رساندن آن به نیازمندان است.

بعضی از علمای شیعه مانند آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی هم معتقدند که فطریه مخصوص فقیران و مسکینان شیعه است و لازم نیست آن را در موارد دیگر هزینه کرد. به عنوان مثال آیت‌الله مکارم شیرازی در این باره تأکید کرده‌اند که: «زکات فطره برای شیعیان نیازمند باید مصرف شود. اما در صورت داشتن این شرط مثلاً می‌توان به زلزله‌زدگان نیز پرداخت کرد.»

در عین حال مستحب است هر کسی فطریه خود و خانواده‌اش را در وهله اول به اقوام و خویشاوندان فقیرش بدهد و اگر در میان آن‌ها فقیری نباشد، به همسایه فقیر یا اهل علم و فضیلت و تقوا که فقیر هستند، بپردازد.

جنس و مقدار فطریه

⮜ جنس و مقدار فطریه

سؤال: مقدار فطریه برای هر نفر چه مقدار است و چه چیزی باید به عنوان فطریه پرداخت شود؟

جواب: مکلف باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این ها را هم بدهد کافی است.

مبلغ فطریه و کفاره روزه ماه رمضان 1401 + دانستنی های فطریه

Share