صفحه یادداشت رضا علایی

حضرت رقیّه سلام الله علیها در اوراق تاریخ

مرحوم آیة الله حاج میرزا هاشم خراسانى(متوفّاى سال 1352 هجرى قمرى) در منتخب التواریخ مى نویسد:عالم جلیل، شیخ محمّد على شامى که از جملة علما و محصّلین نجف اشرف است به حقیر فرمود: جدّ امّى بلاواسطه من، جناب آقا سید ابراهیم دمشقى، که نسبش منتهى مى شود به سید مرتضى علم الهدى و سن شریفش از نود افزون بوده و بسیار شریف و محترم بودند، سه دختر داشتند و اولاد ذکور نداشتند.شبى دختر بزرگ ایشان جناب رقیه بنت الحسین علیهماالسلام را در خواب دید که فرمود به پدرت بگو به والى بگوید میان قبر و لحد من آب افتاده، و بدن من در اذیت است ؛ بیاید و قبر و لحد مرا تعمیر کند.

تصویر کوچک(اجباری): 
حضرت رقیه سلام الله علیها
Share

مسلم‌بن عقيل كيست؟ / بخش اول

در ميان جوانان برومند «بنى هاشم » مسلم، فرزند عقيل يكى از چهره هاى تابناك و شخصيتهاى بارز، به شمار مى رفت. «عقيل » برادر حضرت على(علیه السلام) و دومين فرزند ابوطالب بود. در ترسيم زير رابطه نسبى مسلم، آشكارتر است: 
ابوطالب= (عقيل = مسلم) - (على = حسين بن على) 

تصویر کوچک(اجباری): 
حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام
Share

وقایع ماه محرم

اول محرّم الحرام
1- آغاز ایام حزن آل محمد (علیهم السلام)
2- حادثه ی شعب ابی طالب
3- اولین جمع آوری زکات
4- جنگ ذات الرقاع
5- کاروان حسینی در منزل قصر بنی مقاتل
6- قیام مردم مدینه بر ضد یزید
7- وفات محمد بن حنفیه فرزند امیرالمؤمنین (علیه السلام)
1- آغاز ایام حزن آل محمد (علیهم السلام)

تصویر کوچک(اجباری): 
محرم,عاشورا,امام حسین,گنجینه تصاویر ضیاءالصالحین
Share

حسين نوری(علیه السلام) که هرگز خاموش نخواهد شد

حضرت امام حسین(علیه السلام) در سال 61هجری قیام کرد و نهضت عاشورایی او برای احقاق حق و عدالت بود عاشورای حسینی برای نمایان کردن انوار توحید و خداپرستی از پس پرده های ظلمانی کفر و جهل و تزویری بود که حکومت ظالمانه معاویه و فرزند نابخرد او یزید برچهره اسلام راستین و ناب و برسنت پاک رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) کشیده بودند.

تصویر کوچک(اجباری): 
امام حسین علیه السلام
Share

برادران امام حسین علیه السلام در کربلا

مقدمه
در نهضت کربلا شاهد هنرنمایی و حماسه آفرینی گروه های مختلف از پیر و جوان و زن و کودک که از اقوام و نزدیکان امام و دوستان آن حضرت بودند این سعادت فقط به روی افراد معدودی از عاشقان واقعی گشوده شد که انسانهایی کمال خواه، وارسته و بی بدیل وبدند. از این افراد سعادتمند، تنی چند از پسران امیرمؤمنان علیه السلام هستند. آنان بدون اینکه اکراهی برای همراهی سیدالشهداء داشته باشند؛ با آگاهی از سرنوشت خویش که آن حضرت از آن خبر داده بود، همراهی حق و حقیقت را بر زندگی ذلت بار و تحت ستم بنی امیه ترجیح دادند و در عاشورای خونین به چشمه ی حقیقت پیوستند.

تصویر کوچک(اجباری): 
امام حسین علیه السلام
Share

آنان که جا ماندند !

واكاوی برهه هایی از زندگا نی برخی از خواص جامعه ی حسینی
کلید واژگان :
امام حسین (علیه السلام) ،عاشورا ، کربلا،کوفه ،خواص،عبرت ،تاریخ ،تیپولوژی، احنف بن قیس تمیمی ، شریح قاضی، سلیمان بن صرد خزایی، طرماح بن عدی طائی، هرثمة بن سلیم، عبیدالله بن حر جعفی، عبدالله بن مطیع عدوی ، شبث بن ربعی، عبد اللَّه بن حنظلة
مقدمه :

تصویر کوچک(اجباری): 
امام حسین علیه السلام
Share

ولادت امام حسین علیه السلام،از دیدگاه مورخین و محدثین

چکیده :
فلسفه عزاداری و تذکر برای امام حسین (علیه السلام) که به توصیه ائمه اطهار سال به سال باید تجدید شود به خاطر آن است که یک درس تاریخ بسیار بزرگ بگیرد ، و برای این که این درس را مورد استفاده خودش قرار دهد ، اول باید آن درس را بفهمد و برای خود حل کند و در این تحقیق امیدوارم با عنایت امام حسین (علیه السلام) این درس را بفهم . 
واژگان کلیدی 
ولادت ، مقام ، امام حسین (علیه السلام) ، مصائب
پیشگفتار
کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست 
که تر کنی سر انگشت و صفحه بشماری 

تصویر کوچک(اجباری): 
امام حسین علیه السلام
Share

جایگاه امام حسین علیه السلام در روایات

پاداش زائر حسینی
شیخ صدوق در کتاب «امالی» از عبدالله بن فضل می  گوید: روایت کرده است که گفت:   نزد امام صادق (علیه السلام) بودم که مردی از اهل طوس وارد شد و از آن حضرت سؤال کرد: ای فرزند رسول خدا! کسی که قبر مبارک امام حسین (علیه السلام) را زیارت کند، چه پاداشی خواهد داشت؟

تصویر کوچک(اجباری): 
امام حسین علیه السلام در روایات
Share