صفحه یادداشت علیرضا عیسی زاده

نقش خانواده در مقابل تهاجم فرهنگی (بخش هفتم)

نگاهبانی از ارزشهای الهی، بینشی ژرف می طلبد بینشی که در سایة آن همة عوامل فرهنگی غرب را شناسایی و کنترل نموده و در صورت لزوم طرد و مُنزوی سازد

 5- پیشگیری از نفوذ عوامل فرهنگی دشمن
عناصر خود فروختة فرهنگی، مطبوعات و مجلّه های گمراه کننده، فیلمهای مبتذل و... نمونه هایی از عوامل فرهنگی دشمن برای به انحراف کشیدن جوانان به شمار می آیند.

تصویر کوچک(اجباری): 
خانواده و تهاجم فرهنگی
Share

نقش خانواده در مقابل تهاجم فرهنگی (بخش ششم)

به واقع، ایمانِ درست و اعتقاد راسخ به اصول دین، فرزندان را در برابر امواجِ فساد غرب مقاوم می سازد

تصویر کوچک(اجباری): 
تهاجم فرهنگی
Share

نقش خانواده در مقابل تهاجم فرهنگی (بخش پنجم)

با توجه به اینکه دشمنان ایران اسلامی در درجه اول این تهاجم؛ کودکان، نوجوانان و جوانان را به عنوان هدف قرار داده اند. خانواده ها باید پس از شناخت فرهنگ، انواع فرهنگ، زمینه، اهداف و آثار تهاجم فرهنگی، شیوه های تهاجم و از همه مهتر نقش خود در مقابل آن را که همان مقابله با تهاجم فرهنگی است را به دقت مورد بررسی قرار دهند

فرهنگ غربی و فرهنگ شرقی

تصویر کوچک(اجباری): 
خانواده و تهاجم فرهنگی
Share

نقش خانواده در مقابل تهاجم فرهنگی(بخش چهارم)

محققان برآنند كه مبدأ تاریخی تهاجم فرهنگی غرب در ایران را باید از آغاز حكومت قاجاریه و كمی قبل از آن فرض كرد؛ زمانی كه نادر از دنیا رفت و مملكت ایران دچار آشوب و بی نظمی شد و كمپانی هند شرقی تحركات خود را شدت بخشید شروع این حركت با تأسیس مذاهب جعلی، مانند وهابیگری در مذهب اهل سنت، و شیخیگری و بهائیت در مذهب تشیع اشاره كرد. این مذاهب جدید به منظور تغییر در اعتقادات واقعی دین اسلام و ایجاد اختلاف در میان مسلمانان طراحی شدند

تصویر کوچک(اجباری): 
خانواده و تهاجم فرهنگی
Share

نقش خانواده در مقابل تهاجم فرهنگی(بخش سوم)

اهداف و آثار تهاجم فرهنگی
بخش اول
اهداف تهاجم فرهنگی

بررسی انگیزه ها و اهداف رفتار بشر می تواند خانواده را در درک دامنه کنشهای وی و نیز راههای درست رویارویی با آن یاری دهد. با توجه به این حقیقت روشن، تلاش در بازشناسی اهداف و انگیزه های استکبار جهانی در یورش فرهنگی بسیار حائز اهمیت است بر این اساس باید یادآور شد که در پس پدیدة شوم تهاجم فرهنگی، حقایقی ناگوار چهره می نماید؛که سلطه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از زشت ترین آنها به شمار می آید.
الف) سلطة فرهنگی
ب) سلطة سیاسی
ج) سلطة اقتصادی
بخش دوم

تصویر کوچک(اجباری): 
خانواده و تهاجم فرهنگی
Share

نقش خانواده در مقابل تهاجم فرهنگی(بخش دوم)

تهاجم فرهنگی امری است که همیشه دارای دو طرف«مهاجم» و«مورد هجوم» می باشد. و علل و عوامل مربوط به هر کدام از آنها با یکدیگر متفاوت ولی با هم مرتبط می باشند. بنابراین، بحث را در دو بخش زمینه های داخلی و زمینه های خارجی تهاجم فرهنگی پی می گیریم.

تصویر کوچک(اجباری): 
خانواده و تهاجم فرهنگی
Share

نقش خانواده در مقابل تهاجم فرهنگی (بخش اول)

مقدمه:
حیات بشری همواره با فرهنگ توأم بوده است و ملّتی که فرهنگ مخصوص به خود نداشته باشد، مُرده محسوب می شود؛ علاوه بر این، یک فرهنگ بالنده برای تکامل خود باید توانایی تبادل با سایر فرهنگ ها و جذب عناصر مثبت آن را داشته باشد؛ بنابراین، تمام فرهنگ ها باید در تعامل با یکدیگر باشند، تا بتوانند در مجموع، بشر را به پیشرفت مطلوب برسانند.
برای فرهنگ در حدود دویست و پنجاه تعریف ارائه کرده اند؛ از جمله:

تصویر کوچک(اجباری): 
خانواده و تهاجم فرهنگی
Share

اثرات مخرب رسانه های تصویری بر کودکان

روانشناسان بر این باورند که فرزند پروری هنری است که نیاز به خلاقیت، صرف انرژی، زمان و هزینه دارد. بخش عمده ای از این انرژی صرف برنامه ریزی و مدیریت اوقات فراغت فرزندان می شود. البته نتیجه کار همیشه رضایت بخش نیست، چرا که بسیاری از والدین در تامین شرایطی مناسب برای پر کردن اوقات فراغت کودک یا نوجوان شان، بخصوص در تعطیلات نوروزی به علایق و نیازهای فرزندشان توجه نمی کنند.

تصویر کوچک(اجباری): 
رسانه
Share

رسول خدا(صلى الله علیه وآله) چه کسانى را براى مباهله، همراه خود برد؟

غالب مفسران و محدثان شیعه و اهل تسنن تصریح کرده اند: آیه مباهله(آیه 61 سوره آل عمران) در حق اهل بیت پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل شده است و پیامبر تنها کسانى را که همراه خود به میعادگاه برد، فرزندانش حسن و حسین(علیهما السلام) و دخترش فاطمه(علیها السلام) و على(علیه السلام) بودند.
بنابراین، منظور از «اَبْناءَنا» در آیه، منحصراً حسن و حسین(علیهما السلام) هستند، همان طور که منظور از «نِساءَنا» فاطمه(علیها السلام)، و منظور از «اَنْفُسَنا» تنها على(علیه السلام) بوده است و احادیث فراوانى در این زمینه نقل شده است.(1)

تصویر کوچک(اجباری): 
اهل حدیث کسا
Share