صفحه یادداشت محمد رضائی

کم خونی و انواع آن/ بخش دوم

تشخیص آزمایشگاهی کم خونی
CBC شامل:
MCV-RBC (میانگین حجم هر گلبول قرمز)
RDW-HB (پهنای گستردگی گلبول های قرمز)
Hct برای مردان بالغ هموگلوبین کمتر از 13gr/dl و برای زنان بالغ این مقدار 12gr/dl کم خونی محسوب می شود.
سرعت ته نشست گلبول های قرمز (ESR)
اندازه گیری فریتین
میزان آهن سرم
ترانسفرین
میزان فولات سرم
میزان ویتامین B12 سرم
الکتروفورز هموگلوبین
آزمایش عملکرد کلیه (همانند اندازه گیریCr  سرم)

تصویر کوچک(اجباری): 
آنمی
Share

کم خونی و انواع آن/ بخش اول

کم خونی مزمن در کودکان سبب اختلالات رفتاری می شود که نتیجه تکامل نامناسب سیستم عصبی در دوران نوزادی است و در کودکان سنین مدرسه موجب افت تحصیلی می شود.

تصویر کوچک(اجباری): 
آنمی
Share

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان بیماری عفونی قابل انتقالی است که با فعالیت میکروب ها در سطح دندان آغاز می شود و در ساختمان آن پیشرفت می کند. برای ایجاد پوسیدگی، مواد قندی هم باید در دسترس میکروب ها (عمدتاً استرپتوکوک موتان) باشند تا عامل خراب کننده ساختمان معدنی، یعنی اسید تولید گردد. در واقع پوسیدگی دندان تخریب بافت های سخت دندان است (مینا و سپس عاج). وقتی یک بیماری در اثر فعالیت میکروب ها ایجاد شود آن را بیماری عفونی می نامند. و اگر بیماری بتواند از محلی به محل دیگر منتقل شود آن را بیماری قابل انتقال می گویند.

تصویر کوچک(اجباری): 
Share

دهانشویه

دهانشویه در کنار مسواک و نخ دندان، جزء سوم بهداشت دهان است که دندان پزشکان روی استفاده از آن از دوره کودکی تاکید دارند. دهانشویه ها انواع مختلفی دارند و هر یک کارکرد خاص خود را دارند. به همین دلیل مهم است که انواع دهانشویه ها را بشناسیم و با کاربرد و شیوه استفاده از آن ها آشنا باشیم چرا که انتخاب اشتباه دهانشویه و شیوه مصرف غلط آن می تواند نتیجه عکس داشته باشد و حتی باعث افزایش زردی دندان ها و افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان شود
تقسیم بندی دهانشویه بر اساس نوع کاربردشان:

تصویر کوچک(اجباری): 
Share