مقدمه

1- حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) ، یک انسان کامل و شخصیتى استثنائى است که داراى ابعاد وجودى متعددى بوده و در چهره هاى گوناگونى براى مردم جهان با مشربهاى مختلف ، جلوه کرده است . از این رو هر یک از آنها طبق مشرب خود، آثار و برکاتى را براى آن وجود شریف و نهضت مقدسش بیان مى دارند، اما در این کتاب سعى شده، فارغ از هرگونه انحصارنگرى، به بررسى آثار و برکات سیدالشهدا(علیه السلام) پرداخته شود.

2- از آنجایى که سالار شهیدان یک امام است و امامان(علیهم السلام) به لحاظ مقام امامت، منشأ خیرات، برکات و آثار بسیارى هستند؛ آن حضرت نیز از آثار و برکات بى شمارى برخوردار است . ولى بناى ما در این مختصر، بیان آثار و برکاتى است که مى توان با استفاده از شواهد روایى و تاریخى در خصوص ابى عبدالله الحسین(علیه السلام) متذکر شد.

3- شناسایى و بررسى موقعیت سیاسى، اجتماعى و فرهنگى دوران حسین بن على(علیهما السلام) مى تواند در بیان و اهمیت آثار و برکات آن حضرت و حماسه کربلا، نقش مهمى را ایفا کند، که این مسئله نیز سعى شده در کتاب از نظر نگارنده دور نباشد.

4- این کتاب که در نوع خود از اسلوب ، تقسیم و تدوین جدید برخوردار است بدان جهت نگارش یافت که عاشقان و دوستداران سید الشهداء(علیه السلام) از آثار، برکات و فوایدى که آن امام شهید، در دنیا و آخرت، براى دوستدارانش دارد آگاهى بیشترى حاصل کرده تا درجهت معرفت و ازدیاد عشق و محبت به آن حضرت، تلاش جدى تر از خود نشان دهند.

5- اگر چه به نظر مى رسد که باید طبق نام کتاب، مطالب، در دوربخش : «دنیا و آخرت» تدوین مى شد؛ ولى به خاطر پرهیزى از عناوین تکرارى و جلوگیرى از پراکندگى مطالب، کتاب را به صورت حاضر تدوین کرده و دو مقوله دنیا و آخرت را در هر یک از عناوین کلى داخل نمودیم .

6- نظر به اینکه مقصود نگارند از نگارش این کتاب، معرفى و بیان اجمالى آثار و برکات سیدالشهداء(علیه السلام) بوده است ، از شرح و بسط زیاد مطالب پرهیز نموده و به عناوین و توضیحى کوتاه بسنده شده است .

7- به امید آنکه این مختصر ، مورد قبول حضرتش واقع شده، و براى عاشقان و دلباختگان آن عزیز ، در جهت شناخت اثرات و برکات وجودى وى مؤثر افتد.

تهران-فروردین 75

علیرضا رجالى تهرانى

Share