سیدالشهدا(علیه السلام) ، پدر امامان نه گانه

یکى دیگر از برکات فردى سیدالشهدا(علیه السلام) که از ارزش معنوى بسیارى برخوردار است ، این است که نه امام معصوم(علیه السلام) بعد از او از فرزندان گرامى آن حضرت مى باشند ، و نسل امامان به برکت وجود او ادامه یافت . چنانکه از امام باقر و امام صادق(علیه السلام) روایت شده است که فرمودند: «خداوند عوض قتل امام حسین(علیه السلام) چهار ویژگى به آن حضرت عطا فرموده است : اول - امامت را در ذریه او قرار داده است، دوم - شفا را در تربت آن جناب قرار داده، سوم - کنار و زیر قبه او دعا مستجاب مى باشد، چهارم - ایام زیارت کنندگان او از عمرشان حساب نمى شود». 6

از طرفى در روایات بر این امر تصریح شده که على بن الحسین(علیهما السلام) بعد از پدر به امامت رسیده است . چنانکه عبدالله بن عتبه روایت کرده: خدمت امام حسین(علیه السلام) بودم که پسر کوچکترش «على» وارد شد. (یعنى حضرت سجاد(علیه السلام) که از على اکبر کوچکتر بوده است . و این واقعه قبل از تولد على اصغر مى باشد). تا آنجا که مى گوید: عرض کردم : اگر آن امرى که از آن به خدا پناه مى برم اتفاق افتاد ، به چه کسى رجوع کنیم؟ (یعنى امام بعد از شما کیست؟) فرمود: به این پسرم : على ، او امام و پدر امامان است ...» 7.

روایت در این زمینه زیادتر از آن است که در این مختصر بدانها پرداخته شود، ضمن اینکه ادامه امامت از ذریه امام حسین(علیه السلام) به خاطر مشهور بودن آن ، نیازى به استدلال روایى بیشتر از آنچه ذکر شده، ندارد.

بارى ، استمرار خط مستقیم و هدایتگر امامت به برکت وجود مقدس سیدالشهدا(علیه السلام) است، و این از بزرگترین برکتهاى فردى و معنوى آن حضرت است .

او شفیع است این جهان و آن جهان

این جهان در دین و آنجا در جنان

------------------------------------------------------‏

(6) - وسائل الشيعه , شيخ حر عاملى , ج 10 ص 329
(7) - اثبات الهداة , شيخ حر عاملى , ج 5 ص 215

 

Share