2. حق پذيرى

مؤمنان به آخرت، حق طلب و حق پذيرند، آنان وحى الهى (قرآن) را با گوش جان دريافت مى كنند و به آن ايمان آورده: ...و الذين يؤمنون بالاخرة يؤمنون به (335) و به آيات آن پند داده مى شوند: ...ذلك يوعظ به من كان منكم يؤمن بالله و اليوم الاخر... (336).

لازمه ايمان به خدا و آخرت، پيروى از مناديان حق است:

...اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم...ان كنتم تؤمنون بالله و اليوم الاخر (337) ؛ خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را (نيز) اطاعت كنيد...اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد.

از همين رو، مؤمنان به آخرت، سلطه شيطان را نمى پذيرند و از او پيروى نمى كنند:

و ما كان له عليهم من سلطن الا لنعلم من يؤمن بالاخرة ممن هو منها فى شك (338) ؛ و (شيطان) را بر آنان تسلطى نبود، جز آن كه كسى را كه به آخرت ايمان دارد، از كسى كه درباره آن در ترديد است بازشناسيم.

در مقابل آنان، تكذيب كنندگان آخرت قرار دارند، اين گروه از حق روى گردان و گريزانند:

...فالذين لا يؤمنون بالاخرة قلوبهم منكرة و هم مستكبرون (339)؛

پس كسانى كه به آخرت ايمان ندارند، دل هايشان انكاركننده (حق) است و خودشان متكبرند.

از همين رو دعوت پيامبران را تكذيب مى كنند؛ چنان كه اشراف قوم نوح كه منكر آخرت بودند، نوح را تكذيب مى كردند:

و قال الملا من قومه الذين كفروا و كذبوا بلقاء الاخرة و اترفنهم فى الحيوة الدنيا ما هذا الا بشر مثلكم... (340) ؛ و اشراف قومش كه كافر شده و ديدار آخرت را دروغ پنداشته بودند و در زندگى دنيا آنان را مرفه ساخته بوديم، گفتند: اين (مرد) جز بشرى چون شما نيست.

چنين انسان هايى به سبب بى ايمانى، بر مركب غرور، تعصب و هواپرستى سوار مى شوند، به گونه اى كه ميان آنان و حقيقت، حجاب و فاصله ايجاد مى شود (341) ؛ چنان كه خداوند سبحان به پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) مى فرمايد:

هنگامى كه قرآن مى خوانى ميان تو و آنها كه به آخرت ايمان ندارند حجاب ناپيدايى قرار مى دهيم و بر دل هاى آنها پوشش هايى مى نهيم، تا آن را نفهمند و در گوش هاى آنها سنگينى قرار مى دهيم.

و اذا قرأت القرءان جعلنا بينك و بين الذين لا يؤمنون بالاخرة حجاباً مستورا * و جعلنا على قلوبهم اكنة ان يفقهوه و فى ءاذانهم و قرا... (342).

تكذيب كنندگان و منكران آخرت، به سخن باطل گرايش دارند و آن را مى پسندند:

لتصغى اليه افدة الذين لا يؤمنون بالاخرة و ليرضوه ؛ و (چنين كيفر مقرر شده است) تا دل هاى كسانى كه به آخرت ايمان نمى آوردند، به آن (سخن باطل) بگرايد و آن را بپسندند (343).

اينان آن گونه در گناهان و در پيروى از هوا و هوس غوطه ور شده اند كه كردار زشت و باطل خود را شايسته و حق مى پندارند:

ان الذين لا يؤمنون بالاخرة زينا لهم اعملهم فهم يعمهون (344) ؛ كسانى كه به آخرت ايمان ندارند، كردارهاى شان را در نظرشان بياراستيم (تا هم چنان) سرگشته بمانند.

اين گروه چنان از حق نفرت دارند و مى گريزند كه اگر خدا به تنهايى ياد شود، منزجر مى گردند و اگر از غير خدا ياد شود، شادمان مى شوند:

و اذا ذكر الله وحده اشمازت قلوب الذين لا يؤمنون بالاخرة و اذا ذكر الذين من دونه اذا هم يستبشرون (345). 

----------------------------------------------

335 - انعام، آيه 92.
336 - بقره، آيه 232.
337 - نساء، آيه 59.
338 - سبأ، آيه 21.
339 - نحل، آيه 22.
340 - مؤمنون، آيه 23، 33.
341 - پيام قرآن، ج 5، ص 403.
342 - اسراء، آيه 45 - 46.
343 - انعام، آيه 113.
344 - نمل، آيه 4.
345 - زمر، آيه 45. 

Share