4. فرجامى نيكو

جزا و پاداش نيكوى اخروى از آثار و نتايج به آخرت است:

...من ءامن بالله و اليوم الاخر و عمل صلحاً فلهم اجرهم عند ربهم... (358) ؛ و هر كس به خدا و روز بازپسين ايمان داشت و كار شايسته كرد، پس اجرشان را پيش پروردگارشان خواهند داشت.

... و المؤمنون بالله و اليوم الاخر اولئك سنوتيهم اجرا عظيما (359) ؛ ... و ايمان آورندگان به خدا و روز بازپسين كه به زودى به آنان پاداشى بزرگ خواهيم داد.

خداوند مؤمنان به آخرت را در جوار رحمت خويش در آورده است؛ آن جا كه مى فرمايد:

و من الاعراب من يومن بالله و اليوم الاخر... سيدخلهم الله فى رحمته... (360) ؛ و برخى (ديگر) از باديه نشينان كسانى اند كه به خدا و روز بازپسين ايمان دارند... و به زودى خدا ايشان را در جوار رحمت خويش درآورد.

هم چنين آنان را براى هميشه وارد بهشت كرده و از آنها راضى است و آنان نيز از خدا راضى اند:

لا تجد قوماً يؤمنون بالله و اليوم الاخر يوادون من حاد الله و رسوله ولو كانوا ءاباءهم او ابناءهم او اخونهم او عشيرتهم اولئك كتب فى قلوبهم الايمن و ايدهم بروح منه و يدخلهم جنت تجرى من تحتها الانهر خلدين فيها رضى الله عنهم و رضوا عنه... (361) ؛ قومى را نيابى كه به خدا و روز بازپسين ايمان داشته باشند (و) كسانى را كه با خدا و رسولش مخالفت كرده اند، دوست بدارند. هر چند پدران شان يا پسران شان يا برادران شان يا عشيره آنان باشند. در دل اينهاست كه (خدا) ايمان را نوشته و آنها را با روحى از جانب خود تأييد كرده است و آنان را به بهشت هايى كه از زير (درختان) آن جوى هايى روان است در مى آورد، هميشه در آن جا ماندگارند؛ خدا از ايشان خشنود و آنها از او خشنودند.

در مقابل اين گروه، منكران آخرت اند و فرجام آنها عذابى دردناك است:

و ان الذين لا يؤمنون بالاخرة اعتدنا لهم عذاباً اليما (362).

اينان در آخرت از زيان كارترين مردم اند:

ان الذين لا يؤمنون بالاخرة زينا لهم اعملهم فهم يعمهون * اولئك الذين لهم سوء العذاب و هم فى الاخرة هم الاخسرون (363)؛

كسانى كه به آخرت ايمان ندارند، كردارهاى شان را در نظرشان بياراستيم (تا هم چنان سرگشته بمانند). آنان كسانى اند كه عذاب سخت برايشان خواهد بود و در آخرت، خود زيان كارترين (مردم)اند.

و اما الذين كفروا و كذبوا بايتنا و لقاى الاخرة فاولئك فى العذاب محضرون (364) ؛ و اما كسانى كه كافر شده و آيات ما و ديدار آخرت را به دروغ گرفته اند، پس آنان در عذاب حاضر آيند. 

-------------------------------------------------

358 - بقره، آيه 62.
359 - نساء، آيه 162.
360 - توبه، آيه 99.
361 - مجادله، آيه 22.
362 - اسراء، آيه 10.
363 - نمل، آيه 4 - 5.
364 - روم، آيه 16. 

Share