فرهنگ چیست؟

فرهنگ چیست؟

هرچند وسیع و جامع بودن مفهوم فرهنگ ، شناخت و شناساندن همه جانبة آن را دشوار ساخته است اما از دیرباز هر یک از اندیشمندان ، به فراخور آگاهیهای خویش ، در این حقیقت نگریسته و تعاریفی از آن ارائه داده اند . اما مع الوصف هر یک از این تعاریف پیرایه هایی از کاستی را نیز به همراه داشته و به تنهایی نمی توانند تعریف کاملی از فرهنگ به شمار آید . به عنوان مثال«تایلر»- دانشور آمریکایی- می گوید:
«ر روزگار ما این کلمه(فرهنگ) بر همه ابزارهایی که در اختیار ماست دلالت دارد . و همچنین بر همة رسمها و باورها ، دانشها ، هنرها ، نهادها و سازمانهای جامعه . انسان از گذرگاه فرهنگ جامعة خود و به برکت آن ، موجود اجتماعی می شود. و با مردم پیرامون خود از صدها جهت ، همرنگی و همنوایی می یابد ، و از مردم جوامع دیگر متمایز می شود.»
«نیم کوف» جامعه شناس برجستة غرب در این باره می نویسد:
« فرهنگ عصارة زندگی اجتماعی است. و در تمام افکار ، امیال ، الفاظ و تکاپوهای ما منعکس می شود و حتی در اطوار و حرکات خفیف چهرة ما راه دارد.»
بر این اساس ،« فرهنگ مجموعة پیچیده ای است - متضمّن معلومات، معتقدات، هنرها، اخلاق، قوانین، آداب و رسوم و تمامی تمایلات، قابلیتها و عادات مکتسبه- که آدمی در حالت عضویت در یک اجتماع حاصل می نماید.»

Share