13 حجاب و پاکدامنی زن

13 حجاب و پاکدامنی زن

 

منافع حجاب

پوشش یا حجاب ، به صورتی که زیبائیها و زینت زن را بپوشاند و او را از چشم چرانی مردم هرزه و بی تربیت ، و آلودگان به شهوت حیوانی ، و حالات شیطانی حفظ کند دستوری قرآنی ، و قانونی الهی ، و تکلیفی انسانی ، و برنامه ای اخلاقی است .

حجاب و پوشش اسلامی که بهترین نوع آن چادر است ، چادری که یادگار منبع عصمت و عفتی چون فاطمه زهرا (علیها السلام) است ، هیچ مانعی در راه دانش طلبی و رشد و کمال زن ایجاد نمی کند ، بلکه او را از بسیاری از خطرات ، و دامهائی که حیوان صفتان در راه زیبارویان ، و دختران و زنان جوان قرار داده اند حفظ می کند ، و پاکدامنی و سلامت و عفت و حیای او را برای شوهرش یا اگر ازدواج نکرده ، برای مرد آینده اش محفوظ می گذارد .

گوهر گرانبها و زیبا و پرقیمتی چون زن وقتی در صندوق الهی حجاب قرار داشته باشد ، ازدستبرد دزدان ، و غارتگران ، و آلودگان به لجن معصیت و گناه در امان خواهد بود .

زیبارویان جوان ، وقتی دیده نشوند ، و چهره پاک و معصوم آنان در معرض دیدگان مردم قرار نگیرد ، شعله هوسها و هواها ، و آتش امیال و غرائز به سرکشی و سوزاندن پاکی یک ملت ، و خراب کردن بنای معنویت یک مملکت برنمی خیزد .

پسران جوان وقتی گوهر زیبائی و زینت ، و طنّازی و عشوه گری دختران و زنان را در کوچه و بازار ، پارک و خیابان ، معابر عمومی ، فروشگاهها ، بیمارستانها ، ادارات ، مراکز تجارتی نبینند ، دچار چشم چرانی ، هوس ، دختربازی ، تجاوز به ناموس مردم ، کندی ذهن ، در هم شکستن اعصاب ، بلوغ زودرس ، استمناء ، لواط ، زنا ، افکار پریشان ، غصه و نگرانی ، بی میلی به درس ، عشق و عاشقی ، بیماری روانی ، و در نهایت تعطیل شدن نیروی انسانی خود نمی شوند .

بر این اساس باید گفت : حجاب و پوشش برای جنس زن امری واجب ، و فریضه ای شدید ، و بدون تردید منکر آن با آگاهی به اینکه از ضروریات اسلام ، و فرمان خدا در قرآن است کافر ، و از گردونه اسلام خارج است .

جوانی که با این خصوصیات منکر حجاب است ، نمی تواند با دختر مسلمان ازدواج کند ، زیرا این ازدواج باطل ، و عقدی که بین آن دو خوانده می شود بی اثر ، و رابطه آن دو رابطه دو نامحرم و فرزندان آنها نامشروع ،

و عمل آنان زنا است .

دختری که با این خصوصیت منکر حجاب است ، نمی تواند همسر جوانی مسلمان شود ، زیرا همان احکام در حق او هم جاری است .

حجاب حافظ وقار ، شخصیت ، کرامت ، اصالت ، و عظمت زن ، و حافظ زیبائی و منافع او برای شوهر است .

زن در عین حجاب داشتن ، می تواند مدارج تحصیلی ، و طریق کمالات و فضائل را بپیماید ، و اینکه حجاب مانعی برای او در راه رشد و ترقی است ، وسوسه ای شیطانی ، و القاء فکری غلط از جانب استعمارگران غارتگر ، و دزدان ناموس ، و هرزه های کشورهای غربی و شرقی است .

گرمی خانواده ها ، استحکام رابطه زن و شوهر ، تداوم زندگی ، آرامش قلوب مردان ، ثبات دلبستگی و عشق و علاقه مرد به همسر قانونی و شرعی خود ، برپائی خانه و خانواده ، بر جائی اعتماد و اطمینان مرد به زن ، همه و همه مرهون پوشش و حجاب زنان مملکت است ، و اینکه مردان زیبائی چهره و زینت و زیور زنانی غیر از زن خود را نبینند .

مردان اگر به راحتی و به آسانی در تمام صحنه های اجتماعی دسترسی به زنان داشته باشند ، ضمانتی برای اثبات محبت و دلبستگی آنان به همسرانشان نخواهد بود ، و تحریک هوا و هوس و شهوات آنان را از زندگی خود دلسرد ، و خود کلنگی برای خراب کردن کانون گرم خانواده خواهند شد .

زیان بی حجابی و بدحجابی و آزاد گذاشتن زن ، و آزاد بودن زن به صورت غربی آن به شماره نمی آید .

تاکنون بی حجابی زن باعث گمراهی میلیونها مرد ، و به گناه افتادن دیگران ، و پیدا شدن هیولای طلاق در خانواده ها ، و پدید شدن عشق مرد به زن شوهردار ، و روابط نامشروع ، شده ، و همانطور که یهودیت و مسیحیت می خواسته علت خروج بسیاری از مردان و زنان از عرصه گاه ملکوتی اسلام و دینداری شده است .

پایه گذاران بی حجابی خود از این مسئله به ستوه آمده ، و عوارض آن را از پدیده های شوم قرون اخیر می دانند .

نظام خانواده در ایران نظامی قوی ، مستحکم ، بر اساس حیا و عفت ، وقار و ادب ، ایمان و تقوا ، و نبود طلاق مگر به ندرت بود .

از زمانی که استعمار غرب به دست ولگردی دوره گرد ، بیسوادی پلید ، آلوده ای خائن ، وطن فروشی کثیف به نام رضاخان پهلوی حجاب و پوشش قرآن را از بسیاری از زنان به غارت برد ، وضع خانه و خانواده به صورت دیگر شد ، آمار طلاق فزونی گرفت در حدی که در اواخر حکومت آن خانواده نابکار در هر ماه بین شش تا هفت هزار درخواست طلاق به دادگاهها داده می شد ، مردان و جوانان زن دیده بی زن می شدند ، و زنان شوهر دیده بدون شوهر ، و این دو طایفه آزاد شده از تعهد زن داری و شوهرداری به جامعه می پیوستند ، و سفره فساد و افساد را گسترده تر می کردند .

مرجع بزرگ ، حکیم خبیر مرحوم آیت اللّه شاه آبادی پس از مسئله کشف حجاب ، بدون ترس از حکومت وقت ، چنانکه مستمعین آن بزرگوار برایم نقل کردند ، بارها در عرشه منبر و در مجالس عمومی و خصوصی فریاد زد : رضاخان با به غارت بردن حجاب قرآن ، و کشتن قیام کنندگان علیه بی حجابی ، در مسجد گوهرشاد ، و در کنار حرم ملایک پاسبان حضرت رضا (علیه السلام) کمر صد و بیست و چهار هزار پیامبر را شکست .

آری آن عارف عاشق ، و هشیار بینا ، که در مسائل اسلامی و در فلسفه و حکمت مجتهدی توانا ، و بصیری کم نظیر بود ، کشف حجاب و بدحجابی را شکننده کمر فرستادگان خدا می دانست!!

قطب در کتاب بسیار مفید« آیا ما مسلمان هستیم » می گوید بر اساس مدارکی که دیدم ، یکی از پاپها از تمام کشیش ها و کاردینالها در واتیکان دعوت کرد ، و از آنها خواست برای کشتن اسلام ، و خاموش کردن چراغ دین ، به صورتی که برای واتیکان و مسیحیت خرج زیادن نداشته باشد نظر بدهند ، کمیسیونها برای این منظور تشکیل شد ، و نظریاتی از جانب صاحبنظران اظهار شد ، از میان تمام آراء و نظریات این رأی مقبول همه کشیشان و کاردینالها و خود پاپ قرار گرفت ، که برای کشتن اسلام قوی ترین اسلحه و کم خرج ترین برنامه ، بیرون آوردن دختران و زنان مسلمان از حجاب ، و قرار گرفتن آنان در اختیار جوانان و مردان به صورت آزاد ، در کوچه و بازار ، وسائل عمومی ، پارکها و سینما ، ادارات و مراکز تجاری ، تئاترها ، ومراکز اجتماعی است ؟ !

این برنامه به دست خائنان ، انجام گرفت ، و هوا و هوس زنان و دختران کم ایمان یا بی ایمان به این آتش دین سوز ، و شعله خانمان برانداز کمک کرد ، و وضع را در ممالک اسلامی و مملکت ایران به جائی رساند ، که نزدیک بود دین خدا که محصول زحمات انبیا و امامان و علما و دانشمندان است بمیرد ، و چراغ هدایت خاموش گردد ، ولی دست حق از آستین مردی از سلاله انبیاء و نتیجه امامان یعنی خمینی بت شکن در کشور ایران بیرون آمد و بر سینه نامحرم زد ، و دین را از اسارت اشرار نجات و حجاب قرآن را به ناموس اسلام برگرداند .

بر امت اسلام فرض و واجب است که انقلاب آن انسان الهی را حفظ کنند ، و از ارزشهای آن نهضت عظیم الهی محافظت نمایند ، و نگذارند دشمنان زخم خورده ، این چراغ روشن را کم نور ، یا بی نور نموده ملت ایران را به وضع سابق برگردانند ، تا بتوان با پایمردی و ثبات قدم فرهنگ انقلاب را صادر ، و سایر ملت های بیرون رفته از مدار اسلام را به اسلام برگرداند .

با توجه به آنچه که بیان شد ، به ارزش گفتار آن متفکر شهید ، که بارها در سخنرانیها فریاد زد :حجاب مصونیت است نه محدودیّت پی می بریم .

آری حجاب برای زن و برای شوهر او ، و خانواده اش ، و جامعه ، و بخصوص جوانان و آنان که ازدواج نکرده اند ، مصونیت از هزاران خطر ، و انواع فساد و افساد ، و مانع از هم پاشیده شدن کانون گرم خانواده هاست .

محققین فرموده اند مسئله پوشش زن و حجاب او در چهارده آیه قرآن مطرح است ، و برخی را عقیده بر این است که از نزدیک بیست و پنج آیه این معنا استفاده می شود .

امیرالمؤمنین (علیه السلام) خطاب به حضرت مجتبی و در حقیقت خطاب به تمام مردم فرمودند : محرم نامحرمی را جداً مراعات کن ، زیرا این برنامه برای تو و همه زنان نامحرم مصونیت از افتادن در خیال گناه و خود گناه است ، و اگر قدرت داری که زنان خانواده تو مردی غیر تو را نشناسند ، این برنامه را انجام بده . [336]

راوی می گوید در یک روز بارانی با رسول خدا در بقیع نشسته بودم ، زنی سواره بر الاغ از کنار ما گذشت ، دست الاغ در گودالی فرو رفت و زن از مرکب بزیر افتاد ، رسول حق (صلی الله علیه وآله وسلم) رو برگرداند ، عرضه داشتم خود را با شلوار پوشانده ، حضرت سه بار برای این گونه زنان طلب مغفرت کردند ، و فرمودند ای مردم اینگونه پوشش برگیرید که پوشاننده ترین لباس برای بدن است ، و زنان خود را به وقت بیرون رفتن از خانه با چنین جامه ای بپوشانید . [337]

مقنعه ، جلباب ، عباء ، عناوینی است که در آیات و روایات برای پوشش زن بکار رفته .

زن باید خود را بنده حق بداند ، و نمک حق را نسبت به خود رعایت کند ، و رعایت نمک منعم و مالک حقیقی ، و ربّ واقعی ، به این است که از عظمت او حساب ببرد ، و به قیامت و محاکمات او توجه داشته باشد ، و با تمام وجود از فرمانهای حضرتش که در قرآن ، و در زبان انبیاء و امامان آمده پیروی کند تا خود و خانواده و جامعه اش از مضرّات بدحجابی و بی حجابی در امان بماند .

<< و امّا من خاف مقام ربَّه و نهی النَّفس عن الهوی فانَّ الجنَّه هی المأوی >>. [338]
هر کس از مقام حضرت ربّ ترسید ، و خود را از هوا و تمایلات بی قید و شرط نگاه داشت ، همانا بهشت جای اوست .

متأسفانه عده ای از دختران و زنان این زمان در چهار گوشه جهان ، از مکتب بی بند و باری پیروی می کنند ، و شهوات و تمایلات خود را آزاد نموده ، و سفره ای از فساد و افساد پهن کرده اند که در تاریخ گذشته سابقه نداشته ، و با کمال اسف گروهی از دختران و زنان کشورهای اسلامی و امّت رسول حق ، از آنان تقلید می کنند .

امیرالمؤمنین (علیه السلام) در رابطه با این زنان فرموده :

<< یَظْهَرُ فی آخِرِ الزَّمانِ وَ اقْتِرابِ السّاعَهِ وَ هُوَ شَرُّ الاَْزْمِنَهِ ، نِسْوَهٌ کاشِفاتٌ عارِیاتٌ ، مُتَبَرِّجاتٌ ، مِنَ الدّینِ خارِجاتٌ ، فِی الْفِتَنِ داخِلاتٌ ، مائِلاتٌ اِلَی الشَّهَواتِ ، مُسْرِعاتٌ اِلَی اللَّذّاتِ ، مُسْتَحِلاّتُ الْمُحَرَّماتِ ، فی جَهَنَّمَ خالِداتٌ >>. [339]

در آخر زمان ، و نزدیکی قیامت ، که بدترین زمانهاست ، زنانی ظاهر می شوند با این خصوصیات : بی حجاب و برهنه از پوشش لازم ، جلوه دهنده زینت و زیبائی در کوچه و بازار ، خارج از دین ، داخل در فتنه ، راغب به شهوات ، سرعت گیرنده به سوی لذات ، حلال شمرنده محرمات الهی ، که این زنان با این اوصاف در جهنم ابدی و دائمی هستند .

 

واقعیتی بهت آور

در روزنامه پرتیراژ کیهان ، که شماره آن را به یاد ندارم خواندم :

خانم جوانی ، نمونه همانها که در روایت امیرالمؤمنین آمده ، بر اثر آزادی از سبک غربی ، و به خاطر آمد و رفت دوستان شوهرش به خانه ، و در معرض بودن وی با سر برهنه و بدن نیمه عریان ، و رفت و آمد به مجالس مختلط از مرد و زن ، با داشتن یک دختربچه سه ساله ، دل به جوانی بست ، و در آرزوی رسیدن به او برآمد ، جوان غرق شهوت ، و هرزه بی دین ، که زن جوان شوهردار بیشتر باعث تحریک او شده بود ، به زن گفت این کودک مانع برنامه ماست ، باید از میان برداشته شود!!

نزدیک به چهار ماه در رابطه با طفل معصوم بین عاشق و معشوقه از خدا بی خبر ، و آن دو حیوان صفت درگیری بود ، بناچار مادری که کانون مهر و عاطفه ، و منبع رحمت و رأفت آفریده شده ، بر اثر شهوت ، و میل به آغوش دیگران هویت مادر بودن را فراموش کرد ، و دخترک موطلائی و زیبا و بی گناه را به حمام خانه برد و او را با دست جهنمی خود خفه کرد ، تا مزاحم شهوت و شهوترانی از میان برداشته شود ، و جوان نامحرم آلوده ای برای چند لحظه به کام دل برسد ، و زن شوهرداری در کمال بی عفتی برای چند دقیقه به لذت جنسی دست یابد ، و تا ابد دامن آلوده کند ، و شوهر بیچاره را برای همیشه به داغی سوزنده ، و مصیبتی جانکاه دچار نماید .

اگر شوهر این زن غیرت به خرج می داد ، و از اینکه زن جوان زیبایش آزاد در دسترس هر دیده ای قرار بگیرد ، و همه بتوانند او را در زیبائی و زینت و عشوه گری و طنازی ببینند مانع می شد ، طفلی بی گناه کشته نمی شد ، داغی دائمی بر دل پدر قرار نمی گرفت ، زن شوهرداری دامن عفتش برای همیشه لکه دار نمی گشت ، جوانی بدین صورت به بدبختی و بیچارگی دچار نمی شد ، و کانون گرم خانواده ای جوان و تازه ازدواج کرده از هم نمی پاشید ، آری حجاب مصونیت است نه محدودیت .

 

دیدگاه برجستگان غرب نسبت به اوضاع جامعه غربی

بیزرائیلی از نخستوزیرهای دولت انگلیس ، کشوری که در صف اول فساد و افساد است در مقاله ای نوشت: من در خطر ارتکاب بسی حرکات جنون آمیز هستم ، ولی می کوشم که از یکی از آنها حتماً اجتناب کنم ، و قدم در آن نگذارم ، و آن ازدواج عشقی است ، که در کوچه و بازار ، دختری را ببینم و خوشم بیاید و بگویم این زن ایده آل من است .

نابخردان گوهرپاک و باقیمت آفرینش را ، از حصار عفت و عصمت ، و پوشش و حجاب ، به عنوان آزادی بیرون کشیدند ، و دست او را در هر برنامه ای که شهوات اقتضا کند باز گذاشتند ، سپس به عنوان فرار از ازدواج عشقی او را دور انداختند ، زیرا مشاهده کردند ، این گوهر ، قیمت و ارزش خود را از دست داده ، و هر لحظه با کسی ، و هر زمان در آغوش نامحرمی ، و هر آن در برنامه ای خلاف عفت و ادب و مخالف وقار و انسانیت دست و پا می زند .

خانم الزیماری که از شعرا و نویسندگان کشور سوئد است در مقاله مهمی در روزنامه اکسپرس درباره جامعه اروپا نوشته :

مردها وفا و صمیمیت را نمی دانند ، با حقه بازی زنان و دختران را به زانو درمی آورند!

باید به این خانم گفت ، از زمانی که جنس زن را به لجن بی عفتی و فضای بی بند و باری ، و بدحجابی و بی حجابی سوق دادید ، و او را به عنوان آزادی ، به اسارت شهوات و تمایلات بی قید و شرط درآوردید ، و مردان توانستند او را با بدنی نیمه عریان ، و در طنازی و عشوه گری در هر کجا که خواستند سهل و آسان ببینند ، وفا و صمیمیت نسبت به همسر خود و خانه و خانواده را از دست دادند ، و تبدیل به افرادی حقه باز و مکار و حیله گر و کلاهبردار شدند .

عوارض بدحجابی و بی حجابی ، و آزادی زن در روابط با هر که دلش بخواهد یکی دوتا نیست ، و محصولات تلخ این مسئله عددی کامپیوتری است .

مردان با دیدن این مناظره دست از همسران خود کشیدند ، و به قول معروف اززیر بار مخارج خانه که مسئولیتی بر دوش آنان بود فرار کرده ، و برای ارضاء خود روی به بازار آزاد آوردند ، و جوانان بی زن ، چون فرونشاندن شعله شهوت را ارزان دیدند ، از تشکیل زندگی و ازدواج سر باز زده ، دنبال چشم چرانی و صید ناموس مملکت رفتند ، بدینگونه نظام خانواده در غرب و در مقلدان شرقی آنان از هم پاشید و اوضاعی شبیه اوضاع جنگل بوجود آمد .

خانم الزیماری در مقاله خود اضافه می کند : هم اکنون در سراسر سوئد دوشیزگانی زیبا هستند ، که در آرزوی شوهرند ، و بسیاری از آنها اجباراً با مردها دوست می شوند .

آری در انتظار شوهرند ولی شوهر پیدا نمی شود ، چون جوانان به هر شکلی که مایل باشند به جنس زن دسترسی دارند ، و خود را نیازمند به ازدواج نمی بینند ، و بسیاری از مردان زن دار هم از زن خود جدا شده ، تا آزادانه بتوانند به تمایلات خود پاسخ دهند!!

باز خانم الزیماری می نویسد : من به دختران توصیه می کنم که پیش از ازدواج با هیچ مردی ارتباط برقرار نکنند .

چه درخواست مهمی از دختران دارد ، درخواستی که با وضع فعلی زن در جهان ، و بی بند و باری مرد در جامعه غربی عملی نیست ، جهان اگر بخواهد به صلاح و سداد برسد ، باید مقررات شرعی و فطری و انسانی اسلام را در رابطه با زن به اجرا بگذارد ، و در رأس همه دستورات ، زن را به حجاب و پوشش مناسب بازگرداند ، و عفت و عصمت و وقار و حیاء او را به او برگرداند ، که در غیر این صورت ، راه درمانی برای این همه مفاسد خانمانسوز وجود ندارد .

ستمی که غرب به زن روا داشته ، در تاریخ بشر نظیر ندارد ، نیت و اراده و همت زن را به سوی عشوه گری و طنازی ، و به بیراهه کشیدن مردان ، و جلوه کردن در کوچه و بازار و فساد در شئون حیات ، جهت داده .

او را تبدیل به کالای شهوت نموده ، و از وجود او برای تولید مال و ثروت ، و ارضاء شهوات بهره برداری می کند .

علی (علیه السلام) در نهج البلاغه فرموده :

<< الْبَهائِمُ هَمُّها بُطُونُها ، وَ اِنَّ السِّباعَ هَمُّها الْعُدْوانُ عَلی غَیْرِها ، وَ اِنَّ النِّساءَ هَمُّهُنَّ زِینَهُ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ الْفَسادُ فیها ، اِنَّ الْمُؤْمِنینَ مُسْتَکینُونَ ، اِنَّ الْمُؤْمِنینَ مُشْفِقوُنَ ، اِنَّ الْمُؤْمِنینَ خائِفُونَ >>. [340]
همت حیوانات شکم ، و همت درندگان مخاصمه و دشمنی با غیر ، و همت زنان آرایش زندگی و فساد در دنیاست .

این مردان و زنان باایمانند که تسلیم اوامر پروردگارند ، و اهل رأفت و مهربانی ، و خداترس هستند .

 

برنامه ای از حضرت حسین (علیه السلام)

نقل شده ، حضرت حسین قبل از رفتن به میدان به حضرت زینب فرمود ، تمام زیورآلات زنان را جمع کن ، چون من شهید شدم و دشمن به جانب خیمه ها آمد ، آنها را بسوی آنان بریز ، این دنیاداران بی خبر ، و مادیگرایان بدبخت وقتی مشغول جمع کردن آنها شدند ، شما در محل امنی پناه بگیرید تا از دید نامحرمان دور باشید!!

می گویند به وقت حمله یزید با چوب خیزران به لب و دندان حضرت حسین (علیه السلام) ، کنیزی در دستگاه او حضرت زهرا(علیها السلام) را پریشان و غصه دار در خواب دید ، که سخت از یزید و عمل او شکایت می کند ، کنیزک از خواب پرید ، و به خاطر ترس و وحشت و اضطراب و دستپاچگی بدون مقنعه و چادر ، به مجلس یزید آمد و فریاد برداشت ، یزید وقتی او را به این حال دید با عبای خود او را پوشاند و عربده زد ، که چرا با سر و صورت برهنه به مجلس نامحرمان درآمدی ؟ !

چقدر عجیب است که یزید بی دین ، شرابخوار ، سگ باز ، میمون باز طاقت سر برهنه بودن کنیز خود را نداشت ، و با عبای خود او را پوشاند و از مجلس نامحرمان دور کرد ، ولی عجیب تر از او مردانی هستند که نسبت به ناموس خود غیرت نشان نمی دهند ، و او را با روی باز و موی باز و در حال آرایش به همه جا می فرستند و با خود به همه جا می برند!!

رسول حق (صلی الله علیه وآله وسلم) درباره غیرت فرمود :

<< اِنَّ الْغَیْرَهَ مِنَ الاْیمانِ >>. [341]
غیرت از ایمان انسان به خدا و روز قیامت است .

امام صادق (علیه السلام) فرمود :

<< اِنَّ اللّهَ غَیُورٌ یُحِبُّ کُلَّ غَیُور وَمِنْ غَیْرَتِهِ حَرَّمَ الْفَواحِشَ ظاهِرَها وَ باطِنَها >>. [342]
همانا خداوند غیور است ، و هر غیوری را دوست دارد ، و از غیرت اوست که زشتی های ظاهر و باطن را حرام کرده است .

 

حجاب و نظر بازی از نظر قرآن

بدحجابی و بی حجابی کاری بسیارزشت و مفاسدش فراوان است ، حرمت بدحجابی و بی حجابی از غیرت خدا است ، خوشا به حال انسانی که به دنبال حق نسبت به ناموسش غیرت نشان دهد .

از آنجائی که مرد و زن از رفت و آمد در کوچه و بازار ، و خانه اقوام و شرکت در اجتماعات ، و مدارس و دانشگاهها برای تحصیل علم ، و سفرهای زیارتی و سیاحتی چاره ای ندارند ، جهت حفظ سلامت فکری و روانی و قلبی مرد و زن ، یک دستور واجب در رابطه با زنان ، و یک فرمان واجب در رابطه با هر دو در قرآن مجید آمده .

اما در رابطه با زنان :

<< یا ایّها النّبی قل لأزواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهنّ من جلابیبهنَّ ذلک ادنی ان یعرفن فلا یؤذین و کان الله غفوراً رحیماً >>. [343]
ای پیامبر ، به زنان و دختران خود ، و به تمام زنان اهل ایمان بگو خویشتن را به چادر بپوشانند ، تا به پاکی و عفت شناخته شوند ، و از تعرض چشم چرانان ، و هوس رانان مصون مانده ، آزار نبینند ، خداوند در حق عبادش آمرزنده و مهربان است .

اما در رابطه با مرد و زن :

<< قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک أزکی لهم انّ الله خبیر بما یصنعون >>. [344]

<< و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهنّ و یحفظن فروجهنَّ >>. [345]

ای رسول من مردم مؤمن را بگو ، چشم از نگاه به نامحرمان بپوشند ، و اندام شهوت را از حرام الهی حفظ کنند ، که اینگونه عمل کردن ، برای آنان پاکیزه تراست ، همانا خدا بر هر چه انجام دهید آگاه است .

و ای نبی من ، به زنان باایمان بگو دیده از نگاه ناروا بپوشند ، و اندام خود را از عمل زشت حفظ نمایند .

امام صادق (علیه السلام) فرمود : عیسی به اصحابش گفت :

<< اِیّاکُمْ وَالنَّظْرَهَ فَإِنَّها تَزْرَعُ فِی الْقَلْبِ الشَّهْوَهَ ، وَ کَفی بِها لِصاحِبِها فِتْنَهً ، طُوبی لِمَنْ جَعَلَ بَصَرَهُ فی قَلْبِهِ وَ لَمْ یَجْعَلْ بَصَرَهُ فی عَیْنِهِ >>. [346]
بر حذر باشید از نگاه آلوده ، که در زمین قلب میل به حرام می کارد ، و برای نظرانداز فتنه ایجاد می کند ، خوشا به حال کسی که دیده اش را در دل قرار داده ، و دیده سر را برای امور لازم قرار داده .

امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود :

<< لَیْسَ فِی الْبَدَنِ شِیْءٌ أَقَلَّ شُکْراً مِنَ الْعَیْنِ فَلا تُعْطُوها سُؤْلَها فَتَشْغَلَکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ >>. [347]
چیزی در بدن کم شکرتر از چشم نیست ، آن را از خواسته اش محروم کنید ، که شما را از یاد خدای بزرگ بازمی دارد .

رسول حق (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود :

<< لِکُلِّ عُضْو حَظٌّ مِنَ الزِّنا ، فَالْعَیْنُ زِناهُ النَّظَرُ >>. [348]
برای هر عضوی بهره ای از زنا هست ، و زنای چشم ، دیده دوختن به نامحرم است .

هنگامی که به فرموده قرآن دختر شعیب به پدرش در رابطه با موسی گفت :

<< یا اَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ اِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الاَْمینُ >>.
پدرم او را اجیر کن ، همانا از نظر قدرت و امانت بهترین کسی است که اجیر می کنی .

به او گفت : دخترم آری این جوانی پرقدرت است ، قدرتش را از کنار زدن آن صخره بزرگ دانستی ، امین بودنش را از کجا شناختی ؟

گفت : پدر ، از پیش روی او به جانب خانه می آمدم ، به من گفت از دنبال من حرکت کن ، اگر راه را به خطا رفتم تذکّر بده ، ما مردمی نیستیم که از پشت سر ، زنان را با دیده خود دنبال کنیم . [349]

رسول حق (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود :

<< مَنْ مَلاََ عَیْنَهُ مِنْ حَرام مَلاََ اللّهُ عَیْنَهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ مِنَ النّارِ اِلاّ اَنْ یَتُوبَ وَ یَرْجِعَ >>. [350]
هر کس دیده اش را از حرام پر کند ، خداوند در قیامت دیده اش را از آتش پر نماید ، مگر اینکه توبه کند ، و از عمل خود برگردد .

رسول الهی از حضرت حق نقل می کند :

<< اَلنَّظَرُ سَهْمٌ مَسْمُومٌ مِنْ سَهامِ اِبْلیسَ ، مَنْ تَرَکَها مِنْ مَخافَتی اَبْدَلْتُهُ ایماناً یَجِدُ حَلاوَتَهُ فی قَلْبِهِ >>. [351]
نظر حرام ، تیری مسموم از تیرهای ابلیس است ، هر کس از ترس من دیده از نامحرمان بپوشد ، به جای آن ایمانی به او بدهم که لذت آن ایمان را در قلب خود بیابد .

 

محرمان زن از نظر قرآن مجید

کتاب خدا که کتاب هدایت ، و مایه سعادت ، و سازنده شخصیت ، و آورنده خیر دنیا و آخرت برای مردم است ، در یک آیه آنان را که به زن محرم هستند معرفی می کند ، تا برای زنان روشن باشد در مقابل چه کسانی آزاد ، و در برابر چه افرادی باید زیبائی و زینت خود را بپوشانند .

<< . . . و لا یبدین زینتهنّ الاّ ما ظهر منها ، و لیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ و لا یبدین زینتهنّ الاّ لبعولتهنّ ، او آبائهنّ ، او آباء بعولتهنّ ، او ابنائهنّ ، او ابناء بعولتهنّ او اخوانهنّ او بنی اخوانهنّ او بنی اخواتهنّ ، او نسائهنّ او ما ملکت ایمانهنّ او التّابعین غیر اولی الإربه من الرجال او الطفل الذین لم یظهروا علی عورات النّساء ، و لا یضربن بارجلهنّ لیعلم ما یخفین من زینتهنّ و توبوا الی الله جمیعاً ایّه المؤمنون لعلّکم تفلحون >>. [352]
و زینت و آرایش خود ، جز آنچه قهراً ظاهر می گردد ، برای بیگانگان و نامحرمان آشکار نسازند ، و باید سینه و بر و دوش خود را با مقنعه بپوشانند ، و زینت و جمال خود را آشکار و ظاهر ننمایند جز برای :

1 شوهران 2 و پدران 3 و پدران شوهر 4 و پسران خود 5 و پسران شوهر 6 و برادران خود 7 و پسران برادر 8 و پسران خواهر 9 و زنان امت 10 و کنیزان ملکی خود 11 و مردانی که به زنان هیچ رغبتی ندارند 12 و یا کودکی که هنوز آگاهی بر مسائل زنان ندارد ، از غیر اینان احتراز لازم ، و پوشش و حجاب واجب است ، و در هنگام حرکت آنگونه پای بر زمین نزنند ، که زینت پنهان پایشان از جانب نامحرمان دانسته شود ، ای اهل ایمان همه شما به درگاه حق توبه کنید تا همای فلاح و رستگاری و پیروزی را در آغوش بگیرید .

زنان مسلمان ، دختران امّت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) به خاطر دنیا و آخرت خود ، فرامین حکیمانه حق را گردن نهید ، و مردان باغیرت ، و جوانان بزرگوار ناموس خود را از تعرّض هوس بازان ، با پوشش اسلامی ، و حجاب قرآنی حفظ نمائید ، بگذارید همسرتان همسر شما باشد ، نه اینکه همگان از جمال و زیبائی و زینت و بدن او لذت ببرند ، که این خلاف غیرت ، و جوانمردی و اخلاق و شرف ، و وجدان و مروّت است .

( ما اصابک من حسنه فمن اللّه و ما اصابک من سیّئه فمن نفسک )

« نساء / 79 »

Share