22 ارزش دختر داری در اسلام

22 ارزش دختر داری در اسلام

 

اراده حق در عطا کردن فرزند

وجود مقدس حق ، فعّال ما یشاء ، مالک آسمانها و زمین ، علیم و قدیر ، حکیم و عادل ، و رحمان و رحیم است .

تصمیم و اراده او نسبت به بندگان عین لطف ، و محض محبت ، و جلوه عشق و رحمت ، و تجلی کرامت و حسن انتخاب است .

او هرچه را برای بنده اش بخواهد به مصلحت دنیا و آخرت عبد است ، و عبد نسبت به حکمت و عدالت و رحمت و اراده او باید تسلیم باشد ، که این حالت تسلیم بالاترین عبادت باطن ، و از اخلاق انبیاء و اولیاء ، و نشانه عشق و معرفت عاشقان و عارفان به حضرت اوست .

آن را که عقیم قرار داده ، به کسی که دختر می دهد ، به آنکه پسر عنایت می فرماید ، در دامن مادری که دوقلوئی از پسر و دختر می گذارد ، همه و همه عین رحمت و لطف ، و جوشش عشق او به بندگان است .

للّه ملک السّموات و الارض ، یَخلق ما یشاء ، یهبُ لمن یشاء اِناثاً ، و یهب لمن یشاء الذُّکور ، او یُزوِّجهم ذُکراناً و اناثاً ، و یجعل من یشاء عقیماً اِنَّه علیمٌ قدیرٌ . [26]

پادشاهی و ملک آسمانها و زمین تنها و تنها برای خدا است ، هرچه بخواهد می آفریند ، به هرکه بخواهد دختر ، و به هرکه بخواهد پسر می بخشد ، یا در یک رحم دو فرزند یکی پسر و یکی دختر قرارمی دهد ، و هرکه را بخواهد عقیم و نازا می گذارد ، همانا خداوند دانا و تواناست .

بر اساس این آیه شریفه فرزند دختر ، جلوه سلطنت و پادشاهی ، تجلی اراده او در آفرینش ، و نور دانائی و توانائی او نسبت به انسان است .

دانش و قدرت ، فعل و اراده ، حکومت و مالکیت او اقتضا کرده که پدر و مادری دارای دختر شوند .

چهره درهم کشیدن نسبت به تولد دختر ، چهره درهم کشیدن نسبت به الوهیت ، مالکیت ، خلقت ، انتخاب و دانائی و توانائی حضرت اوست ، که گناهی بزرگ ، و حالتی احمقانه ، و برنامه ای بدور از منطق و حکمت است .

طفل اگر بمیرد ، به فرموده امام صادق (علیه السلام) ، در جهان برزخ به ابراهیم و ساره سپرده می شود ، تا در دامن آنان تربیت شود ، و برای آخرت پدر و مادر ذخیره گردد .

شهید در مسکن الفؤاد نقل می کند که امام ششم (علیه السلام) فرمود صبر بر مرگِ طفل و دوری از جزع و فزع ثوابش بیشتر از آن است که طفل زنده می ماند و در رکاب حضرت قائم ( عج ) در حال جهاد در راه خدا شهید می شد .

حضرت حسین (علیه السلام) شش ماهه شهید خود را به خیمه برگرداند ، و در آغوش خواهرش زینب نهاد ، و خود روی خاک نشست و عرضه داشت الهی این شهید شش ماهه را ذخیره روز آخرت من قرار بده .

جائی که طفل مرده به این اندازه برای انسان قیمت داشته باشد کودک بجا مانده و بزرگ شده ، در حالی که تربیت و وقار و ادب و ایمانش ، نتیجه زحمات سنگین پدر و مادر است برای انسان چه اندازه قیمت دارد ؟ دختر یا پسر هیچ فرقی نمی کند ، منظور اولاد انسان است .

به فرموده قرآن مجید در سوره انفال آیه 28 : فرزندان انسان برای انسان آزمایش حقند ، اگر انسان در برابر این آزمایش و ابتلا سرفراز بیرون آید ، به این معنا که بوجود او خوشنود و راضی باشد ، در تعلیم و تربیت دینی او بکوشد ، وسائل ازدواجش را در حدّ قدرت فراهم کند ، احترام او را پاس بدارد ، در بزرگداشت وجود او و حق او اقدام نماید ، به اجری عظیم ، و ثوابی فوق العاده رسیده .

مگر قرآن مجید نفرموده :

<< المالُ و البنونَ زینه الحَیوهِ الدُّنیا و الباقیاتُ الصّالحاتُ خیر عند ربِّکَ ثواباً و خیرٌ املاً >>. [27]
مال و فرزندان زیب و زینت زندگی دنیایند ، حرکات شایسته ای که دوام و بقا دارد ، نزد خداوندت بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است .

کسی که برای تربیت فرزند خود زحمت می کشد ، و او را آشنای با حق و با انبیاء و با ولایت و با قرآن بار می آورد ، باقیات صالحاتی است که در بین تمام برنامه هایش نظیر ندارد ، و همین است که نزد خداوند بهتر و عاقبتش برای انسان نیکوتر است .

مگر مریم کبری ، خدیجه بزرگوار ، آسیه باکرامت ، فاطمه زهرا (علیها السلام) و زینب کبری برای پدران خود بهترین باقیات صالحات نیستند ؟

چرا کسی از دختردار شدن کسل شود؟

مگر فرزندی که در رحم مادر قرار دارد به اراده کسی جز خدا دختر می شود ، دختر شدن فرزند در رحم عین لطف و رحمت حق و عنایت و مرحمت اوست ، باید تسلیم اراده و لطف او بود ، و بر نعمت وجود دختر تا پایان عمر با تمام وجود به شکر و سپاس برخاست .

به این واقعیت حتماً توجه کنید : رسول حق دارای چند پسر به نام قاسم ، طیّب ، طاهر ، و ابراهیم شد ، گرچه هیچ کدام زنده نماندند ، ولی به خاطر پسردار شدن ، از جانب خداوند تبریک و تهنیت به او داده نشد ، و آیه ای هم در قرآن مجید به این سبب نازل نشد ، ولی وقتی دختری چون فاطمه در رحم پاک خدیجه تکوّن پیدا کرد ، سوره کوثر نازل شد ، و بشارت خیر کثیر ، و نیکی دائم به او داده شد!!

 

روایات بسیار مهم باب دختر داری

مستحب است انسان ، در صورتی که از دختر داشتن محروم است ، دست نیاز به جانب حق بردارد ، و برای دختردار شدن با حال اخلاص به درگاه حق دعا کند و بنالد .

ابراهیم خلیل آن پیامبر بزرگ با داشتن فرزندی چون اسماعیل و اسحاق به درگاه حق جهت دختردار شدن نالید . امام صادق (علیه السلام) دعای او را بدین صورت نقل می کند :

<< اِنَّ اِبْراهیمَ سَأَلَ رَبَّهُ اَنْ یَرْزُقَهُ اِبْنَهً تَبْکیهِ وَ تَنْدُبُهُ بَعْدَ مَوْتِهِ >>. [28]

از حضرت حق درخواست دختر کرد تا حداقل پس از مرگش گریه کننده و ناله کننده و خلاصه مجلس گرم کن و یادآور داشته باشد .

هدفی که در این روایت بازگو شده خیلی مهم نیست ، آنچه مهم است اصل مطلب است که پیغمبری اولوالعزم از داشتن دختر محروم بود ، برای رسیدن به این نعمت دعا کرد .

اینکه انسان پدر دختر باشد افتخار دارد ، چراکه رسول باکرامت اسلام پدر دختر بود ، این همرنگی با رسول خدا در زندگی ، که با عنایت شدن دختر به انسان تحقق پیدا می کند واقعاً افتخار دارد ، امام صادق (علیه السلام) فرمود :

<< کانَ رَسُولُ اللّهِ اَبا بَنات >>. [29]
پیامبر بزرگوار خدا پدر دختران بود .

اگر کسی دختر نداشت ولی دارای خواهر بود ، باز هم دری از رحمت حق بر وی باز شده ، امام ششم (علیه السلام) می فرماید :

<< مَنْ عالَ ثَلاثَ بَنات اَوْ ثَلاثَ اَخَوات وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ >>. [30]

رسول حق (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود :

<< نِعْمَ الْوَلَدُ اَلْبَناتُ ، مُلْطِفاتٌ ، مُجَهِّزاتٌ مُؤْنِساتٌ ، مُبارَکاتٌ ، مُفَلِّیاتٌ >>. [31]
دختران چه خوبند ، مهربان و نرمخو ، مددکار و آماده به کار ، انیس انسان ، بابرکت ، و علاقه مند به پاکیزگی .

امام ششم (علیه السلام) فرمود :

<< مَنْ عالَ اِبْنَتَیْنِ ، اَوْ أُخْتَیْنِ ، اَوْ عَمَّتَیْنِ اَوْ خالَتَیْنِ حَجَبَتاهُ مِنَ النّارِ >>. [32]
کسی که دو دختر ، یا دو خواهر ، یا دو عمه ، یا دو خاله را سرپرستی کند ، سرپرستی آن دو او را از آتش جهنم حفظ می کند .

مردی به مردی که نزد رسول حق نشسته بود خبر داد همسرت دختر آورد ، رنگ آن مرد تغییر کرد ، رسول اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود : چه شده عرضه داشت : خیراست ، فرمود : بگو چه اتفاقی افتاده . گفت : از خانه بیرون آمدم در حالی که همسرم درد زائیدن داشت ، این مرد به من خبر داد دختردار شده ام ، حضرت فرمود : زمین حمل کننده او ، آسمان سایه سرش ، و خداوند روزی دهنده اوست ، دختر دسته گیاه خوشبوئی است که آن را می بوئی ، سپس رو به اصحاب کرد و فرمود :

کسی که دارای یک دختر است ، مشکل دارد « تربیت و حفظ او ، تهیه جهازیه ، آماده کردن مقدمات عروسی ، دلهره داماد داری » و برای هر کس دو دختر است ، خدا را به فریاد او برسید ، و هر کس دارای سه دختر است جهاد و هر کار مکروهی را معاف است ، و هر آن که چهار دختر دارد ، ای بندگان خدا او را کمک دهید ، به او قرض دهید ، و به او رحمت آورید . [33]

چقدر دختر عزیز است ، که رسول حق یارانش را به یاری دخترداران دعوت کرده ، و کمک به دخترداران را وظیفه الهی امت قرار داده .

مردی در زمان امام صادق (علیه السلام) دختردار شد ، خدمت امام رسید ، حضرت او را ناراحت و خشمگین دید به او فرمود فکر کن خداوند به تو وحی می کرد من برای تو انتخاب کنم که خدای تو هستم ، یا تو با بودن من انتخاب می کنی ؟ چه جواب می دادی عرض کرد می گفتم ای خدای من تو برای من انتخاب کن ، حضرت فرمود : هم اکنون خداوند مهربان دختر برای تو انتخاب فرموده ، ای مرد در داستان موسی و خضر آمده که وقتی خضر به مصلحت آن خانواده به دستور خدا کودک را کشت ، به موسی گفت :

<< فَاردنا انْ یبْدلهما ربَّهما خیراً منه زکوهً و اقرب رُحماً >>. [34]
خواستم تا به جای او خداوند فرزندی بهتر و متوجه تر به رعایت رحم به او بدهد .

حضرت حق به جای آن کودکی که بدست خضر کشته شد ، و موسی معترض شد و خضر به او گفت خدا بهتر از آن را به پدر و مادرش می دهد ، دختری عنایت فرمود که هفتاد پیغمبر از نسل او بوجود آمد!![35]

امام صادق (علیه السلام) فرمود :

<< اَلْبَناتُ حَسَناتٌ وَ الْبَنُونَ نِعْمَهٌ ، وَ الْحَسَناتُ یُثابُ عَلَیْها وَ النِّعْمَهُ یُسْأَلُ عَنْها >>. [36]
دختران حسناتند ، پسران نعمت حقند ، بر حسنات بهره می دهند ، و از نعمت بازپرسی می کنند .

شب معراج به رسولش فرمود :

<< . . . قُلْ لاِباءِ الْبَناتِ : لا تَضیقَنَّ صُدُورُکُمْ عَلی بَناتِکُمْ فَاِنّی کَما خَلَقْتُهُنَّ اَرْزُقُهُنَّ >>. [37]
به دخترداران بگو ، بر دختر داشتن بی حوصلگی نکنید ، همانگونه که آنها را آفریدم ، روزی هم می دهم .

امام صادق (علیه السلام) فرمود : کسی که مرگ دخترش را بخواهد ، قیامت بر خدا وارد می شود ، در حالی که او را جزء عاصیان به حساب می آورند . [38]

رسول حق (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود :

<< اِنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعالی عَلَی الاِْناثِ اَرَقُّ مِنْهُ عَلَی الذُّکُورِ ، وَ ما مِنْ رَجُل یُدْخِلُ فَرْحَهً عَلی اِمْرَأَه بَیْنَهُ وَ بَیْنَها حُرْمَهٌ اِلاّ فَرَّحَهُ اللّهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ >>. [39]
خداوند به دختر مهربانتر از پسر است ، کسی که باعث خوشحالی دخترش شود ، خداوند روز قیامت او را خوشحال می کند .

رسول حق (صلی الله علیه وآله وسلم) نهایتاً درباره ارزش دختر داشتن فرمود :

<< خَیْرُ اَوْلادِکُمْ اَلْبَناتُ >>. [40]
بهترین فرزندان شما دختران هستند .

رسول حق (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود :

هر کس سه دختر یا سه خواهر را سرپرستی کند بهشت بر او واجب است ، عرضه داشتند دو نفر را اگر سرپرستی کند ؟ فرمود : باز هم ، گفتند اگر یک دختر یا یک خواهر را فرمود : باز هم . [41]

رسول حق (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود :

<< مَنْ دَخَلَ السُّوقَ فَاشْتَری تُحْفَهً فَحَمَلَها اِلی عِیالِهِ کانَ کَحامِلِ صَدَقَه اِلی قَوْم مَحاویجَ وَلْیَبْدَأُوا بِالاِْناثِ قَبْلَ الذُّکُورِ فَاِنَّ مَنْ فَرَّحَ اِبْنَتَهُ فَکَأَنَّما اَعْتَقَ رَقَبَهً مِنْ وُلْدِ اِسْماعیلَ >>. [42]

واقعاً روایت عجیبی است ، فرهنگی در تمام تاریخ بشر بدین صورت از دخترداری جانبداری نکرده ، بلکه بعکس ، وضع دختران و زنان در جنب اقوام و ملل وضع خوبی نبوده ، این زحمات بی شائبه رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) بود ، که انقلاب معنوی عظیمی در مسئله حیات دختران و زنان و زن داری و دخترداری ایجاد کرد ، در هر صورت معنای روایت بدین مضمون است :

کسی که به بازار رود ، و چیزی بخرد و آن را به خانه برای زن و فرزند ببرد ، مانند کسی است که بار مستمندان را به دوش کشیده ، او در خانه دختران را در گرفتن تحفه مقدم بدارد ، همانا کسی که دخترش را خوشحال کند به مانند

این است که برده ای از اولاد اسماعیل در راه خدا آزاد کرده!!

مسئله عجیب تر این که رسول حق (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود : فرزندانتان را به خاطر گریه و ناله ای که به جهت کودکی دارند کتک نزنید زیرا گریه طفل معنادار است .

گریه آنها در چهار ماه اول شهادت به توحید ، و در چهار ماه دوم صلوات و درود بر پیامبر و آل ، و چهار ماه سوّم دعا برای پدر و مادر است . [43]

بنابراین شهادت دهنده به وحدانیت حق ، و درود فرستنده به نبی و آل و دعا کننده به پدر و مادر را نزن ، نه اینکه مستحق کتک نیست ، بلکه به خاطر گریه معنادارش ، واجب است با تمام وجود از او رعایت کنی ، و لطف و محبت خود را از او دریغ ننمائی .

به این روایت بسیار مهم عنایت کنید :

سکونی که از یاران امام صادق (علیه السلام) است می گوید در حال غم و غصه و حزن و اندوه وارد بر امام ششم (علیه السلام) شدم ، فرمود : سکونی سبب غصه تو چیست ؟ عرض کردم دختردارشدم ، فرمودبارش رازمین می کشد ، رزقش راخدامی دهد ، زمان زندگیش با تو فرق می کند ، و رزق خودش را می خورد ، به خدا قسم غصه و رنج از من برطرف شد ، سپس حضرت ازمن پرسید: چه نامی براو نهاده ای ؟ گفتم: فاطمه حضرت صدازد: آه آه آه . آنگاه دست بر پیشانی گذاشت و آه کشیدن را ادامه داد ، سپس فرمود: اکنون که نام او را

فاطمه گذاشته ای ، به او ناسزا مگو ، لعنتش مکن ، او را کتک نزن . [44]

رسول حق (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود :

<< مَنْ کانَ لَهُ أُنْثی فَلَمْ یَنْبِذْها وَ لَمْ یُهِنْها وَ لَمْ یُؤْثِرْ وَلَدَهُ عَلَیْها اَدْخَلَهُ اللّهُ الْجَنَّهَ >>. [45]
آنکه دارای دختر است ، او را از خود نراند ، اهانتش نکند ، پسران را بر او مقدم ندارد ، خداوند وی را وارد بهشت می کند .

و فرمود :

<< مَنْ کانَتْ لَهُ اِبْنَهٌ واحِدَهٌ کانَتْ خَیْراً لَهُ مِنْ اَلْفِ حِجَّه وَ اَلْفِ غَزْوَه وَ اَلْفِ بَدَنَه وَ اَلْفِ ضِیافَه >>. [46]
کسی که یک دختر دارد اجر او از هزار حج ، و هزار جهاد ، و هزار قربانی و هزار مهمانی بیشتر است!!

( قال رسول اللّه(صلی الله علیه وآله وسلم) : الجنه تحت الاقدام الامهات )

« میزان الحکمه ، ج 10 ، ص 712 »

Share