دیباچه

دیباچه

خانواده تنها جمعی از افراد نیست بلکه گروهی پویاست که ارتباط بین آنان، انجام کار و فعالیت مشترک بر اساس هدف مشترکی انجام می گیرد که تحقق این هدف نیازمند ایجاد یک ارتباط عاطفی و صمیمی بین اعضای خانواده است.

پیوند عاطفی موجب می شود اعضای گروه در تأمین نیازهای یکدیگر به صورت فعال مشارکت نمایند و این امر حاصل ارتباط صحیح بین افراد خانواده است و این ارتباط حاصل نمی گردد مگر آنکه اعضای گروه با نوعی تفهیم و تفاهم و درک متقابل با هم تعامل داشته باشند.

رسانه ها را هر چند عامل کفر دانسته اند و برخی اندیشمندان ورود ابزارهای رسانهای به محیط خانواده و اجتماع را به ورود بیگانه تعبیر کردهاند و رسانه را از عوامل مؤثر به دگرگونیهای خانواده میدانند. اما در کنار این مسئله میتوان به پیآمدهای مثبت آن از جمله افزایش سطح آگاهی اعضای خانواده در زمینههای مختلف و اصلاح رفتار فردی و اجتماعی اشاره نمود.

رسانهها میتوانند بر موضوعاتی همچون تربیت فرزندان و چالشهای درون خانواده تأثیر بگذارند. رسانهها بهتر از هر عامل دیگری میتوانند با فرهنگسازی مثبت، آثار منفی فرهنگی حاصل از کارکرد رسانهها را بیاثر سازند و برای عملی کردن این موضوع، ساخت برنامههای ویژه نیاز نیست و به راحتی میتوان این فرهنگ را منتقل کرد.

فضای ایجاد شده از سوی برنامههای مختلف به ویژه سریالها و فیلمها، قابلیت زیادی را برای گنجاندن پیام در خود دارند و باید به طور شایسته به آن توجه شود.

پیامهای کوتاه و زیرنویسهای تلویزیونی میتواند یکی از ظرفیتهای رسانه در انتقال پیام و افزایش سطح آگاهی مخاطب باشد. ازاینرو مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما کوشیده است با بهرهگیری از آموزههای اخلاقی دینی و با رعایت ایجاز، مجموعه زیرنویسهای تلویزیونی خانواده را آماده و در اختیار برنامهسازان رسانه قرار دهد تا یاریگر رسانه در استفاده از این ظرفیت باشد.

اداره کل پژوهش

مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

Share