دیباچه

دیباچه

ص: 7
الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین
اختلاف برداشت از متون در بین پیروان هر دین و آئینی همواره رایج بوده و مسلمانان نیز از این اصل بر کنار نیستند. از این رو، اندیشمندان اسلامی تا زمانی که اندیشه جدید و اختلاف برداشت نوسبب انکار اصلی از اصول اسلام نگردیده و یا موجب تغییر ماهیت آن نشده باشد و مستند به کتاب و سنت و حکم عقل قطعی باشد، آن را اندیشه اسلامی تلقی نموده و احکام اسلامی را بر صاحب آن اندیشه جاری می کنند.
اما برخی جریان ها و گروه ها نیز گاه و بیگاه در امت اسلامی سر برکشیده اند و معیار حق و اسلامیت را اندیشه خود دانسته و هرگونه اندیشه مخالف را برنتابیده و محکوم به کفر نموده اند. نمونه بارز این جریانات را در صدر اسلام، در میان خوارج می توان یافت. این جریان همواره برای امت اسلامی مشکل آفرین بوده است و امروزه وهابیان نیز در این راه گام نهاده و هر گونه اندیشه و باور اسلامی را با محک ناصواب خود می سنجند و به راحتی حکم تکفیر و قتل و نابودی صاحب اندیشه را صادر می نمایند. اما معیارها و ضابطه های آنان برای تکفیر چیست؟ دلایل آن کدام است؟ و راه برون رفت از این گونه اندیشه ها چیست؟
این پرسش ها مباحثی است که محقق ارجمند عبدالله دشتی به تحقیق آن نشسته و استاد ارجمند حاتمی طبری با قلم شیوای خود آن را به فارسی برگردان نموده است. ضمن تقدیر و تشکر از زحمات ایشان، امید است این اثر نیز همچون دیگر آثار این مرکز مورد توجه ارباب فکر و اندیشه قرار گیرد.
انه ولی التوفیق
مرکز تحقیقات حج
گروه کلام و معارف

Share