آیه برگزیدگان:آیه وحدت:آیه اولی الأمر

«اِنَّ اللهَ اصطَفی آدَمَ وَ نُوحاً وَ آلِ اِبراهیمَ وَ آلِ عِمرانَ عَلَی العالَمینَ ذُرِّیَهٌ بَعضُها مِن بَعضٍ وَاللهُ سَمیعٌ عَلیمٌ»(1)

خدا آدم و نوح و خاندان ابراهیم و آل عمران را از اهل جهان برگزید، نسل ابراهیم و عمران بعضی آن از بعضی دیگر است و خداشنوا و دانا است. ابی بصیر می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کرده آل محمد چه کسانی هستند؟ فرمود: ذریه او می باشند. گفتم اهل بیت پیامبر کدامند؟ فرمود: امامان و جانشینان آن حضرت. عرض کردم منظور از عترت چه کسانی هستند؟ فرمود: (پنج تن) اصحاب عباء، گفتم: امت پیامبر کدامند؟ فرمود: مؤمنینی که آنچه از جانب پروردگار آمد، تصدیق کنند و به ثقلین که امر به تمسک جستن آنها شده بگروند، یعنی کتاب خدای بزرگ و عترت اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین و البته همان اهل بیتی که آیه تطهیر در شأنشان نازل شده، آری قرآن و عترت دو جانشین رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم بعد از او می باشند.(2)«وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمیعاً وَلا تَفَرَّقُوا»(3)

همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید. از امام محمد باقر علیه السلام روایت شده که پروردگار متعال میدانست که مردم بعد از مرگ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم متفرق می شوند و گرفتار اختلاف خواهند شد، بنابراین آنها را منع کرد از تفرّق و جدائی همانطور که پیشینیان را نهی فرمود و آنگاه امت را فرمود که:

آیه وحدت«أن یَجتَمِعُوا عَلی وِلایَهِ آلِ مُحَمَّد صَلَواتُ اللهِ عَلَیهِم وَلایَتَفَرَّقُوا»(1)

همگی بر ولایت آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین متحد شوید و تفرق را کنار بگذارید.«یا اَیُّها الَّذینَ آمَنُوا أطیعُوا اللهَ وَ اطیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولی الأمرِ مِنکُم»(2)

شما که ایمان دارید، خدا را فرمان برید و پیغمبر و صاحبان امر از خویش را فرمان برید. ابن بابویه از جابر بن عبدالله انصاری روایت می کند: وقتی آیه:

آیه اولی الأمر«یا اَیُّها الَّذینَ آمَنوُا اَطیعُوا اللهَ وَ اطیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولی الأمرِ مِنکُم»

بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم نازل شد، گفتم: یا رسول الله؟ خدا و رسول را شناختیم، اولوالامرکه خداوند اطاعتشان را همراه اطاعت توقرار داده چه کسانی هستند؟ فرمود: ای جابر آنان جانشینان منند، و پیشوایان مسلمین پس از من، اول ایشان علی بن ابیطالب است، پس از وی حسن و حسین و علی بن الحسین و محمد بن علی که در تورات به باقر معروف است و تو وی را خواهی دید. وقتی دیدی سلام مرا به او برسان، و سپس صادق جعفربن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی و بعد همنام و هم کنیه من که حجت خدا و بقیه او در روی زمین و نزد بندگان است که خدا بدست وی مشرق و مغرب زمین را خواهد گشود و کسی است که از شیعیان و دوستان خود پنهان خواهد شد، به امامت وی کسی پابرجا نخواهد ماند مگر آنکس که خدا قلبش را به ایمان آزموده باشد. جابر می گوید: پرسیدم: یا رسول الله آیا شیعه در غیبت او از وی

استفاده خواهد برد؟ فرمود: آری سوگند به کسی که مرا به پیامبری فرستاد از نور وی روشنائی می گیرند و از ولایت وی در غیبتش منتفع می شوند مانند استفاده مردم از خورشید گرچه ابر آن را بپوشاند. ای جابر این از اسرار مخفی خداوند است و از غیر اهلش پنهان ساز.(1)

Share