آیه تبلیغ:آیه اکمال دین:آیه ذِی القُربی:

آیه تبلیغ

«یا أیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ وَ اِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ وَاللهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ اِنَّ اللهَ لایَهدِی القَومَ الکافِرینَ»(2)

ای پیغمبر، آنچه از پروردگار بتونازل شده برسان، اگر نکنی پیام وی را نرسانیده ای، خدا ترا از مردم حفظ می کند که خداگروه کافران را هدایت نمی کند.

حافظ ابوسعید سجستانی به اسناد خود از طریق مختلف از ابن عباس نقل می کند که گفت:

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم مأمور شد به ابلاغ ولایت علی علیه السلام که خداوند این آیه را نازل کرد، «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک الایه» همینکه روز غدیر خم شد حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلّم برخاست حمد و ثنای خدا را نمود و فرمود: آیا من سزاوارتر بر شما از خودتان نیستم؟ گفتند آری ای رسول خدا، فرمود: پس هرکس من مولای اویم علی نیز مولای او است.(3) ابی الجارود از امام باقر علیه السلام روایت می کند که فرمود: وقتی خدای متعال آیه: «یا ایّها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک الایه» را بر نبی خود نازل فرمود: رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم دست علی علیه السلام را در دست گرفته آنگاه فرمود: ای مردم هیچکدام از انبیائی که قبل از من مبعوث شدند جز چنین نبودند که پس از مدتی زندگی دعوت خدای را اجابت کرده رخت بسرای دیگر کشیدند و من نیز در این نزدیکی ها پذیرفته آن دعوت خواهم شد و بسرای دیگر انتقال خواهم یافت. ای مردم من به نوبه خود مسئولم و شما هم به نوبه خود مسئولید آن روزی که از شما بپرسند حال مرا چه خواهید گفت؟ همگی عرض کردند: ما شهادت می دهیم که تو وظیفه تبلیغی خود را انجام دادی، خداوند با بهترین جزائی که به مرسلین داده است جزایت دهد، آن حضرت به خدای خود عرض کرد: پروردگار تو بر شهادت اینها شاهد باش، آنگاه روی به مردم کرده فرمود:

«یا معشَرالمسلِمینَ لَیَبلغ الشّاهِدَ الغائِبَ أوصی مَن آمَنَن بی وَ صَدَّقنی بولایه علِیّ، إلاّ اِنّ ولایَهَ علیٍّ ولایتی عَهداً عَهدُهُ الی ربّی و أمرَنی اَن ابلِغکُمُوه ثَمَّ قال:

هل سمعتُم؟ ثلاث مرّاتٍ یُقُولُها- فقالَ قائِل: قد سَمِعنا یا رسول الله.»

ای گروه مسلمین که در اینجا حضور دارید می باید غائبین را به ماجرا خبر دهید که من اینک به عموم مسلمین روی زمین و گروندگان به دین اسلام وصیت می کنم به ولایت علی، باخبر باشید که ولایت علی ولایت من است و این عهدی است که خداوند به من سپرده بود، به من دستور داده بود که آنرا به شما ابلاغ کنم، آنگاه سه مرتبه فرمود: آیا همه شنیدید، در این میان یکی عرض کرد: آری بخوبی شنیدیم یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم.(1)

آیه اکمال دین:

«اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دِینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دِیناً»(2)

امروز دینتان را برای شما به کمال رساندم و نعمت خویش بر شما تمام کردم و مسلمانی را دین شما انتخاب نمودم.

ابی هارون عبدی از ابی سعید خدری روایت کرده که پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلّم روزی که مردم را به غدیر خم فراخواند، دستور داد، خس و خاشاک زیر درخت را بکلی جاروب کردند. این جریان، روز پنجشنبه واقع شد که مردم را بسوی علی علیه السلام خواند و بازویش را گرفت و بلندش کرد تا بدانجا که مردم سپیدی زیربغلش را دیدند و هنوز متفرق نشده بودند که این آیه نازل شد.

«الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا»

و آنگاه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم فرمود: الله اکبر! که خدا دین را کامل ساخت و نعمت را تمام کرد و پروردگار به رسالت من و ولایت علی علیه السلام رضایت داد و سپس دعا کرد که:

«اَللّهُمَّ والِ مَن ولاهُ وَ عادِ مِن عاداهُ وَانصُر مَن نَصَرَهُ وَاخذُل مَن خَذَلَهُ»

خدایا هرکه علی را دوست دارد، دوستش دار و هرکه او را دشمن است دشمن دار، هرکه او را یاری کند یاری کن و هرکه بخواهد او را براندازد او را برانداز.(1)

آیه ذِی القُربی:

«وَآتِ ذَالقُربی حَقَّهُ»(2)

حق خویشاوند را به او بده. عبدالرحمن از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود: همینکه خداوند آیه شریفه (وَآتِ ذالقربی حَقّه والمسکین» را نازل کرد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم به جبرئیل فرمود: مسکین را شناختم ولی ذی القربی چه کسانی هستند؟ گفت: ایشان أقربای تو می باشند. در این موقع پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم امام حسن و امام حسین و حضرت فاطمه علیه السلام را دعوت کرد و فرمود: پروردگار مرا فرمان داده تا آنچه بهره برده ام به شما بدهم و اینک فدک را به شما می بخشم.(1)

Share