فصل دوّم: احکام آبها

فصل دوّم: احکام آبها

سؤال 18- شرکتی در نظر دارد فاضلابهای ناشی از خطّ تولید نوشابه (شامل آبهای شستشو، آبکشی کف سالنها و دستگاهها را) به همراه فاضلابهای بهداشتی (ناشی از حمام‌ها و دستشویی‌ها را) تصفیه نماید، در تصفیه‌خانه جریان مخلوط فاضلاب صنعتی و انسانی مراحل مختلفی را طی می‌کند و در مرحله اصلی تبدیل به حالتی خواهد شد که با حالت اوّلیّه فاضلاب تصفیه نشده، کاملًا متفاوت است و مایعی ایجاد می‌شود که حالت آب مضاف را دارد. در ادامه خطّ تصفیه، با جداسازی مایع مذکور دو فاز ایجاد می‌شود، که یک فاز آن کاملًا زلال و شبیه آب معمولی بدون رنگ و بو و بدون آثار آلودگی است؛ چنانچه آب خروجی از تصفیه‌خانه دارای مشخّصات ظاهری آب معمولی باشد، آیا پاک است؟ در صورت منفی بودن پاسخ، آیا اتّصال آن با آب جاری یا کر یا باران، باعث طهارت آن می‌شود؟
جواب: آب مزبور نجس است؛ ولی اگر به آب کر یا باران متّصل و سپس ممزوج گردد پاک خواهد شد.
سؤال 19- گاهی از اوقات که آب شلنگ را باز می‌کنیم آب وقتی به سوراخ توالت می‌ریزد ترشّح می‌کند، آیا این ترشّح نجس است؟ با علم به این که در سوراخ مدفوع و ادرار وجود دارد.
جواب: چنانچه با آن ترشّح نجاست همراه نباشد، نجس نیست؛ زیرا آب جاری با ملاقات نجاست نجس نمی‌شود؛ مگر این که بو، یا رنگ، یا طعم نجاست به خود گیرد.
سؤال 20- گاه آبی که از لوله خارج می‌شود کاملًا به رنگ سفید است؛ ولی هرگاه چند لحظه در ظرفی بماند صاف و بی‌رنگ می‌شود، آیا این آب در ابتدا مضاف است؟
جواب: مضاف نیست و حبابهای هواست که آن را به این صورت درآورده است.

Share