جلسه ی اول/ حقیقت نوری فاطمه (سلام الله علیها)

بسم الله الرحمن الرحیم

«السَّلَامُ عَلَیک یا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَک‏ الَّذِی‏ خَلَقَک قَبْلَ أَنْ یخْلُقَک وَ کنْتِ لِمَا امْتَحَنَک بِهِ صَابِرَة»[1]

سلام بر فاطمه(سلام الله علیها)، آن حقیقتی که قبل از خلقتِ زمینی اش، پروردگارش او را برای کاری بس عظیم امتحان کرد و آن حقیقتِ نوریه ی غیبیه به خوبی نسبت به آن امتحان صابر بود و نشان داد از عهده ی آن برخواهد آمد.

و سلام بر فاطمه زهرایی که حقیقت نوریه اش شهره ی آسمان غیب است و هرکس به آن حقیقت نوری توسل جوید، به گوهر گرانمایه ای دست یافته است.

آن چه در این جلسه به لطف خداوند می خواهیم مورد توجّه عزیزان قرار دهیم، مجموعه روایت های نوریه در مورد حضرت فاطمه(سلام الله علیها) است، روایاتی که خبر از اسرار بزرگی در عالم خلقت می دهند. اگر خداوند کمک کند و مقصد این روایات تا حدّی برای ما مشخص شود، آن وقت توصیه ی ائمه ی معصومین(علیهم السلام) که به ما می فرمایند در سخنان و حقیقت ما تدبّر کنید، تا حدّی عملی شده است. همچنان که فرموده اند: برای شناختن ما و معارف ما باید تفقّه نمایید، یعنی از سطحی دیدن سیره و سخنان آن ها، دوری گزینیم.

از جمله روایاتی که قابل تفقّه بسیار است، روایت های مربوط به حقیقت نوری حضرت فاطمه(سلام الله علیها) است که اگر بر روی آن ها دقّت شود، معارف عظیم و عمیقی در امر الهیات، نصیب انسان می کند. شما نیز سعی بفرمایید بر روی این چند روایتی که بناست خدمتتان عرضه شود، با حوصله تدبّر کنید تا إن شاء الله تفکری بالاتر از معرفت های مردم معمولی نصیبتان گردد. جامعه ای که تحت فرهنگ سطحی و حسیّ مدرنیته باشد از چیزهایی فرار می کند که باید سخت به آن ها روی آورد، شما مواظب باشید این طور نباشید تا خداوند شما را میهمان حقایق ملکوتی خود نماید.

 

[1] - ابن طاووس، على بن موسى‏، جمال الأسبوع، ص 32.

Share