پیش سخن

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی الصدیقه فاطمه الزکیه حبیبه حبیبک و نبیک و ام احبائک و اصفیائک التی انتجبتها و فضلتها و اخترتها علی نساء العالمین اللهم کن الطالب لها ممن ظلمها و استخف بحقها و کن الثائر اللهم بدم اولادها.

اگرچه درباره ی زندگانی حضرت فاطمه علیهاالسلام در ابعاد مختلف مطالب فراوانی نوشته شده ولی باین مسئله که باید آن بانوی بزرگوار را اسوه ی حسنه قرار داد و راز عظمت و شخصیت آنحضرت را شناخت کمتر پرداخته شده است.

بنابراین چه خوبست زنان مسلمان با این انگیزه به مطالعه و بررسی زندگی زهرا علیهاالسلام بپردازند که صفات کمال و حمیده ی ایشان را در خویش ایجاد نمایند.

همانطور که معروف و مشهور است دوران زندگی حضرت فاطمه علیهاالسلام بسیار کوتاه بود و از هجده سال تجاوز نکرد، اما در همین مدت کوتاه این برترین بانوی دو جهان عالیترین آئین همسرداری، خانه داری، بچه داری، مبارزه با غاصبین حقوق آل محمد علیهم السلام و غیره را به مردم عالم آموخت.

خانمها می توانند زندگی مختصر فاطمه علیهاالسلام را از ولادت تا شهادت همانند یک تابلوی زیبا در برابر دید خویش مجسم کنند و با الگو گرفتن و نگاه بر آن، نیکبختی و سعادت دنیا و آخرت خود را تامین نمایند.

کاری هم که در این کتاب شده بررسی و مروری کوتاه است با پشتوانه ی روایات درباره ی آنچه بر فاطمه علیهاالسلام گذشت و البته بیشتر بدین منظور که زنان با ایمان با داشتن چنین گنج گرانمایه ای که سر تا پا همه نور و فضیلت است سراغ بیگانگان نروند و خط و الگو از غرب و شرق نگیرند.

والسلام علی من اتبع الهدی

سید کاظم ارفع

بهار 1369

 

Share