اشاره

«قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: حق الرجل علی المراه اناره السراج واصلاح الطعام وان تستقبله عند باب بیتها فترحب به و ان لاتمنعه نفسها الا من عله»(2).

حق مرد بر زن آنست که زن چراغ را برای شوهر روشن کند، غذای مناسب برایش طبخ نماید و از درب خانه، شوهر را استقبال نموده و به او خوشامد بگوید و در هنگام تقاضای او مگر در مواقعی که عذر شرعی دارد امتناع نورزد.

محیط زناشوئی آن وقت برای زن و شوهر محل آرامش و سکون است که هر کدام بنوبه ی خود به وظایف شرعی و اخلاقی خویش عمل کنند و اگر در این جزوه فقط به حقوق شوهر و مسئله، شوهرداری اشاره می شود از این جهت است که بحث منحصرا در زمینه ی بانوان مکرمه و مقتدایشان فاطمه ی زهرا علیهاالسلام است. علاقمندان برای اطلاعات بیشتر نسبت به حقوق متقابل زن و شوهر می توانند به کتاب «خانواده در مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام» که توسط انجمن اولیاء و مربیان بچاپ رسیده مراجعه فرمایند.

دامنه ی حقوق شوهر و یا به تعبیر دیگر وظایف زن در قبال شوهر بر اساس قواعد و ضابطه های اسلامی عبارت است از تمکین در مضاجعت، اطاعت و فرمانبرداری در چارچوب ضوابط شرعی نه بر پایه هوسهای شوهر، حفظ عفت و پاکی خود، آرایش و آراستن خود فقط برای شوهر، مدیریت در محیط خانه خوش روئی و ترک تند خوئی و غیره.

بی تردید اگر در بعضی خانواده ها دیو نزاع و جنگ با قیافه ی وحشتناکش حاکم است عواملی دارد که از جمله آنست که بانوان رسالت و مسئولیتی که بر عهده دارند بخوبی انجام نمی دهند.

از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی مراعات نکردن بعضی از حقوق شوهر نقل شده که:

نهی ان تخرج المراه من بیتها بغیر اذن زوجها فان خرجت لعلها کل ملک فی السماء و کل شیی تمر علیه من الجن والانس حتی ترجع الی بیتها، و نهی ان تتزین لغیر زوجها فان فعلت کان حقا علی الله ان یحرقها بالنار»(1).

نهی فرمود که زن بدون اجازه ی شوهر از خانه خارج شود و اگر خارج شد تا وقتی که مراجعت نماید تمام ملائکه در آسمان و بر هر که از جن و انسان عبور کند بر او لعنت می فرستند. و نیز نهی فرمودند که زن برای غیر شوهرش خود را آرایش کند و اگر چنین کرد بر خداست که او را به آتش بسوزاند.

آری زن شایسته ی مسلمان اگر می خواهد پیرو راستین مکتب فاطمه علیهاالسلام باشد باید همه ی مسائل و نکاتی را که جزء وظایف او به حساب می آید با دقت انجام دهد. زن عاقله همواره مونس شوهر و مصاحب و همدم با وفائی برای او خواهد بود.

امام صادق علیه السلام می فرماید یکی از خانمهای مسلفمان به محضر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم شرفیاب شد و عرض کرد که: ماحق الرجل علی المراه؟

Share