عبادت فاطمه علیهاسلام

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

«یا سلمان: ان ابتنی فاطمه ملاالله قلبها و جوارحها ایمانا الی مشاشها تفرغت لطاعه الله»(2).

یا سلمان: دختر من فاطمه علیهاالسلام ایمان به خدا در اعماق دل و باطن روحش چنان نفوذ کرده که برای عبادت خودش را از همه چیز فارغ می سازد.

فاطمه ی أطهر با تمام گرفتاریها و اشتغالاتی که در خانه داشت اضافه از عبادات واجب به نوافل و مستحبات نیز می پرداخت، شیخ صدوق علیه الرحمه در علل الشرایع از امام حسن مجتبی علیه السلام روایت کرده که فرمود:

«رایت امی فاطمه علیهاالسلام قامت فی محرابها لیله جمعتها فلم تزل راکعه ساجده حتی اتضح عمود الصبح»

مادرم زهرا علیهاالسلام را در شب جمعه دیدم که تا صبح مشغول عبادت پروردگار جهان بود. دائما در حال رکوع و سجود بود تا سفیده ی صبح نمایان گشت.

شنیدم که مؤمنین را یک یک نام می برد و دعا می کرد اما برای خودش دعا نکرد. عرض کردم: مادر جان چرا برای خودت دعا نمی کنی؟ فرمود: اول همسایه بعد خویشتن!(1).

مرحوم مجلسی رضوان الله تعالی علیه روایتی را به این مضمون نقل می کند که:

«ما کان فی الدنیا اعبد من فاطمه علیهاالسلام، کانت تقوم حتی تتورم قدماها»(2).

فاطمه زهرا علیهاالسلام عابدترین مردم بود. در عبادت حق تعالی آنقدر روی پای خود ایستاد تا پاهای مبارکش ورم کرد.

ریاضتهای عبادی حضرت زهرا علیهاالسلام روح حضرتش را چنان به ملکوت أعلی پیوند داده بود که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از قول پروردگار متعال نماز خواندن و طریقه ی عبادت آن بزرگوار را برای آسمانیان چنین بازگو می فرماید:

«متی قامت فی محرابها بین یدی ربها جل جلاله زهر نورها لملائکه السماء کما یزهر نور الکواکب لاهل الارض و یقول الله عز و جل لملائکته: یا ملائکتی انظروا الی امتی فاطمه سیده امائی قائمه بین یدی ترتعد فرائصها من خیفتی وقد اقبلت بقلبها علی عبادتی اشهدکم انی قد آمنت شیعتها من النار»(3).

فاطمه دخترم آنگاه که در محراب عبادت بایستد نورش برای فرشتگان آسمان درخشندگی می کند. خدا به ملائکه خطاب می کند

بنده ی مرا ببینید چطور در مقابل من به نماز ایستاده و اعضای بدنش از خوف من می لرزد و غرق در عبادت است و ببینید چگونه دلش را به عبادت ما سپرده. ای ملائکه گواه باشید که شیعیانش را از عذاب دوزخ درأمان خواهم داد.

Share