اشاره

مفضل از امام صاد علیه السلام نقل می کند که خطاب به او فرمود:

«انظر الان یا مفضل الی ما خص به الأنسان دون جمیع الحیوان من هذا الخلق الجلیل قدره العظیم عناوه اعنی الحیاء».

اینک دقت کن در صفتی که خداوند آنرا به آدمیان اختصاص داده و حیوانات از آن بی بهره اند آن خوی پر ارج و بزرگ آن چیز ارزنده و عظیم یعنی شرم و حیاء!!

مسئله ی حجاب و عفاف در دیدگاه مکتبهای الهی و پیامبران یکی از اصول مهم شخصیت و ارزش زنان است اگر چه در مکتبهای الحادی و جوامع غربی وضع غیر از این است و این دوگانگی تنها در مسئله ی حجاب نیست، بسیاری از سنن و احکام شرعی ما که مایه ی افتخار و مباهات برای ما است برای غربیها و بیگانگان از اسلام رفتاری غیرمعقول و خلاف شئون آزادی و دموکراسی است. در فرهنگ غرب بی عفتی، روابط نامشروع و برهنگی نشان روشنفکری و آزادی است تا آنجا که در امریکا و انگلستان ازدواج بین جنس موافق مشروع و قانونی است. پس ما را با این فاسقهای دور از عفت و عفاف چکار، ما مسلمانیم و پیرو مکتب قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام. الگوی بانوان ما زهراء و زینب علیهماالسلام هستند. زنان با ایمان ما در حفظ و پوشش خویش به دنبال چنین رهبران بزرگواری حرکت می کنند و کاری به مدهای اروپائی و غیره ندارند.

«یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلا بیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما»(1).

ای پیامبر: به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو پوشش های خود را در برگیرند که بدین گونه بهتر شناخته و مورد آزار قرار نگیرند و خدا آمرزنده و مهربان است.

تفسیر علی بن ابراهیم قمی داستان نزول آیه را این گونه بیان می کند: زنان مسلمان به مسجد می رفتند و نماز جماعت را با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می خواندند.

هنگامی که آنها برای نماز صبح یا مغرب و عشاء از خانه بیرون می رفتند، جوانها بر سر راهشان می نشستند و به تعرض و آزار آنان می پرداختند.

آیه ی فوق به همین مناسبت نازل شد و در آیه دیگر در همین سوره می فرماید:

«و لا تبرجن تبرج الجاهلیه الأولی»(2).

به رسم جاهلیت پیشین، آرایش و خودنمائی نکنید.

این آیه هشدار به خانمهای عسر ما نیز هست که مواظب باشید جاهلیت پیشین که عبارت بود از بی حجابی و فحشاء و بی عفتی دوباره برنگردد و استعمارگران با نقشه های شوم و خائنانه ی خویش مجددا وضع را به مثل سابق قرار ندهد. چنانکه با کمال تأسف اشمن با سیاست گام به گام خود بی حجابی و بدحجابی و تقلید کورکورانه از فرهنگ منحط خود را طبق یک برنامه ی حساب شده با خط و جهت دادن از خارج و داخل کشور رواج می دهد به گونه ای که داریم به سمتی حرکت می کنیم که تدریجا به صورت یک امر عادی و برنامه ی پذیرفته شده ی جامعا درآمده است!!

رسول مکرّم اسلام می فرمود:

«ان خیر نسائکم... المتبرجه مع زوجها المتبرجه مع زوجها الحصان علی غیره».(1)

محققا بهترین زنان شما زنی است که... زینت بدن خود را نزد شوهر مکشوف و از نامحرم محفوظ و مستور سازد.

در بیانی دیگر می فرماید:

«الا اخبرکم بشرار نسائکم... المتبره اذا غاب عنها بعلها الحصان معه اذا حضر»(2).

می خواهید بدترین زنان شما را معرفی کنم؟... زنی که در اوقات غیبت شوهر آشکارا از خانه بیرون رود و خودنمائی کند و در هنگام حضور شوهر خود را از او بپوشاند.

Share