همراه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به سوی معراج

روایت معراج قصة اعتکاف پیامبر(صلی الله علیه و آله) است با خدا. معراج باعث شده تا پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله) آنگاه که با خدا درخلوتِ ناب و خالص قرار گرفتند، خداوند با ایشان رازهایی را در میان گذارد، آن رازها اساسی ترین مطالبی است که می توان در این دنیا به آن ها توجه کرد و بهترین استفاده را از فرصت زندگی دنیایی به دست آورد. ما فرازهایی از آن حدیث شریف را با شما در میان می گذاریم به امید آن که تذکری اساسی برای قلب شما باشد. در واقع شما وقتی آن  دستورات را می شنوید و مطالعه می کنید، خلوتتان خلوت محمدی(صلی الله علیه و آله) می شود.

حتماً می دانید که حدیث معراج - به قول اساتید بزرگ - دستورالعمل کامل سلوک پیامبر(صلی الله علیه و آله) است که خدا به عنوان شیخ و راهنمای پیامبر(صلی الله علیه و آله) به آن حضرت داده و تا کنون احدی عالی تر از این دستورالعمل نگفته است و آن هایی که به جایی رسیدند، وامدارِ حدیث معراج هستند.[1] در خلوت ترین خلوت ها، خدا و پیامبر(صلی الله علیه و آله) با همدیگر سؤال و جواب هایی داشتند و راه هایی را برای همة انسان های معراجی گشودند.راوی حدیث؛ وجود مقدس امیرالمؤمنین(علیه السلام) هستند.[2]

سرّ خدا که عارف سالک به کس نگفت
در حیرتم که باده فروش از کجا شنید

حضرت می گویند:
«أَنَّ النَّبِی(صلی الله علیه و آله) سَأَلَ رَبَّهُ سُبْحَانَهُ لَیلَةَ الْمِعْرَاجِ، فَقَالَ یا رَبِّ» در شب معراج وجود مقدس پیامبر(صلی الله علیه و آله) از خدا سوال کرد ای پروردگارم: «أَی الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ»؟ بهترین و افضل اعمال کدام است؟ آدم زرنگ را ببینید، رفته است با خدا خلوت کند، حالا سؤال می کند، بهترین و افضلِ اعمال چیست؟
«فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: لَیسَ شَی ءٌ عِنْدِی أَفْضَلَ مِنَ التَّوَکلِ عَلَی وَ الرِّضَا بِمَا قَسَمْتُ» حضرت حق فرمود: در پیش من هیچ عملی بهتر از«توکل» و «رضا به آنچه قسمت بنده ام کرده ام» نیست.

 


[1] - اساس کتاب «لقاءالله» از آیت الله ملکی تبریزی«رحمة الله علیه» بر مبنای حدیث معراج است و بسیاری از کتاب ها و دستورالعمل های اساسی همه بر مبنای حدیث معراج است. حضرت آیت الله مصباح یزدی آن حدیث را به طور مختصر شرح کرده اند که تحت عنوان «راهیان کوی دوست» چاپ شده است.
[2] - ارشادالقلوب دیلمی، ج 1، باب 54، ص 199- بحارالانوار ج77، ص 21.

Share