کتاب الرضاع

کتاب الرضاع

1 (س) چه می فرمائید درخصوص مسئله شرعیه یکی آن که آیا واجب است بر زن شیر بدهد بچه خود را از شوهر خود بدون اجرت مطلقاً چه رگ و چه بعد از آن یا خیر؟ و چه شوهر مکنت داشته باشد یا خیر؟ و دیگر آن که فرقی هست بین مهریّه و زوجه و سایر دیون یا خیر؟ و بر فرض عدم فرق، مراد از قدرت و استطاعت  که در عقدنامه نوشته می شود  چیست؟ مرحمت فرموده جواب دو مسئله را مرقوم فرمائید.

(ج) بسم الله الرحمن الرحیم، شیر دادن بر مادر واجب نیست مگر در صورتیکه پدر قادر بر انفاق نباشد و طفل هم از خود چیزی نداشته باشد و چون مادر در این صورت باید انفاق نماید بر طفل، هرگاه نتواند مرضعه بگیرد، معین میشود از شیر خودش بدهد، و اما شیر اول که تعبیر از او به رگ شده است: هر چند واجب باشد، لکن اجرت را مستحق میشود، اگر طفل مال دارد از مال طفل، و اگر پدر مال دارد از مال پدر، و اگر هر دو بیمالند بر عهده مادر است. والله العالم، و حرره الاحقر عبدالکریم الحائری.

1 (س) اگر خواهر برادر زاده خود را شیر دهد به حدّ نصاب شرعی، نشر حرمت می نماید یا نه؟

(ج) اگر مراد نشر حرمت نسبت به طفل است با اولاد مرضعه و صاحب شیر؛ بلی نشر حرمت میکند، و اگر نسبت به مرضعه باشد با صاحب شیر از باب اینکه طفل به منزله بچه صاحب شیر است و مرضعه عمه او است و عمه خواهر پدر است پس مرضعه به منزله خواهر شیر است، پس این محل اشکال و باید احتیاط شود.

2 (س) بیان فرمائید زنی از شوهر پسری تولد نموده، و بعد آن شوهر مرحوم شده، و بعد از یازده سال از فوت شوهر دختر برادری داشته که مادر آن دختر فوت شده، شش ماه تمام دختر برادر را پستان  خشک شده  در دهان آن طفل گذارده، به قدرت الهی آن پستان شیر آمده، آن دختر یک سال و نیم از این زن شیر خورده، حال آن دختر را می توان بعقد این پسر در آورد یا خیر؟

(ج) در مفروض سئوال که این شیر هیچ استناد به زوج سابق و ولادت سابقه نداشته این شیر دادن موجب حرمت نمیشود، والله العالم.

3 (س) آیا زید می تواند دختری را بگیرد که از مادر خود بیست یوم شیرخورده، ولی شیر شوهر که عموی زید است بوده یا خیر؟

(ج) هرگاه رضاع محقق شده باشد، نمیتواند بگیرد، برای اینکه خواهر امی رضاعی زید میشود، والله العالم.

تَمَّ کتاب الرّضاع

Share