افزودن دیدگاه جدید

سلام هایى که پس از پایان نماز مى خوانند نخست رو به طرف قبله به حضرت سیدالشهدا سلام داده مى شود «السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک یابن رسول الله، السلام علیکم و رحمه الله برکاته» و بعد رو به طرف خراسان به حضرت رضا سلام داده مى شود «السلام علیک یا على بن موسى الرضا المرتضى، السلام علیک یا معین الضعفائ، السلام علیکم و رحمه الله و برکاته» آن گاه رو به طرف قبله به حضرت حجت بن الحسن سلام مى دهیم: «السلام علیک یا صاحب الزمان، السلام علیک یا شریک القرآن و یا قاطع البرهان، السلام علیکم و رحمه الله و برکاته».

در خصوص سلام به معصومین(علیهم السلام) پس از نماز گفتنى است:

اولا: یکى از راههاى زیارت معصومین(علیهم السلام) زیارت و سلام از راه دور مى باشد و در روایات تصریح شده این گونه سلام ها به آنها رسانده شود.

حضرت صادق(علیه السلام) فرموده است که: هرگاه راه یکى از شما دور و از خانه اش تا به قبور ما مسافت بسیار باشد بالا رود به پشت بام بلندتر منزل خود و دو رکعت نماز کند و اشاره کند به سلام کردن بسوى قبرهاى ما پس به درستى که آن به ما مى رسد

در روایت دیگرى نقل شده آن حضرت به یکى از یاران خود به نام سدیر فرمود: اى سدیر زیارت مى کنى قبر حسین(علیه السلام) را در هر روز؟ عرض کردم که فداى تو گردم نه. فرمود: شما چه جفاکارید، در هر جمعه زیارت مى کنید او را؟ گفتم: نه. فرمود در هر ماهى زیارت مى کنید گفتم نه فرمود در هر سالى او را زیارت مى کنید گفتم گاهى از سال ها شده که زیارت کرده ام فرموداى سدیر چه جفاکارید شما به امام حسین(علیه السلام) آیا نمى دانید که حق تعالى را دو هزار هزار فرشته ژولیده مو گرد آلوده که مى گریند بر آن حضرت و زیارت مى کنند و خسته نمى شوند؟! چه مى شود براى تو اى سدیر که زیارت کنى قبر حسین(علیه السلام) را در هر جمعه پنج مرتبه و در هر روزى یک مرتبه؟ گفتم: فدایت شوم بین ما و بین او فرسخهاى بسیار است فرمود به من که بالا رو به بام خانه ات پس نظر کن به جانب راست و چپ پس بلند کن سر خود را بسوى آسمان پس قصد کن جانب قبر آن حضرت را و بگو السَّلامُ عَلَیکَ یا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیکَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ نوشته مى شود براى تو زیارتى و آن زیارت حجه و عمره است.. [مفاتیح الجنان، باب زیارات، مطلب سوم در زیارات مخصوصه حضرت ابى عبد الله الحسین(علیه السلام) است، هشتم زیارت اربعین است، ص ۴۷۰]

ثانیاً: در خصوص سلام دادن به این شکل خاص پس از نماز، در روایات مطلبى ذکر نگردیده.

ثالثا: سلام به امامان بهتر است همیشه رو به قبله باشد. به همین جهت از برخى بزرگان دیده شده است که تنها رو به قبله مى ایستند و سلام به پیامبر(صلى الله علیه وآله) و بقیه امامان(علیهم السلام) مى دهند اگر چه در خصوص امام رضا(علیه السلام) به جهت این که مرقد شریف ایشان در ایران مى باشد و موقعیت جغرافیایى آن به آسانى قابل تشخیص است رو به سوى مشهد سلام دادن رسم شده است. (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: ۱۹۲/۳۱۰۰۲۴)