افزودن دیدگاه جدید

آقای همتی!
درست ۲۸سال پیش بود، یادتان هست؟!

۲۸ سال پیش در خردادماه ۱۳۷۲، احمد توکلی رقیب هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری بود. کشور تنها چند قدم با تورم ۴۹درصدی فاصله داشت. توکلی منتقد سیاست‌های اقتصادی دولت در فیلم تبلیغاتی‌اش، انتقادهای صریح به دولت کرده بود. اما محمد هاشمی رفسنجانی رییس‌ صداوسیما اعلام کرد فیلم نطق تبلیغاتی او را پخش نخواهد کرد!
اعتراض‌های توکلی به دادستان کل کشور، شورای نگهبان و حتی ناطق‌ نوری رییس‌ مجلس نیز به جایی نرسید. توکلی می‌گوید:
«تا اینکه آقای عبدالناصر همتی معاون سیاسی صداوسیما زنگ زد. گفت بیا باهم حرف بزنیم. اگر تو را قانع کردم، فیلم را اصلاح می‌کنیم، اگر که نه، فیلم را پخش نخواهیم کرد.
به دفترش رفتم. گیرشان به انتقادات من به مرحوم هاشمی بود. همتی گفت «حرف‌های شما به مصلحت کشور نیست.»
گفتم «من تاییدشده شورای نگهبان هستم، خودم مصلحت‌های ملی را می‌فهمم. صداوسیما که مال شما نیست که با منتقدان‌تان اینطور رفتار می‌کنید. نمی‌توانید حق قانونی من را بگیرید.» خلاصه بدون نتیجه به خانه بازگشتم.»
هاشمی در خاطراتش می‌نویسد:
«در راه خانه از تلویزیون ماشین دیدم که وزارت کشور اعلان کرده نطق با قانون منطبق نیست و برای اصلاح پخش نمی‌شود. به عبدالله‌نوری گفتم بهتر است همین امشب پخش شود.»
توکلی می‌گوید:
«نیم‌ساعتی از ساعت پخش نطق تلویزیونی می‌گذشت. شبکه اول به جای پخش نطق من آهنگ پخش می‌کرد! تا اینکه آقای حجازی از دفتر رهبری تماس گرفت. اعتراضم را گفتم.
گفت گوشی را نگه‌دار. چند دقیقه بعد گفت «آقا می‌گوید اگر حق را با خودت می‌دانی محکم بایست.»
خلاصه بعد از نیم‌ساعت تاخیر، مجری آمد و قبل پخش فیلم، بیانیه‌ای علیه حرف‌های من خواند و بعد فیلم را پخش کردند!»

حالا ۲۸ سال از آن انتخابات می‌گذرد، عبدالناصر همتی شده رییس بانک مرکزی و کاندیدای ریاست‌جمهوری و از فضای آزادی‌بیان و عدم فیلترینگ و سانسور سخن می‌گوید!
بنای بسیاری از بدعت‌ها را سال‌ها پیش کسانی نهادند که امروز مدعی هستند.

منبع:
مصاحبه نگارنده با احمد توکلی؛ مهر ۱۳۹۸
خاطرات هاشمی سال۷۲، ص۱۴۹