ترتیل سوره الرحمن – یوسف کالو

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل دانلود ترتیل سوره الرحمن – یوسف کالو32.77 مگابایت
موضوع: 
سوره الرحمن مجموعه ای از نعمت های خداوند در دنیا و آخرت را برمی شمرد و به عبارتی، این سوره بیانگر صفت رحمانیت خداوند است.

ترتیل سوره الرحمن – یوسف کالو

ذکر مجموعه ای از نعمت های خداوند در دنیا و آخرت را با هم دیگه در ترتیل سوره الرحمن با صدای دلنشین و ماندگار قاری قرآن یوسف کالو به مدت 09:54 بشنویم.

محتوای سوره الرحمن

سوره الرحمن مجموعه ای از نعمت های خداوند در دنیا و آخرت را برمی شمرد و به عبارتی، این سوره بیانگر صفت رحمانیت خداوند است.[مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۴ش، ج۲۳، ص۹۶] مطالب مطرح شده در این سوره را می توان به سه بخش کلی تقسیم کرد:

۱. نعمت های دنیای: اشاره به برخی نعمت ها مثل تعلیم قرآن کریم، آفرینش انسان و جن، آفرینش گیاهان و درختان، آفرینش آسمان، حاکمیت قوانین، آفرینش زمین با ویژگی هایش، خلقت میوه ها، خلقت گل ها و گیاهان معطر؛ تلاقی دریای شور و شیرین و نعمت های موجود در دریا (آیات ۱ تا ۳۰).
۲. برپایی قیامت: اشاره به فروپاشی نظام های دنیایی و برپایی قیامت، ویژگی هایی از قیامت، چگونگى حساب، كيفر و مجازات (آیات ۳۱ تا ۳۰).
۳. نعمت های اُخرَوی: پس از اشاره ای کوتاه به عذاب  جهنمیان، نعمت های نیکوکاران شمرده شده است. مهم ترین نعمت های بهشتی که به آنها اشاره شده است: باغ ها، چشمه ‏ها، میوه ‏ها، همسران زیبا و باوفا (آیات ۳۱ تا ۷۸).[مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۱۳۷۴ش، ج۲۳، ص۹۱]

منظور از دو دریا و لؤلؤ و مرجان

در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است منظور از دو دریا در آیه «مَرَ‌جَ الْبَحْرَ‌يْنِ يَلْتَقِيَانِ بَيْنَهُمَا بَرْ‌زَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ: دو دريا را به گونه‌ اى‌ روان كرد كه‌ با هم برخورد كنند. ميان آن دو، حد فاصلى است كه به هم تجاوز نمی‌ كنند»،[آیه ۱۹ و ۲۰علی (علیه السلام) و فاطمه (علیها السلام) و منظور از لؤلؤ و مرجان در «يَخْرُ‌جُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْ‌جَانُ: از هر دو دريا مرواريد و مرجان برآيد»[آیه ۲۲] نیز امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) است.[قمی، تفسیر قمی، ۱۳۶۷ش، ج ۲، ص ۳۴۴] این تفسیر در آثار مفسران شیعه از جمله مجمع البیان طبرسی و مفسران سنی نظیر تفسیر الدرالمنثور سیوطی آمده است.[طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، آستان قدس رضوی، ج۲۴، ص۷۸؛ سیوطی، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ۱۴۰۴ق، ج۶، ص۱۴۲و ۱۴۳]

ترتیل سوره الرحمن – یوسف کالو

مطالب مرتبط با سوره الرحمن :

سوره الرحمن؛ عروس قرآن

تلاوت سوره الرحمن - استاد شعبان عبدالعزیز صیاد

کلیپ / تلاوت سوره الرحمن - استاد مصطفی اسماعیل

پدیدآورنده: 
Share