خواص قارچ گانودرما / قارچ جاودانگی چیست؟

قارچ گانودرما (Ganoderma) یا قارچ جاودانگی
قارچ گانودرما (Ganoderma) یا قارچ جاودانگی که در چین “لینگ زی”، در ژاپن “ری شی” و در کره “یونگ زهی” نام دارد به گروهی از قارچ ها گفته می شود که باعث در هم شکستن چوب می شود و در طبیعت روی برخی گونه های درختی، پوسیدگی های سفیدرنگ ایجاد می کند.

خواص قارچ گانودرما / قارچ جاودانگی چیست؟

قارچ گانودرما (Ganoderma) یا قارچ جاودانگی که در چین “لینگ زی”، در ژاپن “ری شی” و در کره “یونگ زهی” نام دارد به گروهی از قارچ ها گفته می شود که باعث در هم شکستن چوب می شود و در طبیعت روی برخی گونه های درختی، پوسیدگی های سفیدرنگ ایجاد می کند.

نوع خاصی از قارچ گانودرما برای درمان انواع مختلف بیماری ها از آنفولانزا گرفته تا سرطان استفاده می شود. برخی این قارچ را برای خاصیت ضدالتهابی آن مصرف می کنند. قارچ جاودانگی در رده غذاهای پرخاصیت و مغذی دسته بندی می شود و کشف خاصیت درمانی آن به یک صد سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد.

قارچ گانودرما یا قارچ ری شی در حال حاضر در طب سنتی چینی نیز مصرف دارویی دارد. چینی ها معتقدند که این قارچ نماد زندگی شاد، شانس، سلامتی و طول عمر و جاودانگی است. در طب سنتی از این قارچ برای درمان بی خوابی، تنگی نفس، تقویت حافظه، بیماری های کلیه و کبد، ورم مفاصل و آسم استفاده می شود.

مطالعات علمی در رابطه با خواص این قارچ نشان می دهند که این قارچ برای تقویت سیستم ایمنی بدنِ افرادی که دارای بیماری هستند، بسیار مفید است. شاید برای تان جالب باشد بدانید تجارت قارچ گانودرما یا قارچ ری شی دارای بازار جهانی بالغ بر ۲ میلیارد دلار است؛ یعنی چیزی حدود ۲ درصد از میزان کُل فروش مواد غذایی در سراسر جهان.

قارچ جاودانگی چیست و چه خواصی دارد؟

این قارچ بو و طعم دلپذیری ندارد و خام آن قابل خوردن نیست. در کشورهای مختلف به غیر از چین، ژاپن و کره این قارچ به صورت ترکیب با خوردنی ها یا دم نوش های مختلف به خصوص قهوه وجود دارد.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف عصاره قارچ ری شی روزانه به مدت ۱۲ ماه، باعث کاهش تعداد تومور در افراد مبتلا به آدنوم های کولورکتال می شود؛ همچنین در مقاله ای که توسط مؤسسه کاکرین منتشرشده، تاثیرات مثبتی در اثر استفاده از این قارچ به صورت جانبی برای کمک به روش های معمول درمان سرطان دیده شده است.

برخی تحقیقات علمی نیز ثابت کرده اند که مصرف یک محصول خاص قارچ ری شی (گانوپُلی) روزانه به مدت ۱۲ هفته باعث کاهش میزان هموگلوبین می شود، اما میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش نمی دهد.

جالب است بدانید، ریشی به صورت تازه یا به شکل خشک برای استفاده در غذا و همچنین به شکل کپسول، قرص یا عصاره موجود است. میزان مصرف درمانی قارچ گانودرما برای حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز مشکل،۲ و نیم گرم در روز است که در ۴ وعده با شکم خالی مصرف می شود.

منبع: forbes به نقل از روزیاتو

قارچ گانودرما (Ganoderma) , قارچ جاودانگی , لینگ زی , ری شی , یونگ زهی

نظر مخالفین ادعای فوق:

اما با وجود این توضیحات برخی دیگر نیز معتقدند که قارچ گانودرما هیچ مجوز دارویی ندارد و اکثر ادعاهای مطرح شده مبنی بر دارویی بودن این قارچ کذب است.
تنها مجوز دریافتی از اداره غذای سازمان غذا و داروست و تاثیرات درمانی مطرح شده درباره گانودرما تایید شده نیست.
توصیه می‌شود از مصرف این قارچ در دوره بارداری و شیردهی اجتناب شود.
مصرف مقدار زیاد این قارچ خطر خونریزی را در افراد با اختلالات خونریزی دهنده افزایش می‌دهد، همچنین از مصرف آن در افراد با فشار خون خیلی پایین بهتر است اجتناب شود.
مصرف همزمان قارچ گانودرما با داروهای ضد فشارخون نیز تداخل دارد. داروهای ضد انعقاد خون هم با گانودرما تداخل دارند و از مصرف همزمان آنها باید اجتناب شود.

به یاد داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوما ایمن نیستند و میزان مصرف آن‌ها بسیار مهم است.

/پایان بحث

 

دسترسی سریع به:

Share