شب و روز مبعث ؛ قله ماه رجب و از شبهای قدر / استاد فیاض بخش

دریافت ویدئو
شب و روز مبعث ؛ قله ماه رجب و از شبهای قدر در بیانات استاد فیاض بخش

شب و روز مبعث ؛ قله ماه رجب و از شبهای قدر / استاد فیاض بخش

شب ۲۷ رجب از لیالی قدر است

نکته بسیار جالب و عجیب درباره شب و روز مبعث حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله)، آنست که این شب و روز تعلق ویژه به امیرالمومنین علی (علیه السلام) دارد.

عجیب تر آنکه اهل معنا مانند مرحوم میرزا جوادآقا ملکی تبریزی در المراقبات و جناب سید در اقبال الاعمال و شیخ عباس در مفاتیح می فرمایند که توصیه شده در این شب به حرم حضرت امیر (علیه السلام) مشرف شوید و شفای بیماران خود را از مولا بگیرید.

شب مبعث؛ شب تجلی اعظم!

با تأمل در ادعیه وارده در شب مبعث، میتوان به گوشه ای از عظمت این شب پی برد.

جناب شیخ عباس قمی (رحمه الله) در مفاتیح ذیل اعمال این شب این دعا را آورده که: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّي الْأَعْظَمِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَ الْمُرْسَلِ الْمُكَرَّمِ...»

ملاحظه میکنید که صحبت از «تجلی اعظم» است؛ که خدایا من تو را به تجلی اعظم این شب قسم می دهم. اما این معنا صرفا اشاره وار و در هاله ای از ابهام در دعا ذکر شده. 

برای فهم معنای تجلی اعظم به فراز دیگری از دعا مراجعه میکنیم که میفرماید: «اللَّهُمَّ وَ هَذَا رَجَبٌ الْمُكَرَّمُ الَّذِي أَكْرَمْتَنَا بِهِ أَوَّلُ أَشْهُرِ الْحُرُمِ أَكْرَمْتَنَا بِهِ مِنْ بَيْنِ الْأُمَمِ فَلَكَ الْحَمْدُ يَا ذَا الْجُودِ وَ الْكَرَمِ فَأَسْأَلُكَ بِهِ وَ بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَجَلِّ الْأَكْرَمِ...»

گفتیم که رجب ماه حضرت امیر (علیه السلام) از یک سو و ماه خداوند از سوی دیگر است. هم در براهین عقلی اثبات شده و هم در روایات اهل بیت (علیهم السلام) آمده که جلوه انسیِ حقیقت توحید، کلمه ولایت است و کسی که میخواهد به توحید وارد شود، باید مراتب ولایت را طی کند.

به تعبیر مرحوم استاد سعادت پرور (رحمه الله)، اینکه لفظ «اعظم» در دعا سه بار تکرار شده، تبیین معنای تجلی اعظم است و این شب، عرصه تجلی تام و تما پروردگار است. 

آن تجلی که باید در شب قدر برای ما اتفاق بیفتد، در این شب برای رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) و ائمه هدی (علیهم السلام) و اولیای الهی اتفاق افتاد که همانا ظهور اسم اعظم است.

کسی جز صاحب ولایت، لیاقت درک آن اسم را به طور تام ندارد؛ چرا که در فراز بعد میفرماید: «الَّذِي خَلَقْتَهُ فَاسْتَقَرَّ فِي ظِلِّكَ فَلا يَخْرُجُ مِنْكَ إِلَى غَيْرِكَ...» یعنی جایگاه اسم اعظم در ظل عرش است و مراتب مادون تحمل پذیرش آن را ندارد. 

اگر ما تحمل و ظرفیت درک این اسم اعظم را نداریم، بیایید لااقل به گونه ای عمل کنیم که همچون آن پیرزن خود را در صف خریداران یوسف (علیه السلام) جا بزنیم...

توصیه های عملی برای شب و روز مبعث

1. اگر می توانید روز مبعث را روزه بگیرید. در روایات است که روزه آن معادل هفتاد سال است و مبعث یکی از ۴ روز ممتاز سال برای روزه است.

2. شب مبعث را بسیار غنیمت بشمارید که این شب، مقدمه شب قدر بعدی یعنی شب نیمه شعبان است. برای درک آن شب، باید از شب مبعث شروع کرد.

3. این شب، هنگام تضرع به درگاه اهل بیت (علیهم السلام) است و چه بهتر که با تحفه ای به پیشگاه ائمه (علیهم السلام) برسیم. لذا بنده توصیه میکنم که با هدیه ای از جانب حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) به محضر حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) توسل کنیم:
به این صورت که ۴ رکعت نماز حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) را که ایشان علاقه خاصی به این نماز دارند به نیابت از حضرت صدیقه طاهره بخوانیم و به جناب حضرت امیر (علیه السلام) و یا حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) و یا هر دوی این بزرگواران هدیه کنیم و عرضه بداریم که اگر من قابلیت و ظرفیت این هدیه را دارم، شما به بنده عنایتی بفرمایید.
اين نماز چهار ركعت است: در هر ركعت يك بار سوره «حمد» و پنجاه بار «قل هو اللّه احد» و بعد از نماز تسبیحات خاص ایشان را که در مفاتیح است ذکر کنید.

4.  این شب، شب شفای از بیماری هاست و مرحوم شیخ عباس در مفاتیج روایات عجیبی از عنایات امیرالمؤمنین (علیه السلام) ذکر نموده. لذا تعجب نکنید اگر حضرت در این شب عنایت ویژه ای نیز بر ما بکنند.
بیایید ما هم به سنت حضرات ائمه (علیهم السلام) گله عاشقانه به درگاه حضرت امیر (علیه السلام) داشته باشیم که شما در این شب، بیماران بسیاری را شفا میدهید، پس عنایت بفرمایید و قلب بیمار ما را نیز شفا دهید.

5.  در این شب ها دعا برای یکدیگر را فراموش نکنید که دعا در حق دیگران،‌ ابتدائاً در حق خود داعی اجابت می گردد و در سیره حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) است که از شب تا صبح فقط برای دیگران دعا می فرمودند.

شب و روز مبعث ؛ قله ماه رجب و از شبهای قدر / استاد فیاض بخش

مطالب مرتبط :
عید مبعث - ویژه نامه مبعث پیامبر رحمت
میلاد حضرت محمد ﷺ - ویژه نامه خاتم الانبیاء/17 ربیع الاول
رحلت پیامبر اکرم ﷺ - ویژه نامه شهادت پیامبر رحمت ﷺ

Share