استانداردهای W3C چیست؟

كنسرسيوم شبكه جهاني وب (World Wide Web Consortium – W3C) انجمني است كه شركتها و سازمان هاي عضو آن به بحث و گفتگو بر روي استانداردها و فناوري هاي وب مي پردازند. W3C استانداردهاي عملي را توسعه مي دهد تا منجر به بهبود قابليت محصولات و فناوري هاي وب شود. اعضا و كارشناسان دعوت شده در اين انجمن، نظريه هاي خود را مطرح مي نمايند. پس از آن موافقت سازمان هائي كه نرم افزارهاي وب توليد مي كنند را كسب مي نمايند و پيش نويس هائي را ايجاد مي كنند. سپس اين پيش نويس ها به اعضاي W3C فرستاده مي شوند تا مورد تصويب رسمي قرار بگيرند. در حال حاضر حدود 450 شركت و سازمان عضو اين انجمن مي باشند.

استفاده از استانداردهاي تصويب شده W3C مزايايی را به دنبال خواهد داشت که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

1. قابل مشاهده در مرورگرهای متداول: 
به صفحاتی که قوانین W3C را رعایت می نمایند، استاندارد W3C داده می شود. در صورت اعمال این قوانین در صفحات وب، این صفحات، بدون مشکل در اکثر مرورگرهای متداول قابل مشاهده خواهند بود. این نکته از این جهت حائز اهمیت می باشد که کاربران مختلف از مرورگرهای مختلف استفاده می نمایند و به این ترتیب در صورت عدم رعایت استانداردهای کد نویسی، ممکن است در طراحی یا ظاهر صفحات اختلال ایجاد شود و به این ترتیب کاربران قادر به مشاهده صفحه به صورت صحیح نباشند و این امر به مرور زمان باعث کاهش آمار بازدید از سایت می شود

2. توجه بیشتر موتورهای جستجو:
این احتمال وجود دارد که در صورت رعایت نکردن استاندارد W3C موتورهای جستجو به درستی سایت را بررسی نکنند و برای بررسی محتوای سایت با مشکلاتی مواجه شوند. در صورتی که با رعایت استانداردهای W3C، مورد توجه موتورهای جستجو قرار خواهد گرفت و در نتیجه رنکینگ بهتری در نتایج جستجوها خواهد داشت.

3. صرفه جویی در هزینه: 
با توجه به تحقیقاتی که در زمینه افزایش رنکینگ سایت در موتورهای جستجو از طریق رعایت استانداردهای W3C صورت گرفته است، این احتمال داده می شود که در صورت رعایت استانداردهای W3C در HTML وCSS رنکینگ سایت در نتایج موتورهای جستجو افزایش پیدا کند. داشتن رنکینگ بالاتر در نتایج موتورهای جستجو، بهترین شیوه تبلیغ است که هزینه ای ندارد و به این ترتیب نیازی به استفاده از تبلیغات موتورهای جستجو و پرداخت هزینه برای آن نخواهید داشت. بنابراین صرفه جویی در هزینه ها را در پی خواهد داشت.

با توجه به آنچه گفته شد استانداردهای W3C یکی از موارد مهمی هستند که لازم است به آنها توجه ویژه ای شود؛ اما متاسفانه غالب وب سایت ها به آنها اهمیتی نمی دهند. امروزه با افزایش تعداد مرورگرها لازم است تا استانداردی در کدنویسی ها رعایت شود که موجب نمایش صحیح کدها در کلیه مرورگرها می شود. به این ترتیب در صورتی که کدهای نوشته شده استاندارد و معتبر نباشند، در صورت عدم نمایش صحیح آن ها در یک مرورگر مقصر خود شما هستید.

استانداردهای W3C چیست؟

استاندارد W3C در CSS

CSS یک زبان سبک بندی است که برای طرح بندی صفحه HTML بکار می رود. کنسرسیوم جهانی وب یا همان W3C به منظور کمک به طراحان و توسعه دهندگان وب و سهولت اعتبار سنجی CSS، یک سرویس رایگان (CSS Validator) ارائه داده است که ابزاری ارزشمند برای توسعه دهندگان وب می باشد. CSS Validator فایل CSS را بررسی می نماید و آن را با استاندارد های CSS مقایسه می کند تا خطاها و اشتباهات احتمالی و یا کاربردهای نادرست را شناسایی نماید. جهت اعتبار سنجی فایل های CSS می توانید به آدرس http://jigsaw.w3.org مراجعه نمایید.

نسخه های مختلف استاندارد CSS:

• CSS 1:

این نسخه اولین نسخه از CSS است که توسط W3C هم مورد تایید بوده است اما در حال حاضر W3C دیگر این نسخه را پیشنهاد نمی کند.

• CSS 2: 

دومین نسخه از CSS است که قابلیت های بیشتری نسبت به نسخه 1 دارد و توسط W3C مورد تایید است اما استفاده از این نسخه نیز دیگر توسط این سازمان توصیه نمی شود.

• CSS 2.1: 

در این نسخه در واقع مشکلات زیادی از CSS2 رفع شده است و به بیان دیگر در جهت تکمیل CSS2 منتشر شده است. با وجود انتشار نسخه های دیگر CSS، این نسخه همچنان مورد تایید و توصیه کنسرسیوم شبکه جهانی وب (W3C) می باشد.

• CSS 3:

این نسخه دارای ساختاری ماژولار است که هر ماژول امکانات خاصی را به آن اضافه می نماید.

• CSS 4:

نسخه چهارم CSS است که با امکانات ویژه ای که دارد، پیش بینی می شود بزودی به عنوان ابزاری رایج در طراحی صفحات استفاده شود.

استانداردهای W3C چیست؟

استاندارد W3C در HTML, XHTML

غالب صفحات موجود در وب با زبان HTML ایجاد شده اند که جهت ساختاربندی اطلاعات صفحه و قرار دادن لینک ها و... بکار می رود. کنسرسیوم جهانی وب استانداردی را برای کدهای HTML نیز در نظر گرفته است. جهت بررسی کدهایHTML (HTML Validator ) می توانید به آدرس http://validator.w3.org مراجعه نمایید. همچنین جهت بررسی رعایت استاندارد W3C در وب سایت خود می توانید از امکانات در نظر گرفته شده در برخی مرورگرها و یا افزونه (Plug-in) های ارائه شده برای برخی از آنها (مثل Firefox) استفاده نمایید. 

سندهای مختلف HTML :
HTML 4.01 Strict:

در این ورژن، مرورگرها از استاندارد فایل strict.dtd پیروی می کنند که طبق قوانین آن استفاده از Cascading Style Sheets - CSS و برخی تگ های HTML مجاز نمی باشد. در این نسخه از HTML بر روی تگها و استاندارد بودن استفاده از آنها حساسیت بسیار زیادی وجود دارد و از تگهایی مانند <font> و <frame> پشتیبانی نمی کند.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN "34http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

HTML 4.01 Transitional:

این نسخه از HTML نسبت به نسخه قبل محدودیت کمتری دارد و برای اغلب مرورگرها مناسب می باشد. نوشتن اسناد به این سبک بسیار ساده و متداول است. در این نسخه می توانید از کلیه تگهای HTML مانند تگ های ایجاد کننده استایل (مانند color،background و...) با خیال آسوده استفاده نمائید. اما بهتر است تا آنجا که می توانید از CSS (سی اس اس) به جای استایل HTML استفاده کنید. این نسخه از HTML برای استفاده در مرورگرهای قدیمی که از CSS پشتیبانی نمی کنند، مناسب است.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "34http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

HTML 4.01 Frameset:

این نسخه مشابه نسخه ذکر شده قبلی است، با این تفاوت که این نسخه از HTML مخصوص اسنادی است که در آن از تگ Frameset استفاده شده است.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "34http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd ">

نکته: ورژن جدید تری از زبان HTML با نام HTML 5.0 ارائه شده است که به دلیل آشنایی محدود طراحان و توسعه دهندگان وب با آن و پشتیبانی تعداد معدودی از مرورگرها استفاده از آن هنوز متداول نشده است و W3C Validator آن در نسخه آزمایشی (Experimental) قرار دارد. 

Share

بهینه سازی کدنویسی html و css سایت w3c validation

یکی از نکات سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و بخصوص گوگل بهینه بودن و یا در اصطلاح ولید بودن کدهای html و css قالب سایت است ، معمولا خطاهای موجود در کدنویسی سایت به دلیل رعایت نکردن اصول و استانداردهای تعیین شده از طرف کنسرسیوم جهانی وب w3c توسط کدنویس و برنامه نویس سایت بوجود می آید از شایع ترین خطاها می توان مواردی مانند : نبستن تگهای سایت و یا استفاده از روش غیر استاندارد برای بستن تگی خاص ، به کار نبردن تگ alt در تصاویر ، استفاده از تگهای نامتعارف و منقضی شده و … را نام برد.

بهینه سازی کدنویسی html و css سایت w3c validation

 

جهت بررسی معتبر بودن کدهای وب سایت تان می توانید با مراجعه به سایت w3.org و استفاده از بخش Markup Validation Service برای بررسی html سایت و همچنین مراجعه به ادرس CSS Validation Service برای بررسی و اعتبار سنجی css سایت اقدام کنید با وارد کردن آدرس سایت در فیلد موجود اگر کدنویسی قالب مشکلی نداشته باشد با عبارت passed در html و با عبارت no error found در css مواجه می شوید اما در صورت داشتن خطا تعداد خطاها و محل وقوع خطا نمایش داده شده و راهکاری برای رفع آن نیز پیشنهاد می شود ، اگر سایت تان به هر دلیل دارای خطای کدنویسی می باشد گروه روناک وب آمادگی رفع خطاها و ولید کردن سایت تان را دارا می باشد جهت سفارش می توانید از فرم تماس باما استفاده نمایید.