خبر شهادت مسلم و برخورد امام حسین(علیه السلام)

شهید مطهری
حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام

حسین بن علی(علیه السلام) در یكی از منازل میان راه، خبر شهادت این سه یار وفادار خویش را شنید. 
شهادت مسلم بن عقیل، هانی بن عروه و عبدالله یقطر، امام را ناراحت كرد و امام فرمود: «انا لله و انا الیه راجعون » و اشك در چشمانش حلقه زد. چندین بار، برای مسلم و هانی از خداوند رحمت طلبید و گفت: «خدایا برای ما و پیروانمان منزلتی والا قرار بده و ما را در قرارگاه رحمت خویش جمع گردان، كه تو بر هر چیز، توانایی!» آن گاه نامه ای را كه محتوایش گزارش شهادت آنان و دگرگونی اوضاع كوفه بود بیرون آورد و برای همراهان خود، خواند و گفت: هر كس از شما می خواهد برگردد، برگردد، از جانب ما بر عهده او پیمان و عهدی نیست...
صاحب لسان الغيب مى گويد: بعضى از مورخين نقل كرده اند امام حسين عليه السلام كه چيزى را از اصحاب خودش پنهان نمى كرد،بعد از شنيدن اين خبر مى بايست به خيمه زنها و بچه ها برود و خبر شهادت مسلم را به آنها بدهد، در حالى كه در ميان آنها خانواده مسلم هست، بچه هاى كوچك مسلم هستند، برادران كوچك مسلم هستند، خواهر و بعضى از دختر عموها و كسان مسلم هستند. 
حالا ابا عبد الله به چه شكل به آنها اطلاع بدهد؟ مسلم دختر كوچكى داشت. امام حسين وقتى كه نشست او را صدا كرد،فرمود:بگوييد بيايد.
دختر مسلم را آوردند.او را روى زانوى خودش نشاند و شروع كرد به نوازش كردن. دخترك زيرك و باهوش بود،ديد كه اين نوازش يك نوازش فوق العاده است،پدرانه است،لذا عرض كرد:يا ابا عبد الله! يا بن رسول الله! اگر پدرم بميرد چقدر..... ؟ اباعبد الله متاثر شد، فرمود: دختركم! من به جاى پدرت هستم. بعد از او من جاى پدرت را مى گيرم. صداى گريه از خاندان ابا عبد الله بلند شد.
ابا عبد الله رو كرد به فرزندان عقيل و فرمود: اولاد عقيل! شما يك مسلم داديد كافى است، از بنى عقيل يك مسلم كافى است، شما اگر مى خواهيد برگرديد،بر گرديد.عرض كردند: يا ابا عبد الله! يابن رسول الله! ما تا حالا كه مسلمى را شهيد نداده بوديم در ركاب تو بوديم،حالا كه طلبكار خون مسلم هستيم رها كنيم؟ ابدا، ما هم در خدمت شما خواهيم بود تا همان سرنوشتى كه نصيب مسلم شد نصيب ما هم بشود.

مزار با شکوه:
آرامگاه حضرت مسلم(علیه السلام)، این شخصیت والا مقام در بیرون باروی مسجد كوفه و در سمت جنوب شرقی آن قراردارد كه به وسیله راهرو كوتاهی از مسجد می توان به درون صحن آن قدم نهاد. 
حرم حضرت مسلم(علیه السلام) فضای وسیعی در شرق مسجد كوفه را در بر گرفته و از گنبد طلایی بزرگ و چندین رواق و شبستان و ایوان تشكیل شده است و در برابر حرم حضرت مسلم و در سمت شمالی صحن او آرامگاه هانی بن عروه قرار دارد.

---------------------------------
منبع: مجموعه آثار ج 17 ص 328

 

Share