مباحثی پیرامون نقاط ضعف و قوت جبهه فرهنگی انقلاب

اولویت‌های کار تشکیلاتی:
حجت الاسلام پناهیان
طبیعتاً یکی از عواملی که می تواند فعالیت های تشکل های مردمی را رشد و ارتقا بدهد، افزایش معرفت و معنویت در درون این تشکل هاست.

بسم الله الرحمن الرحیم
ماهنامۀ حلقۀ وصل ـ ابراهیم خراسانی: حجت الاسلام علیرضا پناهیان همیشه حرف های تازه ای در موضوعات قدیمی و تکراری دارد. ابتکار او در انتخاب زاویه دید تازه و بدیع از موضوعات کلیشه ای و قدیمی، یکی از جذابیت های سخنرانی های اوست. لحن تازه و بیان جوان پسندش هم دلیل دیگری است که مخاطبانش او را دوست داشته باشند و پای حرف هایش بنشینند. با او در حاشیۀ هیأت شهدای گمنام که شب های جمعه در مسجد قهروردی های تهران برپا می شود سخن گفتیم. پناهیان ترویج روحیۀ مقاومت و مبارزه را اولویت اصلی فعالیت تشکل های فرهنگی می داند.
اگر تشکل ها به این ضروریات پایبند بودند، ...
حلقۀ وصل: از نظر شما نقاط ضعف و قوت جبهه فرهنگی انقلاب و فعالیت تشکل های مردمی در سال 92 چه چیزهایی بوده است؟ 
پناهیان: بگذارید دربارۀ چند ضرورت در فضای جبهه فرهنگی صحبت کنم. اگر تشکل ها به این ضروریات پایبند بودند، نقطۀ قوت آنهاست، در غیر این صورت، نقطه ضعف محسوب می شود.
[1. اولین رسالت هر تشکل: افزایش معرفت و معنویت خود اعضاء/ خودسازی]
طبیعتاً یکی از عواملی که می تواند فعالیت های تشکل های مردمی را رشد و ارتقا بدهد، افزایش معرفت و معنویت در درون این تشکل هاست. من نمی توانم کمبود چنین وضعیتی را یکی از نقاط ضعف بشمارم چون آمار دقیقی ندارم که وضعیت چگونه است، ولی به نظرم می رسد ما همیشه باید خودمان را در این باره مقصر بدانیم. یک تشکل مردمی، یک نهاد و کانون مردمی باید اولین رسالت خودش را این بداند که به خودسازی بپردازد. زمینۀ ارتقای معرفتی و معنوی اصحاب خودش و اطرافیانش را فراهم کند. این افراد در هر کاری که باشند، معرفت و معنویت شان در آن کارها بازتاب پیدا خواهد کرد. این یکی از موضوعات خیلی مهم است.
[2. «کار بدون اولویت» انجام ندهیم]
یکی دیگر از موضوعات مهم این است که ما باید با یک تفکر راهبردی برنامه ریزی کنیم. اصلاً کار غیرمفید یا مفید ولی بدون اولویت انجام ندهیم، براساس علاقه و استعداد و خیلی از این موضوعات کار نکنیم. بعضی وقت ها یک کار هست که دمِ دستمان است، بعضی وقت ها یک کار هست که به آن علاقه داریم. عیبی ندارد این جور کارها انجام بگیرد. کارهای خوب، همیشه برکاتی دارند ولی وقتی که ما کار دارای اولویت انجام بدهیم، کارهایی که موجب جریان سازی می شود، کارهایی که امروز وقتش است، آن وقت ثمره کارمان خیلی بیشتر خواهد شد. تشکل ها باید مدام با هم گفتگو کنند و در همه شهرها و محیط هایی که حضور دارند، مدام در تبادل نظر باشند تا بتوانند به کارهای دارای اولویت برسند.
[3. قدرت انعطاف داشته باشیم]
نکتۀ بعدی آنکه تشکل ها باید قدرت انعطاف داشته باشند. من تا دیروز این کار را انجام می دادم و در این موضوع کار می کردم، حالا موضوعم و شیوه ام را عوض کردم. چه طور ما از نهادهای دولتی انتظار پویایی داریم، آن وقت یک کانون فرهنگی و یک تشکل مردم نهاد را می بینیم که به خاطر نداشتن انعطاف، دچار ایستایی می شود و پویایی ندارد.
اولویت های امروز جبهه فعالان فرهنگی و تشکل های فرهنگی چیست؟
حلقۀ وصل: به نظر شما اولویت هایی را که چه خود جبهه و چه تشکل ها باید به سمتش بروند، چیست؟
پناهیان: یکی از اولویت ها پرداختن به جریان مقاومت در منطقه است. مظلومیت مقاومت و فعالیت های جدّی ای که به صورت مردمی در منطقه دارد صورت می گیرد، زیاد است. عین زمان دفاع مقدس خودمان، بسیجی وار، عاشقانه و غریبانه در خط مقدم مقاومت در چند جبهه دارد جان فشانی صورت می گیرد. متأسفانه مردم ما از آنها خیلی خبر ندارند. نباید همۀ کار را به رسانۀ ملی واگذار کنیم. بالاخره رسانۀ ملی هم محدودیت خاص خودش را دارد. بعضی از حرف ها هست که ممکن است یکبار در رسانۀ ملی بیاید ولی طنینش را ما باید صدبار در جامعه تکرار کنیم، نمایشگاه های متعدد بزنیم، مراسم بگیریم.
در دوران دفاع مقدس، یکی از عوامل ارتباط مردم با دفاع مقدس، برگذاری جلسات دعا برای رزمندگان بود. خب الآن ما چرا نباید برای کسانی که در خط مقدم مقاومت غریبانه نبرد می کنند، دعا کنیم. این روشنگری ها وقتی صورت نگیرد مردم را دچار رخوت می کند، مردم احساس مظلومیت را پیدا نخواهند کرد. می دانید اگر احساس مظلومیت نکنیم، سر غنیمت باید بجنگیم. تنگه را رها می کنیم و فکر می کنیم جنگ تمام شده و حالا نوبت تقسیم غنائم است. نه! هنوز جنگ ادامه دارد. یکی از اولویت هایی که باید کار کنیم این است که تک تک شهدای مقاومت در بحرین و یمن و سوریه و عراق را نباید از دست بدهیم. بمبی در عراق منفجر می شود و هفتاد نفر شهید می شوند. باید از آنها خاطراتی تهیه کرد. برویم سراغشان در اینترنت، حتماً زمینه های ارتباطی و اطلاع رسانی وجود دارد. به گونه های مختلف اینها را تحلیل کنیم. باید تشکل های فعال فرهنگی مردم را خبردار کنند. نمی شود روی بعضی چیزها در رسانه های عمومی زیاد کار کرد. ما باید کار کنیم.
در خصوص دغدغه رهبری در زمینۀ «افزیش جمعیت» چه پیشنهادهایی برای «فعالان جبهۀ فرهنگی انقلاب » داریدحلقۀ وصل: با توجه به اینکه موضوع سبک زندگی و افزایش جمعیت یکی از دغدغه های رهبر انقلاب و حوزۀ فعالیت فعالان جبهۀ فرهنگی انقلاب بوده است، به نظر شما اتفاقات خوبی که در سال 92 افتاده و پیشنهادهایی که برای سال 93 می توان طرح کرد، چیست؟
پناهیان: بنده تصور می کنم اساساً تبلیغات و کار توجیهی و آموزشی روی موضوع تکثیر نسل، باید به صورت محفلی و محدود و غالباً توسط همین نهادهای مردمی انجام بگیرد؛ به افراد شایسته و نیروهای متدین و انقلابی تأکید شود وآن ها به قدر کافی توجیه شوند. این روش درست است. در واقع اینجا یک جبهه است مثل همه جا که نیروهای انقلابی در خط مقدم دارند فعالیت می کنند الآن باید این اتفاق در اینجا بیفتد.
حتی انگیزۀ ازدواج باید تکثیر نسل باشد، کما اینکه در روایات ما هم هست. اما متأسفانه غالب انگیزه های ازدواج، خودخواهانه است. می گوید من با کسی ازدواج کنم که رشد کنم، با کسی باشم که راحت باشم، با کسی باشم که به او افتخار کنم، با کسی که بتوانم تحصیلاتم را ادامه بدهم. یعنی موضوع «من» است و از این زاویه سراغ ازدواج می روند. به همین دلیل سختگیری ها بیشتر می شود و بعداً ناراحتی ها هم بیشتر می شود. غرض این است که واقعاً نسل خوبی را به آینده تحویل دهیم. ازدواج ها زودتر و سهل گیرانه تر شود و اختلاف ها کاهش پیدا کند. باید در این موضوع حسابی بین مؤمنین کار کرد.
پیشنهاد شما برای تعامل تشکل های فرهنگی با دولت و مسأله سیاست چیست؟
حلقۀ وصل: یکی از برنامه های مهم تشکل های فرهنگی، تعامل منطقی با دولت و مسألۀ سیاست است. پیشنهاد شما برای سال 93 در برخورد با این قضیه چیست؟
پناهیان: بالأخره دولت جدید در حال شکل گیری است و امتحان های خودش را تازه شروع کرده و طبیعتاً نیروهای انقلابی با نجابتی که از رهبر عزیز انقلاب به ارث برده اند، دارند همراهی می کنند؛ ولی همیشه هوشیاری و نگاه نقادانه داشتن برای دولت ها یک کمک و یک نصرت است. ما نباید در عرصۀ سیاست، تعارف داشته باشیم. باید از اینکه صحنۀ سیاست، عرصۀ سیاست بازی و سیاسی کاری شود، جلوگیری کنیم. واقعاً جناح بندی هایی که تا الآن صورت گرفته نه واقعی بوده و نه مفید. باید فراتر از این جناح بندی های مرسوم، کانون ها و افراد بیایند در عرصۀ سیاسی نظر بدهند. آداب نظر دادن و انتقاد کردن را هم باید رعایت کنند. رویکرد دوستانه هم باید داشته باشند ولی اجازه ندهند تا هر کسی حرفی زد، او را متهم کنند به فلان جناح. سدها را بشکنیم. مردم ما اکثراً اهل هیچ جناحی نیستند. نیروهای انقلابی غالباً خودشان را به هیچ جناحی متعلق نمی دادند. جناح یعنی چه؟! فضای سیاسی را باید از سیاسی بازی تعالی بخشید و تطهیر کرد تا بشود در چنین فضایی به ارتقای سیاست در کشور اقدام کرد. ارتقای سیاست موجب موفقیت در عرصه های سیاسی می شود.
--------------------
منبع:
ماهنامۀ فرهنگی تشکیلاتی حلقۀ وصل- شمارۀ دوازدهم-اسفند92 و فرودین 93- صص 28 و 29

Share