از این اظهارات قاطعانه نباید دور شویم

سخنرانی رئیس‌ جمهور ایران در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در رسانه‌های خارجی بازتاب داشت.

رئیس‌ جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل

به گزارش ضیاءالصالحین به نقل از جماران، شبکه های خبری از جمله رویترز و سی ان ان با قطع برنامه های عادی خود، سخنرانی رئیس جمهور ایران را به طور زنده پخش کردند. دیگر رسانه‌ های جهان نیز بخش هایی از سخنرانی «حسن روحانی» در مجمع عمومی سازمان ملل را بازتاب دادند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد روحانی هشدار داد اگر توافق هسته ای به دست «نااهلان عرصه سیاست» از بین برود، مایه تاسف خواهد بود و دنیا فرصت بزرگی را از دست خواهد داد.

رئیس ‌جمهور روحانی در سازمان ملل یادآور شد که ظرفیت‌ های ایران، شامل موشک‌ هایش تنها برای دفاع و حفظ ثبات و امنیت منطقه است.

وی در ادامه تاکید کرد که انتخاب استراتژیک ایران برای دستیابی به رشد پایدار و روزافزون تعامل جهانی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد رئیس جمهور ایران سخنان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را «جاهلانه، زشت و کینه ‌توزانه» توصیف کرد که در شان مطرح شدن در سازمان ملل نبوده است.

وی همچنین گفت که واشنگتن با نقض تعهدات بین ‌المللی خود، تنها به اعتبار خود آسیب می ‌زند و اعتماد ملت‌ ها و دولت‌ ها نسبت به هرگونه مذاکرات و تعهدات آینده خود را از دست می ‌دهد.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد: رئیس ‌جمهور ایران روز چهارشنبه با تاکید بر اینکه ایران به توافق هسته‌ ای پایبند است، هشدار داد که دولت جدید آمریکا با پیمان‌ شکنی و نقض تعهدات بین ‌المللی، تنها خودش را منزوی خواهد کرد.

وی که یک روز پس از حمله شدید «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهور آمریکا به توافق هسته ‌ای سخن می ‌گفت، تاکید کرد که سرنوشت این توافق به دست دو یا سه کشور تعیین خواهد شد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز در گزارشی نوشت: رئیس ‌جمهور ایران ترامپ را «یک تازه ‌وارد شرور» به عرصه سیاست جهانی نامید.

رئیس ‌جمهور ایران گفت که این کشور خواهان یک جهان آرام و صلح جو است و اولین کشوری نخواهد بود که از توافق هسته ‌ای خارج می ‌شود اما به نقض توافق از سوی هر یک از طرفین به درستی پاسخ خواهد داد.

نیویورک تایمز نوشت حسن روحانی از توافق هسته ای تمجید، و ترامپ را تقبیح کرد.او تاکید کرد که ایران از این توافق تخلف نخواهد کرد.

لس آنجلس تایمز دیگر روزنامه آمریکایی نیز نوشت، روحانی گفت دولت جدید آمریکا با پیمان شکنی و نقض تعهدات بین المللی، فقط اعتبار جهانی خود را می ر‌شکند و اعتماد دولت‌ ها و ملت‌ ها نسبت به هر گونه مذاکره و تعهدات آینده خود را از دست می‌ دهد.

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد حسن روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت ایران تهدید را از جانب هیچ کس نمی ‌پذیرد.

رئیس ‌جمهور ایران گفت هر طرفی که بخواهد توافق هسته‌ ای را نقض کند، با قاطعیت با آن برخورد خواهیم کرد.

گاردین نوشت روحانی گفت: « به صراحت اعلام می ‌کنم که جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض می کند ولی در مواجهه با نقض آن عکس العمل متناسب و قاطع خواهد داشت. اگر این توافق به دست «نااهلان عرصه سیاست» از بین برود، مایه تأسف خواهد بود و دنیا فرصت بزرگی را از دست خواهد داد. ما ظلم را نمی ‌پسندیم و از مظلوم دفاع می‌ کنیم. ما تهدید نمی ‌کنیم و تهدید را از جانب هیچ کس نمی ‌پذیریم. نمی‌ شود یمن، سوریه، عراق، بحرین، افغانستان، میانمار، و در بسیاری مناطق دیگر در فقر و جنگ و درگیری زندگی کنند و عده ‌ای گمان کنند که می ‌توانند امنیت و رفاه و توسعه بلندمدت در کشورهای خود داشته ‌باشند.»

شبکه انگلیسی اسکای نیوز نیز گزارش داد روحانی اظهارات ترامپ را در مجمع عمومی سازمان ملل جاهلانه، زشت، کینه توزانه خواند.

روزنامه فایننشال تایمز نیز نوشت: رئیس ‌جمهور ایران با انتقاد از ترامپ، اظهارات وی در سازمان ملل را «زشت و کینه ‌توزانه» خواند.

رئیس‌ جمهور ایران تاکید کرد: توافق هسته ‌ای فقط به چند کشور تعلق ندارد و ایران به هرگونه نقض توافق از سوی هر یک از طرفین به شدت پاسخ خواهد داد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داد رئیس جمهور ایران اظهارات ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل را «جاهلانه، زشت، کینه توزانه» توصیف کرد.

رئیس ‌جمهور ایران گفت: توافق هسته‌ ای برای یک یا دو کشور نیست بلکه برای تمام جامعه بین ‌المللی است و این توافق نتیجه مذاکرات طولانی است.

شبکه راشا تودی گزارش داد روحانی اعلام کرد ایران در مواجهه با نقض برجام، عکس ‌العمل متناسب و قاطعانه ای خواهد داشت.

المانیتور هم نوشت: روحانی تصریح کرد که آمریکا با صرف صدها میلیارد دلار از دارایی ‌های ملت خود و ملت ‌های منطقه به جای اینکه به ثبات و امنیت کمک کند، موجب قتل و فقر و ویرانی و رشد تروریسم و افراطی ‌گری شده است.

العربیه گزارش داد رئیس ‌جمهور ایران در سازمان ملل اعلام کرد که اگر توافق هسته ‌ای نقض شود، با قاطعیت پاسخ خواهیم داد.

 

Share