رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان:: همه‌ ساله‌ غذای ۲۵ میلیون نفر در کشور دور ریخته می‌شود

به گزارش تسنیم، مجید موافق قدیری با بیان اینکه شاخص بهره وری در بخش کشاورزی کشور به ویژه در حوزه دامپروری تعریف چندانی ندارد، گفت: اتخاذ سیاست‌های کاهش میزان ضایعات می‌تواند نقش موثری در ارتقای میزان بهره وری از تولیدات این بخش داشته باشد.
رئیس‌انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان کشور با اعلام اینکه سالانه 35 درصد محصولات کشاورزی مملکت بصورت ضایعات از چرخه مصرف خارج می‌شود، افزود: این میزان دورریز غذای 25 میلیون نفر و در عین حال معادل 12/5 درصد درآمدهای نفتی مملکت است.
وی تاکید کرد: کاهش ضایعات، ارتقای شاخص بهره وری، افزایش کیفیت محصولات پروتئینی و کاهش هزینه تولید در صنعت دامپروری موجبات رشد سرانه مصرف مواد پروتئینی و سلامت جامعه را به همراه دارد.
موافق قدیری مصرف سالانه خوراک دام در ایران را 19 میلیون تن اعلام کرد و افزود: از این میزان نهاده زیر 30 درصد به روش صنعتی در کارخانجات خوراک دام و بقیه در واحدهای پرورش مرغداری، دامداری و آبزی پروری تولید می‌شود.
رئیس‌انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان یادآورشد: متاسفانه روش مزبور دیگر در دنیا کارایی ندارد و منسوخ شده است بنابراین می‌طلبد در این زمینه اقدامات جدی تری انجام شود.
وی گفت: در حال حاضر 60 درصد از مجموع واردات سه میلیارد دلاری نهاده‌های دامی کشور مربوط به ذرت است.
جام جم نیز در این زمینه گزارش داد: آمارهای رسمی فائو می‌گوید سفره ایرانی صاحب شهرت عجیبی است،‌ شهرت تلخی که عنوان می‌کند ایرانی‌ها در اسراف مواد غذایی اصلی در جهان رکورددار هستند. به طوری که به گفته کارشناسان از میزان دورریز تنها سه قلم از مواد غذایی اصلی این سفره‌ها در یک سال می‌شود به 380هزار جوان وام ازدواج داد! همین شب‌هایی که شاید به مراسم‌های افطاری دعوت هستید چشم‌چشم کنید و ببینید چقدر از مواد غذایی روانه سطل‌های زباله می‌شود چرا که سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد معتقد است شما 35درصد از مواد غذایی‌تان را در سال دور می‌ریزید.
 هرچند این داستان تلخ در رستوران‌ها و تالارها به چشم می‌خورد اما علی اصغر میرابراهیمی، رئیس‌صنف رستوران و سلف سرویس‌ها معتقد است که حالا چند سالی است دور ریز مواد غذایی در رستوران‌ها کاهش داشته است.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران هم درباره میزان ضایعات در کشور می‌گوید: از این 35 میلیون تن غذای دورریز 30 درصد مربوط به گندم و نان است، 25 درصد آن مربوط به میوه و سبزی است،‌10 درصد مربوط به برنج و 15 درصد آن مربوط به روغن است. این آمار را اگر با اعداد جهانی بسنجیم ما در سال 690 میلیون دلار اسراف در بخش گندم و نان، 140 میلیون دلار اسراف در برنج و 205 میلیون دلار اسراف در روغن داریم. با این حساب ما حدود یک میلیارد دلار در سال اسراف می‌کنیم آن هم تنها در سه قلم روغن و برنج و گندم. این رقم حدودا 3800 میلیارد تومان است! یعنی حدود یارانه یک ماه کل ایران، یعنی با این رقم می‌شود به 380 هزار جوان یا 190 هزار زوج وام ازدواج بدهیم!
 سیدمحسن طباطبایی‌مزدآبادی با تاکید بر این‌که در سطح جهان قریب به 870 میلیون نفر غذای کافی برای خوردن ندارند، عنوان می‌کند: فقر تغذیه‌ای در هر سال منجر به مرگ 6/2 میلیون کودک کمتر از 5 سال می‌شود که برابر با یک سوم جمعیت کودکان جهان است.
او می‌گوید: «در کنار آمار فائو، آمارهای رسمی خودمان را هم داریم؛ از جمله آمارهای مربوط به مرکز پژوهش‌های مجلس که دو سال پیش ارائه شد و بر اساس آن، میزان واردات محصولات غذایی در کشور با میزان ضایعات این محصولات برابری می‌کند. بر همین اساس تنها ضایعات نان، نزدیک به 3 میلیارد دلار هزینه به دولت تحمیل می‌کند.»

Share