مادران باید الگوی ورزش خانواده باشند:

انجمن‌ها: 

دکتر رخشانی، مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت
دکتر رخشانی در ادامه حرف هایش توضیح می دهد که: «تحرک بدنی تعاریف مختلفی دارد و سه نوع تحرک بدنی داریم: خفیف، متوسط و شدید یا قوی. در واقع ورزش فعالیت بدنی قوی یا شدید است و ما توقع نداریم که همه مردم ورزش کنند و حتما به سالن ورزشی بروند یا حتما یک رشته ورزشی را انتخاب کنند. آن چیزی که مدنظر است این است که هر فرد بتواند به طور روزانه 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط منظم و هدف مند داشته باشد و این تحرک بدنی باید به گونه ای باشد که فرد احساس کند ضربان قلب اش تندتر می زند و شروع به عرق کردن  کند.» دکتر رخشانی فعالیت های روزانه مثل فعالیت فکری، خرید کردن و خانه داری را جزو فعالیت  بدنی خفیف دسته بندی می کند و می گوید: «هدف از فعالیت بدنی مصرف کالری و قوی شدن عضلات بدن است و مشکل اصلی ما این است که مردم اطلاعات زیادی در مورد فیزیولوژی بدن شان ندارند. مردم باید بدانند سوخت و ساز بدن چگونه صورت می گیرد و بدن در روز به چه میزان کالری نیازمند است. با آگاهی از این موارد می توانند فعالیت بدنی مناسبی داشته باشند.» مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت تاکید می کند: «فعالیت بدنی از بروز بیماری های فشارخون، انواع سرطان ها، دیابت و چاقی پیشگیری می کند و به سلامت جسمی و روحی منجر می شود و احساس شادابی و اعتماد به نفس به فرد می دهد، بنابراین نباید کمبود امکانات و نبود وقت را بهانه ای برای نداشتن فعالیت بدنی ذکر کنیم و هر فرد می تواند با توجه به شرایط اش به طور متوسط روزانه نیم ساعت فعالیت بدنی متوسط داشته باشد و حتی می تواند این زمان را به دو تایم

15 دقیقه ای تقسیم کند.» دکتر رخشانی با بیان اینکه چاقی در زنان بیشتر از مردان است، تصریح می کند: «بسیاری از مشکلات عضلانی و دردهای مفاصل در زنان به دلیل بی تحرکی است و چاقی معضل دیگری است که در زنان بیشتر است و ارتباط مستقیمی با بی تحرکی دارد. این موضوع به تصورات زنان برمی گردد که فکر می کنند چون از صبح مشغول فعالیت روزانه خود هستند، نیازی به تحرک بدنی و یا ورزش ندارند.» وی نقش مادر خانواده را در ترویج فرهنگ ورزش بسیار مهم ذکر می کند: «مادر نقش مدیریتی اعضای خانواده را دارد و می تواند برای اعضای خانواده الگوی مناسبی در زمینه ورزش کردن باشد و آنها را به فعالیت بدنی تشویق کند. همان طور که مادر خانواده، از فرزندان اش در مورد خوردن غذا سوال می کند باید در مورد ورزش روزانه هم بپرسد و آنها را تشویق به این کار کند.»

رییس اداره آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت حرف هایش را این گونه به پایان می برد: «نیازی نیست که حتما هر فرد یک رشته ورزشی را انتخاب کند و یا حتما باید امکانات خاصی مثل پیاده روی اختصاصی و یا پیست دوچرخه  وجود داشته باشد تا به فعالیت بدنی بپردازد. اگرچه وجود همه اینها مطلوب است اما همه ما باید قبول کنیم برای سلامت مان وقت بگذاریم و برنامه ریزی کنیم. باید بر رفتارمان مدیریت داشته باشیم و ورزش را جزو فعالیت های روزانه قرار دهیم و این رفتار تبدیل به عادت شود. دوم آنکه به رفتارمان نظارت داشته باشیم، یعنی اگر هر روز ورزش کردیم، به خودمان پاداش بدهیم و یا اگر یک روز میزان فعالیت بدنی مان کاهش یافت، روز بعد آن را جبران کنیم. سوم آنکه همه افراد جامعه، یکدیگر را برای ورزش کردن تشویق کنند.»

Share