ورزش به شرط نشاط:

انجمن‌ها: 

محمدرحیم جهانگیری، دبیر فدراسیون ورزش های همگانی
بسیاری از افراد بر این باورند که تحرک و فعالیت روزانه با ورزش تفاوت خاصی ندارد و مهم این است که فقط کمی تحرک داشته باشیم. محمدرحیم جهانگیری، دبیر فدراسیون ورزش های همگانی در این باره می گوید: «تحرک بدنی و ورزش دو مقوله جدا هستند و کارشناسان تعاریف مختلفی از آن ارایه کرده اند. ورزش همگانی انجام بازی یا حرکات بدنی برای همه با هدف شادابی، نشاط و تندرستی است. جهانگیری تاکید می کند: «ممکن است که کارگری روزانه فعالیت بدنی زیادی داشته باشد و کار کند، اما هدف اش درآمدزایی است و حتی ممکن است حرکاتی انجام دهد که به بدن اش آسیب برساند. زمانی که فرد با هدف شادابی و نشاط فعالیتی انجام دهد، ورزش محسوب می شود.» وی به تعریف دیگری از ورزش همگانی اشاره می کند: «هر کس در هر زمان و در هر کجا و در هر موقعیت و با کمترین امکانات می تواند به ورزش همگانی بپردازد، در صورتی که با هدف شادابی و نشاط این اقدام صورت گیرد.» دبیر فدراسیون ورزش های همگانی خاطرنشان می کند: «زندگی ماشینی افراد را طوری بار آورده که به جای آنکه از عادات مضرشان دست بکشند، عادات مفیدشان مثل ورزش کردن را کنار می گذارند. اگر مردم بدانند ورزش کردن، پیاده روی، گشت در طبیعت، فعالیت فیزیکی چه قدر برای جسم و روح شان مفید است و باعث استحکام خانواده می شود، هرگز آن را کنار نمی گذارند.» نکته حایز اهمیت آن است که بیشتر فعالیت های سازمان تربیت بدنی معطوف به ورزش های قهرمانی است و مردم بیشتر تماشاگر این مسابقات هستند، به جای اینکه خود نیز تشویق به ورزش شوند.

جهانگیری در این باره توضیح می دهد: «بر طبق قانون یک درصد از کل بودجه هر وزارتخانه یا سازمانی باید صرف ورزش کارکنان همان وزارتخانه شود، بنابراین دولت اعتبار خاصی را برای ورزش اقشار مختلف مثل کارمند، کارگر، دانشجو، دانش آموز در نظر گرفته است. بعضی از وزارتخانه ها با این بودجه اقدام به ساخت ورزشگاه کرده اند و کارکنان از امکانات اش استفاده می کنند اما برخی دیگر به جای اینکه این بودجه را صرف ورزش کارکنان خود کنند، برای تبلیغات اقدام به خرید یک تیم ورزشی می کنند.» جهانگیری با انتقاد از اجرایی نشدن این قانون می گوید: «اولا این یک درصد در اکثر مواقع داده نمی شود و دوم آنکه این بودجه به صورت صددرصد صرف ورزش کارکنان نمی شود، یعنی اگر به طور مثال حقوق ماهیانه شما 500 هزار تومان باشد، 1 درصد از آن در سال چیزی حدود 60 هزار تومان می شود و این مبلغ سهم ورزش شماست و مدیریت آن نهاد باید به طرق مختلف اعم از آموزش رشته های ورزشی یا ساخت ورزشگاه و یا خرید وسایل ورزشی برای فرد هزینه کند.» دبیر فدراسیون  ورزش های همگانی به قانون جدیدی که دولت تصویب کرده نیز اشاره می کند: «براساس مصوبه دولت، کارمندان دولت می توانند هفته ای دو ساعت به ورزش همگانی بپردازند.» اما جای خالی برنامه های تبلیغاتی تأثیرگذار در زمینه ورزشی بسیار خالی است. برنامه هایی که مردم را تشویق به ورزش و فعالیت فیزیکی کند.

دبیر فدراسیون ورزش های همگانی کمبود اعتبار را دلیل این امر می داند و می گوید: «اعتباری که در اختیار ماست، بسیار ناچیز و کم است و امکان اینکه به صورت گسترده در صدا و سیما و یا نهادهای دیگر اقداماتی انجام دهیم، وجود ندارد. تنها کاری که می توانیم انجام دهیم، این است که به نهادهای دیگر مثل صدا و سیما طرح هایمان را ارایه می کنیم که متاسفانه با توجه به تشکیلات شان موردی و سلیقه ای عمل می شود.» جهانگیری تاکید می کند: «هر چه قدر بودجه برای ترویج ورزش های همگانی صرف شود، درواقع صرفه جویی قابل توجهی در بیمارستان سازی، مشکلات اجتماعی، خانوادگی و جلوگیری از بیماری ها خواهد شد.» دبیر فدراسیون ورزش های همگانی حرف هایش را با توصیه به مردم به پایان برد:  «اگر مردم بدانند با روزی نیم ساعت ورزش چه قدر در هزینه های اقتصادی، اجتماعی صرفه جویی می شود و طراوت و نشاط و شادابی و همچنین هم بستگی خانوادگی آنها دو چندان می شود، هرگز ورزش را فراموش نخواهند کرد.»

Share