ده روش برای سحرخیزی

زود بیدار شدن

علت عشق ورزیدنتان به گرمای بالش و پتو! علت تنفرتان از زنگ ساعت که بیدارباش اعلام می کند! دلتان دیدن طلوع خورشید را می خواهد! ما به شما ده روش بیدار شدن در صبح زود را یاد می دهیم.

1- این اتاق چقدر گرمه
بهترین دما برای ساعاتی که خوابیده اید، بین 16 تا 18 درجه سانتیگراد است. اگر دما بیشتر از این مقدار باشد، شب نمی توانید به راحتی بخوابید و صبح هم به سختی از جایتان بلند خواهید شد. اگر کمتر از این مقدار باشد هم دل کندن از خواب خیلی سخت خواهد شد.
این بار قبل از اینکه بخوابید دمای اتاق را چک و تنظیم کنید. اگر صبح روز بعد به راحتی از خواب بیدار شدید، تعجب نکنید لطفا!
2- معجزه آب
فرض کنیم شما مرحله اول را به خوبی پشت سر گذاشته اید و چشم هایتان را باز کرده اید. حالا برای اینکه بتوانید از تخت دل بکنید و با حسرت به پشت سرتان نگاه نکنید، بد نیست یک لیوان آب خنک نوش جان کنید. تحقیقات نشان داده اند نوشیدن آب باعث جریان پیدا کردن اکسیژن می شود و در عین حال مواد سمی و زائد را از بدن دفع می کند.
مرحله بعدی برای سرحال شدن چیست؟ دوش بگیرید! تغییر دما باعث می شود جریان خون هم تغییر پیدا کند و انرژی شما رو به افزایش بگذارد، طوری که خواب از سرتان بپرد.
اگر دوش گرفتن صبحگاهی برایتان سخت است، پاشیدن چند مشت آب خنک به صورت و گرفتن مچ دست ها زیر شیر آب را فراموش نکنید که کارگشا خواهد بود.

روز تعطیل هم زیاد نخوابید و همان ساعت همیشگی بیدار شوید، چای بنوشید و یا دوش آب ولرم بگیرید

3- شکم پر نباشید
قدیمی ها می گفتند اگر با شکم پر بخوابید، شب خواب های بد می بینید. گویا قدیمی ها با دانشمندان امروزی سر و سری داشته اند، چون امروزی ها هم به این نکته اعتقاد دارند. در عین حال توصیه ها هم بر این هستند که نباید با شکم خالی خوابید. به چه نتیجه ای می رسیم؟ باید حد اعدال و وسط را نگه داشت.
برای این کار می توانید وعده غذایی ناهار را بزرگتر و حجیم تر از همیشه بگیرید و در عوض شام را به ساعت های اولیه شب موکول کنید، آن هم شامی که شامل مقدار کمی کربوهیدرات باشد.
بعضی از دانشمندان می گویند برای شام غذایی هایی را انتخاب کنید که هضم شدنشان آسان است و بعضی ها می گویند بهتر است غذاهایی بخورید که برای هضم شان زمان بیشتری صرف شود، اینطوری با مشکل افت قند خون در طول شب روبرو نمی شوید و می توانید تا صبح راحت بخوابید. آدمی که شب راحتی را گذرانده می تواند به جمع سحرخیزان اضافه شود!
4- خواب روزهای تعطیل خوشمزه نیست!
روزهای کاری هفته تمام شده اند و خیلی ها برای خواب آخر هفته توی دل شان جشن گرفته اند! خیلی ها هم می گویند هیچ چیز به اندازه خوابیدن تا سر ظهر روزهای جمعه نمی چسبد. واقعیت این است که همین خواب می تواند کار دست تان بدهد. فکرش را کنید که بدن شما هر روز سعی می کند خودش را با الگوی کاری تطبیق بدهد و درست وقتی که می خواهد این الگو را به بخشی از روال عادی اش تبدیل کند بومب! جمعه از راه می رسد و شما از او می خواهید ساکت شود
پیشنهاد ما این است که روال همیشگی ساعت بدن را به هم نریزید و در روزهای تعطیل هم به برنامه سایر روزهای هفته وفادار باشید. اینطوری صبح شنبه برایتان سخت و ناراحت کننده نمی شود. روز تعطیل، همان ساعت همیشگی بیدار شوید، چای بنوشید یا یک دوش آب ولرم بگیرید.
5- پیاده روی تند و مزایای آن
تحقیقات نشان داده اند راحت خوابیدن در طول شب رابطه مستقیم با راحت بیدار شدن در صبح زود دارد، بنابراین یکی از توصیه های محققان این است که در طول روز حداقل سی دقیقه پیاده روی تند داشته باشید یا به ورزش دیگری بپردازید.
این کار باعث می شود انرژی اضافه شما به صورت بالفعل دربیاید و تخلیه شود. وقتی انرژی تخلیه شود استرس هم کم خواهد شد و آرامش بدنتان بیشتر. همه این ها به شما کمک می کنند خواب خوبی در طول شب داشته باشید و صبح هم به راحتی از رختخواب بیرون بیایید.
6- به خودتان انگیزه بدهید
هیچ چیزی به اندازه انگیزه داشتن نمی تواند به سحرخیزی و کامروایی و اینجور مسائل کمک کند! برای صبح ها بهانه داشته باشید، مثلا درست کردن یک صبحانه تازه و خوشمزه را یاد بگیرید و برای آماده کردنش زودتر بیدار شوید. ممکن است به تازگی کرم یا ماسکی خریده باشید، همین بهترین انگیزه را به شما می دهد تا خیلی زود بیدار شوید و آن را امتحان کنید.
رسیدگی کردن به خودتان را در اولویت قرار بدهید تا متوجه معجزه زود بیدار شدن شوید. امتحان کردن ست های مختلف لباس می تواند انگیزه دیگری برای شما به حساب بیاید.

بعد از اینکه چشم هایتان را باز کردید و ذهن تان هوشیار شد، به جای ماندن در رختخواب، بلند شوید. همین که از تخت بلند شدید کافی است تا انرژی مهمانتان شود

7- ساعت جدیدی تهیه کنید
ساعت های قدیمی را یادتان هست؟ همان هایی که دو تا قابلمه رویشان نصب کرده بودند و چنان زنگ می زدند که انگار دنیا به آخر رسیده است! تکنولوژی به درد همین وقت ها می خورد دیگر. ساعت های جدید امکانات جدیدی هم دارند. یک مدل از این ساعت ها مجهز به تعدادی لامپ است که رأس ساعت کوک شده شروع به روشن و خاموش شدن می کند و شبیه نور خورشید عمل خواهد کرد. همین کار دل کندن از رختخواب را آسانتر می کند.
ساعت های دیگری هم هستند که موزیک هایی ملایم و شاد دارند و یا حتی رأس ساعت مورد نظر صدایی از طبیعت، حتی صدای خروس را پخش می کنند! تهیه این ساعت ها شاید هزینه بر باشد، در این صورت معجزه گوشی تلفن همراهتان را دست کم نگیرید. آهنگ مورد علاقه تان را به عنوان آهنگ بیداری تنظیم کنید و صبح را با موزیک دلخواه تان شروع کنید.

سروتونین، هورمونی که برای خوب خوابیدن کاملا ضروری است. وقتی که خوب بخوابید می توانید راحت هم بیدار شوید! سروتونین باعث می شود ترافیک سلول های عصبی کاهش پیدا کندن و ذهنی آرام را به شما هدیه خواهد داد

8- توی رختخواب نمانید
بعضی ها عادت دارند صبح ها بعد از بیدار شدن توی رختخواب بمانند و شروع به فکر کردن کنند. نتیجه ای که اغلب بعد از این فکرها به دست می آید، تنفر از نگاه کردن به ساعت و عشق ورزیدن به بالش محترم است! در مواردی دیده شده افراد دوباره به خواب شیرین فرو رفته اند!
این دفعه بعد از اینکه چشم هایتان را باز کردید و ذهن تان هوشیار شد، به جای ماندن توی رختخواب، اراده کنید و بلند شوید. همین که از تخت بلند شدید کافی است تا انرژی مهمانتان شود و به کمک تان بیاید.
9- قهوه ممنوع
همه ما می دانیم خوردن قهوه باعث می شود بتوانیم بیشتر بیدار بمانیم. بنابراین وقتی می گوییم قهوه نخورید تا بتوانید صبح ها راحت تر از خواب بیدار شوید ممکن است تعجب کنید! مگر قرار نبود قهوه بیدارمان کند؟ پاسخ شما این است، در کوتاه مدت این روش جواب می دهد، اما با طولانی شدن مدت استفاده از قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار نتیجه ای کاملا برعکس می گیرید! حتی ممکن است بی خوابی های مداوم را هم به دنبال داشته باشد.
برای توجیه این اتفاق باید بدانید وقتی قهوه می نوشید در بدنتان چه می گذرد: غدد فوق کلیوی شروع می کنند به آزاد کردن هورمون کورتیزول، هورمونی وابسته به استرس که باعث می شود بدنتان احساس کند اتفاقی در جریان است و باید بیدار بماند، اما به مرور زمان وقتی بدن به این مقدار از کورتیزول عادت کند مشکل خواب آلودگی شما هم شروع می شود. خستگی غدد فوق کلیوی از این دریافت مکرر، مشکل خیلی از آدم هایی است که سرشان شلوغ است و خودشان را به قهوه مهمان می کنند!
برای حل این مشکل، مصرف کافئین را کم کنید و کم کم قطع نمایید تا بدنتان به روال عادی خودش برگردد. اگر برایتان خیلی سخت است از قهوه یا نسکافه بگذرید، نوشیدنی های بدون کافئین یا انواع دم کرده های گیاهی را جایگزین کنید تا بدنتان به شرایط جدید عادت کند.
10- رژیم غذایی تان را اصلاح کنید
تحقیقات نشان داده اگر رژیم غذایی شما کربوهیدرات کمتر و چربی مفید بیشتری داشته باشد می تواند باعث سحرخیز شدنتان شود. خوراکی هایی مثل برنج قهوه ای، موز و گوشت بوقلمون مقدار زیادی تریپتوفان دارند، آمینو اسیدی که به ترشح سروتونین کمک می کند.
حالا سروتونین چیست؟ هورمونی که برای خوب خوابیدن کاملا ضروری است. وقتی که خوب بخوابید می توانید راحت هم بیدار شوید! سروتونین باعث می شود ترافیک سلول های عصبی کاهش پیدا کندن و ذهنی آرام را به شما هدیه خواهد داد.
رژیم های غذایی مدیترانه ای، رژیم های مناسبی هستند که شامل مقدار کمی کربوهیدرات و مقدار بیشتری چربی های ضروری می شود.

منبع: مجله تندرستی

Share