عوامل وحدت و تفرقه در جامعه اسلامی/بخش دوم

آیت الله قرائتی؛
قرائتی

4- نقش سعایت و بدگویی از دیگران در تفرقه و جدایی
یکی از عوامل تفرقه دوستان ناآگاه است. سعایت و نمامی، برای همدیگر می زنند. امیرالمؤمنین به استاندار می گوید: اگر کسی نزد تو آمد علیه یک نفر دیگر حرف زد، او را طرد کن. دورترین مردم به تو باید کسانی باشند که سخن چینی می کنند. نزد من می آید می گوید: آقای قرائتی پشت سر شما حرف زشت زدند. می گوییم: خوب، زدن به تو چه ارتباطی دارد؟ تو چرا حرف زشت آنها را به من می گویی؟ غیر از اینکه می خواهی بین ما فتنه بیاندازی؟ حرف زشت زدند یا پشیمان می شوند عذرخواهی می کنند. یا اگر هم پشیمان نشد خودم آنها را می بخشم. تو چه کاره هستی که نمامی می کنی؟ سخن چینی می کنی؟ از عوامل تفرقه گزارش های غلط و سعایت است.
یکبار در نهضت سواد آموزی نشسته بودم. یک نفر عکسی از یک مدیری آورد که بگوید: این مدیر در این اتاق دارند حرف می زنند. خانم هم چادرش افتاده روی دوشش و گل می دهند و غنچه می گیرند. این هم عکسش است. به او گفتم: نامحرم است؟ گفت: بله. گفتم: تو از کجا دوربین پیدا کردی؟ این صحنه را از کجا شکار کردی؟ معلوم می شود تو در کمین بودی، که این صحنه را ببینی، یک دوربین هم آماده داشتی که تا چادر او روی دوشش افتاد سریع بگیری. این معلوم می شود خباثت از توست. شما برای اینکه نمام هستی حق نداری در نهضت باشی. نمام حرف این را به او و حرف او را به این می زند. اگر منکر است نهی از منکر کن. تو به چه حقی عکس گرفتی؟ تو چه حقی داشتی عکس او را به من نشان دادی؟ یکی از دلایل تفرقه نمامی است. می خواهند خودشیرینی کنند. می خواهد بگوید: من طرفدار تو هستم. اگر یک کسی برای تو بد گفت، من می آیم به تو گزارش می دهم. صلواتی بفرستید. (صلوات حضار)
بعضی ها تملق دارند. مثلاً دانشجوی رشته ی دکتراست. هنوز دکتر نشده هی می گویند: دکتر، دکتر، دکتر! چاپلوس هستی. متملق هستی. بابا این هنوز دکتر نشده است. مهندس نشده هی می گویند: مهندس! آیت الله است، می گویند: آیت الله العظمی، ایشان آیت الله العظمی نیست. آیت الله العظمی برای مراجع است. خیلی آدم فاضل خوبی باشد، قدرت اجتهاد دارد. مجتهد است. دیگر عظمی ندارد. عظمی برای مراجع است. افرادی هستند متملق هستند. بادمجان دور قاب چین هستند. شما هم می گویید... بادمجان دور قاب چین... انسان های پستی هستند. نان را به نرخ روز می خورند.
دشمنان آگاه عوامل تفرقه هستند. کسی یک پولی به یک نفر در کاظمین داد. گفت: هر روز صبح در حرم امام کاظم و امام جواد روضه ی حضرت زهرا را بخوان. که آمدند و زدند و چه کردند. سالی 365 روضه و این هم پولش. بعداً معلوم شد این از سفارت اسرائیل است. گفتند: یکی از راه هایی که ما می توانیم بین شیعه و سنی دعوا بیاندازیم. یک نفر در رواق هر روز این روضه را بخواند. حالا سالی یکبار بخواند طوری نیست. اینکه هر روز یک روضه بخوانیم، می خواهی چه کنی.
گاهی آدم های رندی یک مورد پیدا می کنند و با همان مورد عکس می گیرند. به عکس ها هم نمی شود اطمینان کرد. چون بین عکس و فیلم فرق است. عکس در یک لحظه تا می روی بخندی، تق می گیری. ممکن است قبلش گریه کرده، قبلش خنده کرده، لحظه ای گرفتن پیداست ریگی در کفشت است. قرآن می فرماید: «لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِكُم‏» (آل عمران/118) بطانة از بطن است. بطن به معنی شکم است. نگذارید دیگران در دستگاه شما نفوذ کنند. نگذارید کسی در شکم شما، در اندورن جامعه، گاهی دشمن به اسم سم پاشی این کار را می کند. تمام زیر زمین های خانه را، سرداب پس از سرداب وارسی می کند که به اسم سم پاشی گیاهان تمام شاخه ها و میوه ها را کنترل می کند. این باغ چند درخت داشت. چه بود و چه بود. اسلام می گوید: اگر خمست را خواستی به مرجع تقلید هم بدهی، خودت حساب کن. لازم نیست به مرجع تقلید بگویی: من چه دارم. مرجع تقلید هم لازم نیست بداند تو چه داری؟ شما خودت سرمایه ات را حساب کن. پارسال چه داشتی و امسال چه داری؟ هرچه گیرت آمد، هشتاد درصد برای خودت و بیست درصد را به مرجعی بده که خودت انتخاب کردی. لازم نیست اصل سرمایه را به او اطلاع بدهی.
ملی گرایی، اصرار داشتند به شاه ملعون غیر از محمدرضا، آریا مهر بگویند. چون محمدرضا رنگ اسلام داشت و آریا مهر رنگ ملی دارد. ملی گرایی، چو ایران نباشد تن من مباد! این غلط است. چو حق نباشد تن من مباد! ایران غیر ایران فرق ندارد. ما زمین پرست که نیستیم. وطنمان را دوست داریم. وطن دوستی حق است. وطن پرستی خوب نیست. پرستش مخصوص خداست. وطن دوستی در قرآن خیلی داریم که می گوید: «أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِم‏» (آل عمران/195) اینها را از خانه شان بیرون کردند. چون هرکسی خانه و محله اش را دوست دارد. آن ظالمی که می آید این را از خانه اش آواره می کند، حق طبیعی این را گرفته است. وطن دوستی حق و وطن پرستی شرک است. ملی گرایی، نژاد پرستی..
5- حسادت، رمز بروز اختلافات در خانواده و جامعه
حسادت، قرآن یک آیه دارد می گوید: رمز اختلافات حسادت است. «وَ ما تَفَرَّقُوا إِلَّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیا» (شوری/14) «بغیاً» یعنی حسداً. یعنی رمز تفرقه روی حسادت است. گاهی یک کاری می کنیم که آن طرف شکست بخورد و جنسش فروش نرود. روی حسادت است. حالا این حسادت سبب ورشکستگی می شود. سبب فتنه می شود. خیلی فتنه دارد. حسادت، طاغوت ها، قرآن می گوید: «وَ جَعَلَ‏ أَهْلَها شِیعا» (قصص/4) یکی از کارهای فرعون این بود که مردم را گروه گروه می کرد. «وَ جَعَلَ‏ أَهْلَها شِیعا» یعنی فرعون بین مردم تفرقه می انداخت. تفرقه کار شیطان است. تفرقه کار طاغوت ها و فرعون هاست. تفرقه کار حسودهاست. تفرقه کار نژادپرست ها و ملی گرایی هاست. تفرقه برای نقشه های دشمن است. تفرقه برای سخن چینی و نمامی است. تفرقه برای خودبرتر بینی است.
تحلیل های نادرست، گاهی یک خبری هست، هرکسی یک طور تحلیل می کند. تحلیل های مختلف باعث می شود هرکسی یک نگاهی کند و یک دیدی داشته باشد. یکطور برنامه ریزی می کند که بدترین آدم ها فلانی است. واقعاً اینطور است؟ بدترین آدم ها او است؟ دشمن اصلی را فراموش می کنیم و به دشمن فرعی می چسبیم. کارهای اصلی را فراموش می کنیم و به کارهای فرعی می چسبیم. دیگر چه؟ می گوید: «وَ إِذا جاءَهُمْ‏ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ» (نساء/8) وقتی یک خبری از شادی یا پیروزی یا شکست می آید، اینها فوری پخش می کنند. فهمیدی؟ ناوگان فلانی کجا آمد. فلان جا افتتاح شد. فلان جا چه شد. آقا در سایت نوشتند. سایت را برای شما معنا کنم. سایت یعنی دیوار کوچه، هرکسی می تواند یک سایت داشته باشد، هرکسی می تواند یک زغال داشته باشد روی دیوار کوچه بنویسد، زنده باد قرائتی، مرده باد قرائتی! مگر یک چیزی سایت شد، درست است؟ دروغ است. قرآن می گوید: اگر فاسقی خبر آورد تحقیق کن. شما حق نداری هرچه فاسق گفت گوش کنی. آمریکا گفته. آمریکا عادل است یا فاسق؟ تازه اگر سند داشته باشد، باز ممکن است سندش هم جعلی باشد. کاری ندارد خیلی راحت...
6- خاطره ای از شیطنت شبکه های ماهواره ای
من نمی دانم یک چیزی هست. یک جایی گفتم. در تلویزیون گفتم یا جای دیگر بد نیست زیادی گوش بدهید. خوشمزه است. یک خنده هم بکنید. ماه رمضانی در یک جایی سخنرانی می کردم، جمعیت چند هزار نفری بودند. مسئولین کشوری و لشگری هم وارد شدند. رئیس آن جلسه و هیأت آمد بچه ها را از پای منبر من بلند کرد و گفت: بفرمایید بنشینید. مسئولین که نشستند من روی منبر گفتم: بچه را نمی شود بلند کرد و شما بنشینید. شما به چه حقی این بچه را بلند کردی؟ یک بچه دوساله هم نشسته باشد شما حق نداری او را بلند کنی. حتی رئیس جمهور هم حق نشستن آنجا را ندارد. گفتم: حرفم را نگه می دارم. این رئیس هیأت که بچه ها را بلند کرد و مسئولین را نشاند، کار درستی نکرد. محبت کنید شما مسئولین خیلی خوش آمدید. اما جای شما دزدی است. بلند شوید! هرجا جا بود بنشینید. هرکسی رفت یک جایی نشست. به بچه ها گفتم: پای منبر بیایید. بچه ها دویدند پای منبر، یک مرتبه دیدم بچه ها از پایین منبر اینطور می کنند... (خنده حضار)
حالا این تکه را داشته باشید. درس هایی از قرآن به دلیل اینکه تخته سیاه است و من هستم و شما هستید، نمی شود کاری کرد. یعنی شیطنت در برنامه درسهایی از قرآن سخت است. اما این برنامه سمت خدا که صحبت می کنیم، می شود شیطنت کرد. یعنی آقای شریعتی که سؤال می کند، اینها برمی دارند یک خانم را می نشانند. جواب مرا قیچی می کنند، با حرف آن خانم مجری. یک فیلمی آن طرف آب درست کردند، من هم دیدم. یک خانم بسیار بدحجاب است. یعنی هفتاد درصد بدنش لخت بود. بسیار بدحجاب، آرایش کرده، خوش تیپ جای آقای شریعتی نشست. گفت: جناب آقای قرائتی! شما اگر آن طرف خیابان یک دختر زیبا ببینی چه می کنی؟ گفتم: من! آنوقت این فیلم را قیچی کردند. نچ نچ نچ... (خنده حضار) یعنی فیلم عاشورای کاشان را قیچی کردند و به آن چسباندند.
بنده خم می شود جنازه شهید را ببوسم. این شهید را برمی دارد یک نفر دیگر را می گذارد.     من دارم ناف یک نفر را می بوسم! (خنده حضار) کاری ندارد. به هیچی اطمنیان نکنید. در و دیوار برای شکستن ما کمر بستند. به هیچکس هم رحم نمی کنند. به قرآن، به مسجد، به فقیه، به یتیم، به شهید، به مرز، به هیچکس رحم نمی کنند.
7- نقش فضای مجازی در تخریب مسؤولان جامعه
در سایت ها آمده است. مگر چیزی در سایت بیاید، قسم خورد! مگر نمی شود قسم دروغ خورد. مواظب باشیم در این شرایطی که فضای مجازی و سایت ها هست، بودجه و... اصلاً افرادی را می فرستند برای اینکه یک نفر را خراب کنند. یک مدتی پول می دهند و می گویند: شما فقط مسئول این باش که فلانی را خراب کنی. خیانت هم خیلی شده است. منتهی ما اگر خواسته باشیم بگوییم: فلانی خائن است باید دلیل داشته باشیم. با سایت و روزنامه و مجله نمی شود.
یک کسی آدم را دوست دارد تجلیل می کند. یک نفر بدش می آید تحقیر می کند. خیلی مواظب دینتان باشید. حدیث داریم در دوره آخر الزمان دینداری، مثل نگه داشتن آتش سرخ در دست است. حتی در طلبه ها هم هست. من از طلبه ای شنیدم که مثلاً آیت الله العظمی گلپایگانی نسبت به امام این نظر را دارد. چون طلبه ی مدرسه ی ایشان بود، می شناختم. رفتم گفتم: شما نسبت به آیت الله خمینی... گفت: دیشب تا صبح نخوابیدم و دعایش کردم که هواپیمای ایشان سالم به فرودگاه برسد. نگران جان ایشان بودم و دعا کردم ایشان سالم وارد شود. یعنی ایشان نمی خوابد و گریه می کند و دعا می کند. بیرون کوچه یک کسی می گوید: اینطور است. مواظب باشید حرف کسی را به خصوص سایت ها و فضای مجازی را قبول نکنید. الآن سایت های خوبی هم گذاشتند. من خودم یک بنده خدایی آمده برای من یک چیزی درست کرده، تلگرام درست کرده؟ می گفت: حدود صد هزار نفر مراجعه می کنند. بارک الله... این فضا مثل دیوار کوچک است. هم می شود نوشت زنده باد. هم می شود نوشت مرده باد. سایت و فضای مجازی دین شما نشود که شما را بی دین می کند. اینها عوامل تفرقه است.
چند دعا می کنم آمین بگویید. خدایا هرکس علیه اسلام و مسلمین و ایران و جمهوری اسلامی و امت اسلامی طرحی دارد، طرحش را خنثی و طراحش را نابود بفرما. به ما یک بصیرتی بده، بصیرت یعنی فرقان، یکی از اسم های قرآن فرقان است. فرقان یعنی آدم فرق بین حق و باطل را می فهمد. خدا یک بصیرتی به ما بده که بین حق و باطل گرفتار نشویم. خدا قسمت کند کاظمین زیارت امام جواد بروید. بعد از زیارت امام جواد یک دعا است. می گوید: خدایا یاد من بده حق چیست و توفیق بده عمل کنم. یاد من بده باطل چیست و توفیق بده دوری کنم. مرا در فهم حق و باطل به خودم واگذار نکن. خدایا حق را به ما نشان بده با ایمانی که عمل کنیم. باطل را به ما نشان بده با تقوایی که دوری کنیم. در تشخیص حق و باطل کمتر از آنی ما را به خودمان واگذار نکن.

«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

 

*******************************************

منبع:درس هایی از قرآن

Share