مهارت های فردی و بین فردی/ بخش چهارم

آگاهی تجاری (Commercial Awareness) و مدیریت زمان (Time Management)
مهارت های فردی و بین فردی
مباحثی پیرامون آگاهی تجاری (Commercial Awareness) و مدیریت زمان (Time Management) در مهارتهای فردی و بین فردی که فایل های صوتی این دوره هم ضمیمه شده اند.

آگاهی تجاری (Commercial Awareness)

آگاهی تجاری، توانایی درک واقعیت های تجاری مربوط به کسب وکار و درک درست از مواردی است که یک کسب وکار را موفق می سازد. فرهنگ لغت کسب وکار کمبریج، آگاهی تجاری را این گونه تعریف می کند: «اطلاع از: چگونگی درآمدزایی کسب و کار، آن چه مشتریان می خواهند و مشکلاتی که در منطقه خاصی از کسب وکار وجود دارد». به عبارت دیگر، آگاهی تجاری درک درستی از کارهایی است که باید انجام دهید تا استارت آپ شما سودآور و موفقیت آمیز بوده و بتواند خدمات خوبی به مشتریان خود ارائه دهد. با استفاده از آگاهی تجاری، می توانید از مواردی مثل ارزش ها، نقاط ضعف و قوت، رقبای اصلی، ذی نفعان کلیدی و چالش های کسب وکارتان آگاه شوید.

برخی از مهارت هایی که در صورت داشتن آگاهی تجاری، در شما نمود پیدا می کند شامل موارد زیر است:
- مهارت حل مسئله
- مهارت تجزیه وتحلیل
- نوآوری
- خلاقیت
- درک ارتباط بین مسائل

آگاهی تجاری شامل رفتارهای زیر است:
- درک درست از مأموریت شرکت، اهداف، بازار هدف، محصولات و خدماتی که قرار است ارائه دهید.
- درک عوامل سیاسی، اقتصادی و نظارتی اثرگذار بر استارت آپ.
- دانستن این که یک کسب وکار چگونه سازمان یافته می شود و این که ذی نفعان کلیدی (داخلی و خارجی) استارت آپ چه کسانی هستند؟
- آگاهی و اطلاعات در مورد رقبای اصلی استارت آپ.
- درک اولویت های تجاری استارت آپ و اولویت های آینده آن.
- آگاهی داشتن از برخی عوامل «عملی» مؤثر بر یک کسب و کار، مثل فن آوری، تغییر ساختار، نیروی انسانی، هزینه های استارت آپ و ...
- تجزیه وتحلیل و تفسیر داده های کسب وکاری در اشکال مختلف مثل جداول و نمودارها.

چگونه آگاهی تجاری مان را افزایش دهیم؟
به یاد داشته باشید که زمان زیادی طول می کشد تا آگاهی تجاری تان را افزایش دهید و نمی توانید یک شبه به درک عمیقی در مورد کسب وکار برسید. باید هدفتان یادگیری بیشتر در مورد استارت آپ خود، بازار هدف و صنعتی که قرار است در آن فعالیت کنید، باشد. هر کسب وکاری منحصربه فرد است، به این معنی که اطلاعاتی که در مورد هر کسب وکار وجود دارد مختص به همان کسب وکار بوده و با بقیه متفاوت است.
پایه و اساس آگاهی تجاری، توسعه درکی عمیق از کسب وکار شما مانند این موارد است: این که کسب وکار شما قرار است چگونه کار کند و به درآمدزایی برسد؟ این کسب وکار به چه مسائلی بیشترین اهمیت را می دهد؟

راه های افزایش آگاهی تجاری
۱- تجربه کاری: هر نوع تجربه کاری چه داوطلبانه و چه در ازای دریافت پول، می تواند آگاهی تجاری شما را بالا ببرد. برای مثال؛ اگر شما در تعطیلات تابستان در یک خرده فروشی کار کنید بعد از مدتی چیزهای زیادی از آن یاد می گیرید و اطلاعاتی از قبیل نیازهای مشتریان، بازار هدف، میزان درآمدزایی و سودآوری و ... را به دست می آورید. به دست آوردن تجربه کاری بسیار مهم است. می توانید در دوره های کوتاه مدت مشاغل شرکت کنید تا تجربه به دست آورید.
۲- فعالیت های فوق برنامه: در مورد فعالیت های فوق برنامه ای که قبلاً داشتید فکر کنید و به دید کسب وکاری به آن نگاه کنید. به عنوان مثال؛ آیا قبلاً در جامعه های دانشجویی مثل انجمن های علمی حضور داشته اید؟ آیا نقش مدیریت هزینه ها و بودجه ها را به شما داده اند؟ چگونه اعضای جدید را جذب کرده اید؟ هر چیزی که در این فعالیت ها با آن مواجه شده اید را با دید کسب وکاری بازبینی کنید.
۳- بررسی اخبار: مرور اخبار روزانه مرتبط با صنعت، از طریق روزنامه ها، سایت ها و ... کمک شایانی به افزایش آگاهی تجاری شما می کند.

مدیریت زمان (Time Management)

همان طور که همه ما می دانیم زمان بسیار ارزشمند و غیرقابل بازگشت است و باید از آن به خوبی استفاده کنید. مدیریت زمان، مجموعه ای از مهارت هایی ست که به شما در استفاده مؤثرتر از زمان،  اولویت دادن به کارها و این که کدام کارها را باید حذف کنید، کمک شایانی می کند. هنگامی که تصمیم به راه اندازی کسب وکاری جدید می گیرید یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر پیشرفت کسب وکارتان، مدیریت زمان است.

بنیان گذاران استارت آپ ها، معمولا لحظات بیداری خود را به کارشان اختصاص می دهند، حتی ممکن است در مورد کارشان خواب ببیند که این نشان دهنده اشتیاق آن هاست. اگرچه اشتیاق، عاملی مهم برای موفقیت کارآفرینان است، اما حتی متعهدترین تیم استارت آپی نیز نیاز به یادگیری مدیریت زمان دارد.

توصیه هایی برای مدیریت زمان
اولویت کارها یتان را مشخص کنید. مهم ترین کارهایی که در طول روز باید انجام دهید مانند: جلسه با سرمایه گذاران، جلسات طوفان فکری و ایده پردازی، کارهای اداری مهم مربوط به استارت آپ و ... را مشخص کرده و زمانی را در طول روز به هریک از آن ها اختصاص دهید. سپس از زمان های مرده خود می توانید برای کارهایی استفاده کنید که به فعالیت ذهنی زیادی نیاز ندارند؛ مثل چک کردن ایمیل، به روز رسانی تقویم و سازمان دهی فایل های خود.
منتظر نمانید. اکثر صاحبان کسب وکارها منتظر پاسخ یا عکس العملی ازطرف مشتریان یا سایر شرکتها هستند تا حرکتی کنند. نباید حرکت کسب وکارتان را بر مبنای حوادث خاصی که در سایر نهادها اتفاق می افتد، بگذارید. می توان به جای این که زمان خود را صرف منتظر ماندن از طرف مشتری یا سایر شرکت ها کنید، صرف فعالیت های سازنده کنید. راز ایجاد کسب وکار موفق در این است که هرگز در یک نقطه متوقف نشوید مخصوصا هنگام راه اندازی کسب وکار، که زمان از اهمیت بالاتری برخوردار است.
زمان یک سرمایه گذاری است. همان طور که پول برای سرمایه گذاری در کسب وکارهای نوپا مهم است، زمان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زمان خود را صرف انجام کارهایی کنید که به ذخیره پول شما در آینده کمک می کند و وقتی این مزایا را ببینید دیگر نیازی نیست به عقب برگردید و همان کارها را انجام دهید. به عبارت دیگر، زمان رفته را نمی توان باز گرداند پس باید بتوانید از زمان خود حداکثر استفاده را ببرید. 
از تکنولوژی هایی که موجب صرفه جویی در زمان می شود استفاده کنید. نرم افزارها و سخت افزارهایی برای صاحبان کسب وکارها به وجود آمده اند که به شما در مدیریت زمان کمک کرده و زمان انجام کارهایی را که در حالت عادی طولانی است را کوتاه تر می کنند.

اولویت بندی فعالیت‌ها برای استفاده بیشتر از وقت، انرژی و استعدادها

اولویت بندی فعالیت ها برای استفاده بیشتر از وقت، انرژی و استعدادها

ادامه دارد...

مطالب تکمیلی:
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش اول
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش دوم
مهارت های فردی و بین فردی/ بخش سوم

------------------------------
منبع: مرکز توانمندسازی و تسهیل گری کسب وکارهای نوپای فاوا [سازمان فناوری اطلاعات ایران]

Share